SERA-asetus (Yhteiset eurooppalaiset lentosäännöt) julkaistu

Aloittaja Nils Rostedt, lokakuu 21, 2012, 15:05:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nils Rostedt

EU-asetus joka koskee lentosääntöjen yhtenäistämistä Euroopan alueella (Standardized Rules of the Air) on nyt julkaistu EU:n virallisessa lehdessä.

Suomeksi: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:281:0001:0066:FI:PDF
Englanniksi: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:281:0001:0066:EN:PDF

Asetus tulee voimaan 20 päivää siitä kun se on 13.10. julkaistu EU:n virallisessa lehdessä eli marraskuun alussa.

Sitä sovelletaan 4.12.2012 lähtien. Jäsenvaltioille on kuitenkin annettu mahdollisuus lykätä soveltamista 4.12.2014 saakka.

Trafin sivuilla en vielä löytänyt mainintaa tästä uudesta säädöksestä. Otaksun kuitenkin että Suomessa sen soveltamista tullaan lykkäämään joulukuusta. Käsitykseni mukaan lentosäännöt-määräys (OPS M1-1) pitää uusia osittain ja kenties myös ilmailulaki osittain.   

SERA sisältää muutamia tärkeitä uudistuksia verrattuna Suomen nykyisiin lentosääntöihin. Esimerkkinä kansallinen yön määrätelmä poistuu ja tilalle tulee ICAO:n määritelmä. Halukkaat voivat tutustua näihin jo etukäteen EU-asetuksesta. Toivottavasti jokin taho tekee muutoksista aikanaan hyvän koulutusmateriaalin. 

Aki Suokas

#1
Loppuuhan arvailu, koska on yö.

Aurinko laskee juuri nyt (17:52) ja ulkona on aika pimeää.
Mut ICAO yö alkaa vasta 43 minuutin päästä (18:35).  Katsotaanpa miten pimeetä silloin on.

Ja nyt vasta yö alkaa. Vanhan määritelmän mukaan arvioitsisin, että yö alkoi noin 15 minuuttia sitten (Lahden horisontissa ICAO yö alkaa 18:32).   Mutta nyt sitten myös poutahaukat voi lentää näinkin pimeään yöhön!
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

jkarjanl

Hyvä puoli tuossa on tosiaan se että arvailu ja erilaiset tulkinnat loppuvat.

Toisaalta pilotin omaan harkintaan luotetaan aina vain vähemmän näemmä. Tuo ns. porvarillisen hämärän määritelmä (aurinko 6 astetta horisontin alapuolella) ei jousta olosuhteiden mukaan, esimerkiksi tänään Jämillä oli cavok ja ensilumi satanut. Loppulaskuun tultaessa oma tulkintani oli että nykysääntöjen valossa ei vielä yö vallinnut, sen sijaan uuden systeemin mukaan olisi mennyt yö-vfr:n puolelle... ultralla.  ;)

Toisaalta jos olisi ollut pilvinen taivas ja maa mustaa niin tuo ICAO:n määritelmän noudattaminen olisi ehdottomasti ollut jo vaarallisen puolella.

Olen jostain syystä mieltynyt "illan viimeisiin" lentoihin, joten aika useasti tulee laskeuduttua vasta auringon jälkeen. Täytyypäs jossain välissä käydä päiväkirjaa läpi ja verrata viimeisiä laskuaikoja tähän uuteen käytäntöön että selviää meneekö se nyt oikeasti sitten tiukemmaksi vai ei.

-Janne

Asteroid

Kiinnostaa kuulla lisää tuosta yön alku ja loppuajasta. Mistä lentosäätiedoituksesta tai kalenterista ajankohdan katsoo tai millaisella sekstantilla tuon auringon -6 astetta mittaa eri vuodenaikoina. Vanha määritelmän mukaan tämäkin oli helppoa:  http://www.ilmailu.org/forum/index.php?topic=4657.0

Terveisin Pekka K

jkarjanl

Jouduin hiukan sivistämään itseäni (Google, Wikipedia), mutta homma näyttäisi oikeastaan aika selväpiirteiseltä.

Eli kaikeksi onneksi ei ICAO eikä myöskään euroopan omat virkamiehet ole menneet keksimään mitään ns. uutta omaa juttua, vaan yön määritelmässä hyödynnetään jatkossa siis vanhastaan olemassaolevaa käsitettä porvarillinen hämärä, civil twilight. Nimitys tulee siitä että sen vallitessa voi kirkkaalla säällä tehdä vielä töitä ulkosalla. URSA:n nettisivuilta: "Porvarillinen hämärä vallitsee, kun Auringon kiekon yläreuna on juuri painunut horisontin alapuolelle ja sen keskipiste on korkeintaan 6 astetta horisontin alapuolella."

Äkkiseltään ainut suomenkielinen palvelu mistä löysin nuo hämärän ajat on tuo Akinkin linkittämä Osmo Moision http://www.moisio.fi/taivas/
Hakusanoilla "sunset calculator" ja "civil twilight calculator" löytyy runsain mitoin aiheesta englanniksi. Tarkistin Moision laskurin toimivuuden osoitteesta http://aa.usno.navy.mil/data/docs/RS_OneYear.php -löytyvällä, ainakin osoitteesta navy.mil päätellen luotettavalla laskurilla ja sehän putkautti nätisti yhdelle sivulle sopivassa, tulostettavassa muodossa koko vuoden taulukon ja mikä tärkeintä täsmäsi Moision laskurin kanssa.

Ainut kysymys onkin nyt sitten enää se että milloinhan tämä systeemi tulee Suomessa virallisesti käyttöön?

-Janne

pimattil

Lainaus käyttäjältä: jkarjanl - lokakuu 28, 2012, 09:17:20URSA:n nettisivuilta: "Porvarillinen hämärä vallitsee, kun Auringon kiekon yläreuna on juuri painunut horisontin alapuolelle ja sen keskipiste on korkeintaan 6 astetta horisontin alapuolella."

Tämähän tarkoittaa sitä, että yö tulee maan pinnalla aiemmin (illalla) kuin ilmassa, koska mikäli yötä mitataaan vaikka lentokorkeudelta, niin tällöin ainakin teoriassa lienee mahdollista lentää siten, että lentokorkeudella ei vallitse yö-vfr olosuhteet, mutta alapuolella näin voi olla? Joskin maapallo taitaa pyöriä sitä vauhtia, että käytännössä tälläisestä tilanteesta joutuu (ainakin harrasteilmailun koneilla) yöhön ennemmin tai myöhemmin, paitsi kun lennetään kesällä lähellä yöttömän yön rajaa.

Toisaalta jos ennen oli mahdollista, että yöttömän yön pohjoispuolella, auringon ollessa horisontin yläpuolella, oli esimerkiksi pilviä, lienee mahdollista että vanhan tulkinnan mukaan tällöin oli joskus lentämisen kannalta yö. Nyt näin ei voi olla.
- Pirkka -

Nils Rostedt

Auringon nousu- ja laskuajat löytyvät lentoasemittain paikasta http://www.finavia.fi/C/palvelut/aurinko_taulukot .

Sieltä löytyvät myös hämärän alku- ja loppumisajat.

Kannattaa panna merkille että valoisimpana aikana kesäkuussa jo esim. Porin korkeudella hämärä jatkuu läpi yön eli virallista yötä ei esiinny.

Asetuksen voimaantuloajasta ei ole vielä tietoja, mutta kuvittelisin että Trafi soveltaa lykkäysmahdollisuutta 2014 saakka.


Nils Rostedt

Lainaus käyttäjältä: jkarjanl - lokakuu 26, 2012, 22:55:21
Hyvä puoli tuossa on tosiaan se että arvailu ja erilaiset tulkinnat loppuvat.

Toisaalta pilotin omaan harkintaan luotetaan aina vain vähemmän näemmä.

Näkisin tämän asian siten että pilotin vastuu korostuu entistä enemmän. Tämä koska tosiasiassa voi olla hyvinkin hämärää vaikka virallisesti on vielä päivä.

jkarjanl

Lainaus käyttäjältä: Nils Rostedt - lokakuu 28, 2012, 10:30:25
Auringon nousu- ja laskuajat löytyvät lentoasemittain paikasta http://www.finavia.fi/C/palvelut/aurinko_taulukot .

Sieltä löytyvät myös hämärän alku- ja loppumisajat.

No eipä tullut mieleen katsoa noin ilmeisestä paikasta, en tajunnut että siellä on tosiaan tuo hämäränkin kesto ilmoitettuna. Varmaan voi vaikuttaa sekin että että aika harvakseltaan tulee noilla lentoasemilla vierailtua, tänäkin vuonna pelto ja/tai jää tullut huomattavasi tutummaksi kuin isot lentoasemat.

-Janne

Markus Hatakka

Esimerkiksi AeroWeather-applikaatiossa (saatavana ainakin. iPhonelle ja iPadille) nuo twilight-ajat ovat myös näkyvissä, kenttäkohtaisesti. Ohjelma käyttää lentoliikenteen virallisia METAR- ja TAF-tietoja.

Toma

Nyt olen lisännyt SERA määritelmän mukaiset yön ajat jokaiselle kentälle http://lentopaikat.fi palveluun
Sääntö kuulemma tulee voimaan joulukuun alusta joten sieltä voi nyt sitten tarkastaa koska lennot pitää lopettaa ja vastaavasti koska voi aikaisintan lähteä reissuun ainakin jos lentää ultralla.
Pitääpä tarkastaa miten pimeetä oikeesti on porvarillisen hämärän loppuessa. Sen alkaessa en kyllä jaksa vielä nousta...
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod