Aaltopelti

Aloittaja Martti Mattila, elokuu 28, 2024, 07:16:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Rakennuksentapaisen mitä nyt askartelen tarkoitus on nostaa Ilmailuhenkeä ja ilmailunostalgiaa. Sain päähäni että liukuovien yläpuolinen seinä olisi jännä olla pienikuvioista Aaltopeltiä. Yritin netistä löytää myyjää etupäässä Englanniksi Small Wave Corrugated sheet tai metal tai aluminium, ei tärpännyt. Mutta Y tubessa opin että Aaltopeltiä voidaan tehdä kahdella eri tavalla teollisesti, pitkittäin tai intialaiseen tapaan poikittain. On myös kolmas keino luoda uutta aaltoa, Kermit Weeksin videolla käytiin Ford Trimotor korjaamolla ja siellä ukot selostivat kuinka tekevät Alumiinista Aaltopeltiä. Työkalun leuat oli pakattu pois hyllyn alle eikä näytetty mutta jutuista sai selvää kuinka homma käy, siis tekemään työkalua. Toisen tekopäivän iltana sain koevedoksen kapeaan levyyn, harjaetäisyys 50 mm. kun se juuri ostamassani Sinkityssä kattopellissä on 75 mm. Näyttää hieman liian tavanomaiselta että herättäisi huomaamaan ettei kyse ole tavallisesta aaltopellistä. Nyt leuat tehty 25 mm. pyöröteräksestä kotoa löytyy myös 20 mm. pyöröterästä ehkä siitä tulisi pieteetimmän näköistä. On luultavaa että 22 mm. pyöröteräs antaisi parhaan tuloksen mutta se on tilaustavaraa Turussa. Ehkä myös puolen tuuman vesijohtoputki toimii se on 21,7 mm. päältä.
Joka tapauksessa tajusin että työkalun leuat tulisi olla vaihdettavat että saisi tulemaan esimerkiksi kolmea eri aallonpituutta, se lisää työkalun valmistumisaikaa huomattavasti. Junkers Ju 52 koneessa on montaa eri kokoista aaltoa kun taas Junkers Juniorissa ja Ford Trimotorissa mennää yhdellä aallonmuodolla.   

Ansis

Kunnollista toimintaa! Varo kuitenkin seisovaa aaltoa ja kolmatta harmoonista...
My mind is willing, but purse is weak.

Seppo Koivisto

Aaltopeltijunkersin uusvalmistuksesta tulee joskus mieleen, että pienen omaisuuden tekemiseen vaaditaan suuri omaisuus.

https://junkersaircraft.com/en/manufacture/

Martti Mattila

Tuosta kuvasta voisi luulla että aaltopeltiä syntyy tuolla koneella. Ei, pelti on valmiiksi aaloitettu kuusimetriä pitkällä koneella ja tuolla siihen saadaan vain mutkia esimerkiksi siiven etureunaa varten. Aaltopellin teko alkaa levyn keskimmäisistä aalloista leviten reunoja kohti siten että suoraa peltiä pääsee sivuilta prosessiin.

Martti Mattila

Kaiken rakentamiskiireen keskellä piti ruveta lapsettamaan tai sitähän se on koko harrastelentäminen, niin tätä Altopeltihommaa. Oletus, päivässä syntyy puristin kahden metrin pituiselle pellille, itsekin tiedän että päivän homma vie kolmepäivää. Nyt täyden viikon jälkeen tuli jätepalaan kokeiltua laitetta.IMG20240904110031.jpg

Nyt deformointipuikot puolen tuuman eli Ns.15 putkea, mikä on 21,3 mm. dia. Ensimmäinen koko 25mm. liian triviaali, nyt näyttää erikoisemmalta. Suunnitelma että ensihätään apulaiset painavat sauvojen päistä pellin ruttuun. Koepalan tein yksin pudottamalla yläleuan vauhdilla minkä painovoima antaa, siinä on se ongelma että ensimmäistä pudotusta seuraa pomppu jonka yhteydessä pelti voi joutua pois tolaltaan ja aiheutuu pahaa. Myös apuhenkilöiden käyttö tuntuu hieman hankalalta joten olen menossa kohti Hydraulista toimintaa, se vie tämän poutakauden ja hallin rakentaminen viivästyy. Lopputulos, ei lentämistä eikä hallia mutta erikoista pieniaaltoista Alumiinipeltiä. Siitä joku saisi miesluolaansa sisustuksen, itse en kaipaa naisvapaata zonea vaikka projektit kerrotaankin vaimolle vasta kun on pakko. Tuosta lentokoneen sähkötyöstä, käytän 16 neliön kumipäälysteistä hitsauskaapelia. Seuraava hitsauskaapelikoko on 25 neliötä. Kaksikymmentäneliöistä jää oikeastaan kaipaamaan. Liitinruuvit haluan peittää eristyssaappaalla mitkä voivat olla hankalia löytää tai kalliita.

Martti Mattila

Nyt pitää peltityökoneiden tekeminen lopettaa sillä niiden maalaamiseen tarvittava Vihreä maali loppui. Tulos ei ainakaan vielä ole myytävää laatua, epoksilla pensselöidyt stanssit jättävät pientä ryppyä, tulos näyttäisi kyllä paranevan kun maalikyhmyt ottavat turpiinsa. Voin jopa kokeilla hiomista tai Muovikalvoa pehmikkeeksi, vasta kaksi pelliä stanssailtu. Nyt ei ole kyllä lentokonelaatua jos pitäisi tehdä lentämätön mallikone, muutoin kyllä ihan älytön projekti, täyttää kolme Viikkoa huomenna.IMG20240914212116.jpg

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod