EasyVFR vai Air Navigation Pro

Aloittaja JukkisKukkis, maaliskuu 10, 2015, 18:36:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JukkisKukkis

Otsikko jo kaiken kertoo. Sorry jos on jo olemassa topic aiheeseen

Vilho

Lisää vielä SkyDemon vertailulistalle.

Minulla on AirNav Pro ollut käytössä alkusyksystä. Mielestäni siinä on selkeä ja moderni käyttöliittymä. Karttoina ovat suomen ilmailukartat, joiden hyvä puoli on se että voit nopeasti verrata näyttöä paperikarttaan. Huonona puolena skannatut kartat vievät enemmän tilaa kuin vektorikartat. AirNavissa on myös simuloidut mittarit ("lasiohjaamo"), mutta en ole testannut pysyisikö tuolla hätätilassa ilmassa. Ohjelma on muutaman kerran kaatunut lennon aikana, joka sekoittaa lokin. Päivityksiä saa välillä odottaa (esim. ilmatilauudistus).

EasyVFR:n hommasin SMLL:n kautta marraskuussa kun AirNavin päivitykset kestivät. Toiminnallisuutta löytyy enemmän kuin AirNavista (esim. notamit, plaanin lähetys suoraan softasta, lajemmat sääpalvelut, jne.). Käyttöliittymä on kuitenkin mielestäni monimutkaisempi ja vanhanaikaisempi. Joitakin ehkä vähäisestä käytöstä johtuvia ongelmiakin on ollut esim. autoroutingin käytössä, mistä syystä "luottoa" softaan ei ole vielä syntynyt. Välillä ohjelma jää myös lataamaan pilvestä/netistä päivityksiä ilman että itse pyytää kun haluaisi tehdä jotain muuta.

SkyDemonista kuulin n. kk sitten. Se on minulla vasta evaluointikäytössä ja ollut yhdellä lennolla testissä. Ensivaikutelma on että se yhdistää EasyVFR:n laajan toiminnallisuuden parempaan (selkeämpään ja intuitiiviseen) käyttöliittymään.
SkyDemon taitaa olla näistä kallein ja EasyVFR edullisin, ainakin SMLL:n kautta.

Oma arviointini on vielä kesken eikä kokemustakaan ole softien käytöstä vielä paljoa kertynyt, joten kuulisin mielelläni itsekin muiden mielipiteitä aiheesta. Todennäköisesti päädyn kahteen toisiaan täydentävään softaan.

LauriT

Olen käyttänyt Air Nav Prota pari vuotta, aluksi Samsungin Galaxy 2 7"  näytöllä. Ohjelma oli varsin helppo käyttää, mutta kaikkia piirteitä ei Android puolelle saanut, mikä tietenkin hieman harmitti. Kun Samsung sai liikaa merivettä, niin vaihdoin iPad Miniin, jossa valitsin myös mahdollisimman suuren muistin. Siinä Air Nav Pro on toiminut kaatumatta ja vaikka jotain latauksia joutuikin odottelemaan, niin toiminnallisuutta paransi huomattavasti esimerkiksi lähestymis- ja laskukierroskarttojen saaminen käyttöön.
Kun sitten sattumalta sain käyttööni uuden Samsungin, joka oli edellistä kesympi, koska siinä ei ollut puhelinliitäntää vaan ainoastaan WiFi, jolloin kaiken tietojen latauksen pitää tapahtua jossain WiFi-ympäristössä ja esimerkiksi matkan varrella lataaminen, joka olisi tämän ohjelman vahvoja puolia ei onnistu, ellei sitten käytä vaikkapa kännykkää ylimääräisenä WiFi-asemana.  Mikä tietenkin onnistuu, jos tarvetta on. 
Ensimmäiset joskin vielä kovin rajalliset tarkastelut antavat ymmärtää, että EasyVFR on huomatatvasti professionaalimpi ja sen antama tuki esimerkiksi reittisuunnitelmien tekemiseen ja muutamiseen on huomattavasti parempi kuin Air Nav Pron. Jos lentelee tutuilla alueilla ja haluaa tietää kuinkpa kauan aikaa tarvitaan lähimpään ilmoittautumispisteeseen niin EasyVFR saattaa vaikutata kovin raskasoutuiselta, mutta jos lentää pitemmälle, ja jos on myös nettiyhteys, josta saa aina uusia matkan varrella kerääntyneitä säätietoja NOTAMeita yms. niin mielestäni kannattaa opetella käyttämään EasyVFR:ää.  Siihen saa kerralla koko Euroopan kartat ja kaikki lähestymis- ja kierroskartat, Air Nav Pro tulee paljon kalliimmaksi, jos lentää hieman Suomen ulkopuolella.  Minun tavoitteeni on lentää talvisin Espanjassa, jolloin karttoja tarvitaan jo paljon enemmän kuin Helsingin TMA tai joku muu osa Suomea. 
Minulla on molemmat ja kummallakin on hyviä puolia, en ole niitä kaikkia vielä käyttänyt, mutta ensivaikutelma EasyVFR:stä on, että se on varsin toimiva ja monipuolinen ja tukee lentäjän "ammattimaista" suhtautumista reitinsuunnitteluun ja yleensä navigoimiseen kuin Air Nav Pro, jonka kanssa varmasti tulee toimeen ja jos se on kerhossa vallitseva navigointiohjelma, niin voi olla vaikea olla yksinään EasyVFR:n käyttäjä. Tässä kyllä SMLL antaa mielestsäni hyvää tukea ja voisin kuvitella, että jos ainoastaan ohjelman laatu ja monipuiolisuus painaa vaa'assa, niin EasyVFR voittaa, mutta it-alallahan parhaat eivät yleensä voita, vaan suuri yleisö menee simppelimmän vaihtoehdon perään.
Muita ilmailun navigointiohjelmia en ole käyttänyt, mutta olen kyllä tutustunut veneilijöiden navigaattoreihin ja niissä käytettyihin ohjelmiin. Muutaman kerran kun olen käynyt valokuvaamassa, tai tarkemmin sanoen, vaimo kuvasi, minä vain toimin pilottina, niin Air Nav Pron rasterikartat eivät oikein jaksaneet näyttää pieniä saaria riittävän tarkasti, jolloin siirryimme käyttämää tableteissa olevia Navionicsin merikarttoja, jolloin navigointi onnistui erittäin hyvin, ainakin kuvasimme oikeat saaret. :-).






Rupeli

Fly is Fun, edullinen. Hyvä automaattinen lentopäiväkirja. PDF tiedostot voi ladata sovellukseen. Päivityksiä tulee lähes viikoittain. Toimii.

Vilho

Se jäi vielä mainitsematta että AirNav Pron saa samalla lisnssillä iPadiin ja iPhoneen.
SkyDemonia saa yhdellä lisenssillä käyttää kahdessa mobiililaitteessa ja kahdessa PC:ssä.
EasyVFR:n lisenssi on konekohtainen.
Itse pidän iPhonea backuppina ja muuten käytän iPadia.

JukkisKukkis

Kysymyksistäni hyvin huomaa, että alussa ollaan taipaleella, mutta mutta...
Kuis toi Padin koko? Eli kuin mahtuu täysi kokoista pyörittelemään ja kait sille telineen saa johonkin kiinni? Lataus, eli löytyyko pistoketta vai kuin se onnistuu?

Jari Lindevall

Lainaus käyttäjältä: JukkisKukkis - maaliskuu 11, 2015, 14:46:32
Kysymyksistäni hyvin huomaa, että alussa ollaan taipaleella, mutta mutta...
Kuis toi Padin koko? Eli kuin mahtuu täysi kokoista pyörittelemään ja kait sille telineen saa johonkin kiinni? Lataus, eli löytyyko pistoketta vai kuin se onnistuu?

Kyllä sitä normikokosta iPadi mahtuu polven päällä pitämään, auringon paiste vaan joskus tuppaa olemaan haittana (alatasossa) , mut sittenhän aina voi katsoa paperikartasta. Lataus vaatii USB-adapterin, mielellään sen 2.1 A jotta se padi lataantuu, sillä pienemmällä teholla se just ja just pysyy käynnissä.

Jari Lindevall

Lainaus käyttäjältä: Vilho - maaliskuu 11, 2015, 14:35:16
Se jäi vielä mainitsematta että AirNav Pron saa samalla lisnssillä iPadiin ja iPhoneen.
SkyDemonia saa yhdellä lisenssillä käyttää kahdessa mobiililaitteessa ja kahdessa PC:ssä.
EasyVFR:n lisenssi on konekohtainen.
Itse pidän iPhonea backuppina ja muuten käytän iPadia.

Niin ja Mac-koneeseen ainakin on saatavilla Desktop versio samalta AirNav Pro:n tekijältä.

palmi

Itse latasin easy vfr kokeilumielessä noin kuukausi takaperin ja valitettavasti koin pettymyksen,
Ohjelma mielestäni jotenkin raskas soutuinen ja ei mitenkään jouheva käyttää kaiken lisäksi meni vähän väliä jumiin ja hetken päästä taas toimi ja air nav pron karttapohjaan tottuneena jotenkin ärsytti se perus pohja easy vfrssä.
Air nav pro ollut käytössä jo useita vuosia ja tietysti siihen tottuneena toimii jouheesti eikä töki ja sama karttapohja kuin normi ilmailukartoissa, pelaa hyvin omena tuotteissa.
Mutta en aio heittää kirvestä kaivoon vielä, testaan ohjelmaa uudestaan kunhan järvestä jäät lähtee.
(Tämä oli vain minun mielipiteeni eikä ollut tarkoitus loukata ketään)
T.Palmi

LauriT

Mielipiteet käyttöliittymästä ovat tietenkin hyvin henkilökohtaisia, jos osaa sujuvasti japania, niin kiina on kovin vaikeaa, mutta varsin moni kiinalainen pitää japania kovin vaikeana. Itse kokeilin EasyVFR:ää Samsungin 7" Galaxy 2:ssa ja se toimi aivan asiallisesti, ei mitään tilttauksia tai muuta. Olen yrittänyt välttää kokoamasta tähän laitteeseen kovin paljon muuta ohjelmatauhkaa, joten jos pistäisen sen kovin täyteen, niin tilanne voisi olla toinen. Kuitenkin kannattaa kerota mikä laite ja mikä käyttöjärjestelmän versio ja kuinka paljon tilaa on käytettävissä, kun kommentoi koneen toimivuutta ja luotettavuutta.  Kuten aikaisemmin kirjoitin, niin minulla AirNavPron monet ominaisuudet eivät olleet Android-laitteissa käytössä tai ne eivät toimineet, kun siirsin AirNavPron iPad Miniin, jossa oli 64 Gt, suurin mitä silloin käsiini sain, niin homma on toiminut oikein hyvin, ei kaatunut kertaakaan, vaikka monet kokeneemmatkin iPadin ja AirNavPron käyttäjät sanovat, että ohjelma kaatuu vähintään kerran per lento, mutta ei kuulema haittaa, kun sen käynnistää uudelleen, joskus vaatii kuulema koneen boottauksen, niin kaikki toimii taas, kunnes tulee uusi tiltti.  Erityisesti minua vaivasi se, että vaikka AirNavProssa sanotaan, että lähestysmis- ja kierroskartat voidaan tallettaa muistikortille, niin enpä ole onnistunut niitä sieltä löytämään.  Applen puolella tämä ei ole ongelma, koska siellä ei ole muistikorttipaikkaa. 
Karttapohjien valintaan voi kiinnittää huomiota, jos käytän AirNavProssa lähestymiskarttojen automaattista näyttöä, niin pohja on aika yksitoikkoisen näköinen, ainakin täällä Espanjassa.
Ainakin vähäkin pitemmillä matkalennoilla tuulen merkitseminen ennusteiden perusteella nuolilla kartalle on minun mielestäni hyvin hyödyllinen ominaisuus. samoin koko matkan METARien lataaminen muistiin ja kaikkien kenttien sään koodaaminen väritetyllä renkaalla kentän ympärillä,  näyttää heti minne ei pidä mennä tai minne voi mennä, jos sää alkaa oireilla. Tietenkin, jos tällaiset asiat eivät kiinnosta, niin silloin lennon lähtiessä tehtävä lentosuunnitelma ja sen tekeminen tuntuu tarpeettomalta vaivalta. Tosin EasyVFR tekee suunitelman, kun piirtää sille kartalle reitin ja jos on matkalla vaikkapa yhdellä legillä EFHF - EFKU, niin määräämällä Kuopion tavoitteeksi EasyVFR tekee koko matkan lentosuunnitlman ja kerää matkan varrelta säätiedot ja NOTAMit. 
Fly-is-Fun vaikuttaa myös ihan mielenkiintoiselta, mutta sen kokeilu jää, täytyy opetella käyttämään EasyVFR:ää hieman paremmin kuin mitä se nykyisellä kokemuspohjalla onnistuu.
 
 
 

Esa Harju

EasyVFR:n lyhyt oppimäärä on tallennettu SMLL:n kotisivuilla olevaan linkin taakse (AOPA Finland Pilot Upgrade-seminaarit) Pilot Upgrade Kuopio – EasyVFR-peruskäyttö.

iPad 1:ssä EasyVFR:n ei pitäisi toimia lainkaan liian vähäisen keskusmuistin vuoksi eikä laite suostu lataamaan uusia AeroData- ja muitakaan päivityksiä.

Palmin mainitsema peruskarttapohja on oletuksena mutta sen voi vaihtaa asetuksista Europe2013.1-ilmailukarttapohjaan, joka on huomattavasti informatiivisempi kuin oletuskarttapohja.

Käytän EasyVFR:ää Asus Nexus 7-tabletissa toista vuotta ja toistaiseksi ei ole ollut mitään ongelmia.

Esa Virtanen

Tuo AirNavPro ei enää tunnu toimivan Asus Nexus 7:ssä Android 5-päivityksen jälkeen - nyykähtää 'alkunäyttöjen' jälkeen.

Ventti

Näin kävi minullekin. Vaihdoin tilalle Fly is Fun sovelluksen, tuskin palaan takaisin vaikka ANP jotain tekisikin.

Jari Lindevall

Tuo EasyVFR:n grafiikka ei oikein sytytä, ehkä porukka tarttuu helpommin AirNavigation Pro ohjelmistoon tuon takia.


LauriT

Lienee tarpeetonta kovin tiukkaan intää mikä on eri ohjelmien suosion perusta, mutta uskallan arvata, että paikallinen "kulttuuri", eli se mitä kerhossa tai lähiympäristössä enemmän käytetään on tärkein valintaan vaikuttava tekijä.  Kun saa hyviä vinkkejä alkuun, niin tärkeimmät käyttötavat saa nopeasti haltuun. Samalla totutaan ja opitaan lukemaan ohjelman tarjoamia näkymiä ja jos sitten katsotaan toista ohjelmaa, niin sen antamaa informaatiota ei vain osata tulkita.  Kokemukseni useamman kymmenen vuoden ajalta erilaisten tietojärjestelmien (enimmäkseen tilastollisten ja julkaisujärjestelmien) opettajana ja käytön ohjaajana kertoo, että ihmiset opettelevat ohjelmien mahdollisuuksista 2-10% ja tyytyvät siihen, jos halutaan mennä pitemmälle tarvitaan useimmiten määrätietoista ohjausta.  Ilman toimivaa ja tukevaa yhteisöä se ei tahdo edetä mihinkään.  Easy VFR:ssä voidaan valita karttapohjia, mutta koska karttapohjat eivät ole olleet minulle ongelma, en ole juuri siihen puuttunut, mutta esimerkiksi suunnitellun reitin varrelle automaattisesti tulevat lentokenttien säätiedot, joka annetaan kentän ympärille piirretyllä värjätyllä renkaalla ja karttaan piirretyt tuulinuolet ovat mielestäni erinomainen palvelu, jota voisin kuvitella käyttäväni, nyt kun olen talvisin Espanjassa, jopa silloin kun päätämme tuttujen kanssa lähteä autolla jotai vuoristokylää katselemaan, olisi helppo matkan varrella vielä valita kauniimman sään alue piknikiä varten.
Tällainen palvelu ei tietenkään ole tarpeen jos lentää vain lähialueella kaartoharjoittelussa ja navigaattorin tärkein tehtävä on kertoa minulle milloin olen noin 10 minuutin matkan päässä Nokasta tai Degeristä, jotta voin ilmoittaa lennonjohdolle säädyllisessä ajassa, että olisi tulossa takaisin kotiin.  Ainakin minun osaltani AirNavPron käyttö rajoittui hyvin pitkälle tähän. Kun se ei osannut Androidin tabletissa antaa lähestymis- tai kierroskarttoja, niin sitäkään piirrettä ei voinut käyttää, iPadissa se kyllä antaa nämä.  
Jos lentää Suomen ulkopuolella, niin EasyVFR antaa samaan hintaan koko Euroopan karttatiedot ja niitä päivitetään muutaman viikon välein. AirNavProssa esimerkisi uudet kartat on yleensä ostettava. Lähestymis- ja laskukierroskartat on maksettava vuosittain.  Jos joku kokee, että EasyVFR on käyttöliittymältään hankalampi, niin suosittelen Esa Harjun mainitsemaa SMLL:n sivuille tulevaa ohjausta. EasyVFR vaatii hieman toisenlaista ajattelumallia kuin AirNavPro, mutta haluan mielipiteenäni esittää, että se on ehkä lentoturvallisuuden kannalta terveempi lähestyminen.  Ehkä tätä mielipidettä selventää se, että aloitin AirNavPron käytön samaan aikaan kun aloitin UPL:n kurssin ja oma ajatetteluni on kenties kehittynyt lentoturvallisuuden kannalta ajatellen. 

palmi

Lauri puhuu asiaa tosta sovelluksien mahdollisuuksien käytöstä, itse huomaan kuuluvani tohon 2-10% porukkaan opin aina valitettavasti kokeilun ja erehdyksen kautta suurimman osan elämäni asioista tietysti helpottaisi jos joskus jaksaisi lukea käyttöohjeet kunnolla voisi saada laitteista huomattavasti enemmän irti.
Itse olen vaihtanut kaikki tietotekniset laitteet apple laitteiksi koska koen ne jotenkin helpommiksi käyttää ja puhelimet, pädit ja tietokoneet juttelee keskenään ei tartte siirrellä tiedostoja erikseen,
Koska en ymmärrä tietotekniikasta hölkäsen pöläystä.
En osaa sanoa johtuuko omalla kohdallani air nav pron mieltymys juuri siitä syystä että se on kehitelty apple koneille sopivaksi.
Ja näkyyhän air navProssakin säätiedot kartalla kenttien kohdalla.

LauriT

Saat kyllä Metarin kentälle, kun valitset option, että se näyttää pienen V kirjaimen vihreässä ympyrässä, jota tökkäämällä saa näkyviin METARin, mutta Easy VFR piirtää kaikkien reitin seutuvilla olevien kenttien ympärille värillisen renkaan, joka kuvaa vallitsevaa säätilaa, sininen ja vihreä voit mennä ja punainen älä mene.  Se antaa myös säänuolia kartalle pitkin matkaa, ja voit nähdä koveneeko keli, jos viivat pitenevät menosuuntaan tai kääntyykö tuuli, jonka perustella voit myös arvioida kaukaa mistä päin kannattaa lähetystä kenttää.  Tämä siis tulee EasyVFR:ssä automaattiseti, kun AirNavProssa pitää jokaisen kentän METARlukea erikseen. Mielestäni melkoinen ero.

palmi

Taidan tehdä kevään korvalla testin ja laittaa molemmat pädit kojelaudalle ja heittää jonkun keikan koneella toiseen easy ja toiseen air navi jotta saadaan tutkivaa journalismia aikaiseksi.
T.Palmi

Toma

Lainaus käyttäjältä: LauriT - maaliskuu 14, 2015, 20:27:33
Saat kyllä Metarin kentälle, kun valitset option, että se näyttää pienen V kirjaimen vihreässä ympyrässä, jota tökkäämällä saa näkyviin METARin, mutta Easy VFR piirtää kaikkien reitin seutuvilla olevien kenttien ympärille värillisen renkaan, joka kuvaa vallitsevaa säätilaa, sininen ja vihreä voit mennä ja punainen älä mene.  Se antaa myös säänuolia kartalle pitkin matkaa, ja voit nähdä koveneeko keli, jos viivat pitenevät menosuuntaan tai kääntyykö tuuli, jonka perustella voit myös arvioida kaukaa mistä päin kannattaa lähetystä kenttää.  Tämä siis tulee EasyVFR:ssä automaattiseti, kun AirNavProssa pitää jokaisen kentän METARlukea erikseen. Mielestäni melkoinen ero.

Lauri, sinä olet vain lentänyt liian hyvässä kelissa :) 
Sekä tuo V että väri muuttu kelin mukaan myös ANP:ssä jos kurkitaan sinne minne mikään mies ei koskaan katso, eli ohjekirjaan.



Terveisin
Tom Arppe

LauriT

Kiitos ojennuksesta Toma.  Sen saa, tosin asteikko on aika karkea, kolmiportainen, EasyVFR:n kentän ympärille piirrettävä rengas on väritetty kuudella eri värillä, näkyvyyden ja pilvikorkeuden mukaan;  Sininen >8 km tai >2500 jalkaa, valkoinen 5-8 km, 1500-2500 jalkaa, vihreä 3.7 - 5 km, 700 - 1500 jalkaa, keltainen 1.6 - 3.7 km, 300 - 700 jalkaa, oranssi 0.8 - 1.6 km, 200 - 300 jalkaa ja punainen <0.8 km tai <200 jalkaa,  
Siitä huolimatta, että olen lukenut manuaalin pariinkin kertaan, ensin Andrdoid version ja sitten iPadin version, niin tuo ei ollut enää mielessä. Varmasti molemmat ohjelmat täyttävät melkein kaikki harrastelentäjän tarpeet, sillä harva meistä edes opettelee käyttämään ohjelmaa täysin.  Juuri uusien piirteiden esille nostamisessa tällainen keskustelu on hyödyllinen, vaikka silloin tällöin voi tulla näpäytyksiä, mutta jos tästä joku on oppinut, niin se lienee siten kuitenkin sen väärti. :-).

zuup

Soraääni Fly is Fun-ohjelmalle ;)

Olen nyt pyöritellyt ko. softaa android puhelimessa (ratin keskelle asennettuna) noin 30 lentotuntia ilman ongelmia. Täyttää ainakin omat vfr-lentelytarpeet  :thumbsup:

Jarmo Uusimäki

Toinenkin soraääni FiF:lle reilun sadan tunnin kokemuksella 7" tabletissa  :cool:

EHa

Puoltolause Fly Is Funille: Ollut vuoden käytössä 7" ACER tabletissa, toiminut hyvin, ei kertaakaan krässännyt. 
                                           Kentät saa ladattua näppärästi pdf:inä joista kiitokset Tomalle.
                                           Automaattilogi on hyvä juttu.

                                                 Eero Härmälä

LauriT

#24
Olen katsellut Fly-is-Fun ohjelman YouTube esittelydemoa ja se vaikuttaa monella tapaa fiksulta.  Ensimmäinen arvio olisi, että tekijä tietää mitä tekee ja osaa sen myös tehdä, tästä kertovat myös edellä olevat kommentit toimivuuden varmuudesta: Ei kräshejä.
Uteliaisuuttani kysyn onko käytössä ohjelman ilmaisversio vai maksullinen? Ei sattunut vielä maksullisen hinta eikä yhteenvetoa ilmaisen ja maksullisen toiminnallisista eroista.  Navigointiohjelmat voitaneen jakaa monella tavalla kahteen tai useampaan kategoriaan, yksi jako voidaan tehdä sen perusteella, että onko peruslatauksessa myös kartat, myös lähestymiseen ja laskukierrokseen. EasyVFR antaa mukana oikeastaan kaiken tarvittavan karttamateriaalin ja pikainen tutustuminen toiseen varsin vakiintuneeseen ohjelmaan SkyDemoniin kertoo myös mukana tulevan karttamateriaalin laadusta, omat vektorikartat.  AirNavPro ja Fly-is.Fun edellyttävät tarvittavien karttojen lataamista. Ainakin AirNavPro tulee varsin arvokkaaksi, jos haluaa käyttää sitä laajemmalla alueella, sillä kaikki lähestymis- ja kierroskartat ovat maksullisia ja vaikka moneen maahan saakin ilmaisia topografikarttoja ilmailun tietojen pohjalle, niin usein tulee tarvetta ostaa lisää karttoja.
Äkkiseltään näyttäisi siltä, että Fly-is-Fun antaa enemmän niille, jotka käyttävät hyväkseen muita kuin GPS:n tarjoamia navigointiapuja. Edelleen paras navigointiohjelma on varmastikin se, jota osaa (parhaiten) käytätä, ja joka tarjoaa juuri ne ominaisuudet, joita tarvitsee. Jotkut esimerkiksi vannovat ANP:n HSE:n nimeen, mutta ne jotka nojaavat koneessa olevaan radionavigointilaitteistoon, eivät sitä juuri käytä. Myöskään monet ultralentäjät eivät ole sitä edes kokeilleet.
Edelleen olen sitä mieltä, että varsinaisessa koulutuksessa ei juuri ole hacvaittu tätä monipuolista varsin hyvien apuväleiden tuloa, vaan rajoitutaan "paperikartta ja kakkara" tasolle. Kuitenkin lentäjä lupakirjan saatuaan lentää "tabletilla ja sähköisellä kartalla perehtymättä siihen kovinkaan perusteellisesti. Olisi hyvä, jos kerhoissa tai harrastajien piirissä pidettäisiin jatkokoulutusta tällaisten apuvälineiden käytöstä ja ehkä ennenkaikkea niiden ominaisuuksien eroista, jotta jokainen löytäisi itselleen parhaan laitteen, jonka käyttöön sitten perehtyisi kunnolla. Joskus kun lentäminen taitojen ja tilanteen mukana kehittyy, niin saattaisi olla syytä katsella myös näitä apuvälineitä ja joko etsiä uusia hyödyllisiä ominaisuuksia käyttämästään tai löytää toinen apuväline, joka palvelee paremmin kuin nykyinen. Uuden oppiminen ei kolmannen jälkeen ole enää kovin vaikeaa.
Minä aloitin AirNavProlla, Android versiolla, kyllästytti sen epäluotettavuus ja siirryin käyttämään sitä iPad Minissä, mutta kun reviisi kasvoi ja tuli tarvetta saada mukaan mm. Espanjan kartat, niin EasyVFR, joka päivittää kartat 20 päivän välein ja tarjosi muutenkin minua miellyttävämmän palvelun, esimerkiksi TripKit, johon kerätään tiedot lentosuunnitelmasta, reitin varrella olevien kenttien jaksot yms. tuntui todella kätevältä.  Nyt olen katsellut jonkun aikaa SkyDemonia, jonka kartat näyttävät todella hyviltä ja joka on erittäin huolellinen varoittaessaan reitin varrelle tulevista vaara-alueista ja muista häiriöistä.  Nämä ovat tärkeitä vasta kun lentää enemmän aivan uusissa maisemissa ja vaikka osaisikin lukea NOTAMeita, niin kyllä suunnitellulle reitille ilmestyvät punaiset huomautukset ovat silti avuksi.

Kun katselee ympärilleen, niin viisastuu.  Fly-is-Fun on ilmaisversiona aikarajoitettu, se ei oikein sovellu silloin vakavaan navigointtiin, kokeiluun kuitenkin, kaikki piirteet ovat kuitenkin käytettävissä ja "avaimen" saa noin 16 eurolla, joten hinta ei ole mitenkään paha. 

Huomasin samalla myös uuden tulokkaan Flight Assistant, joka on beta versiona käytössä ja kutsuu kehittäjiä yhetisöön. Tässä olisi tietenkin mahdollisuus saada itselleen tärkeitä piirteitä mukaan, jos kykenee perustelemaan niiden erinomaisuuden tekijälle ja yhteisölle. Tähän voi ladata haluamiaan karttoja, puhuvat rasterikartoista, joihin vektorikarttoihin tottuneet eivät ehkä osaa innostua. 

EHa

Käytän Fly Is Funin maksullista versiota, hinta oli muistaakseni ~16 €  eli halpa verrattuna moneen muuhun.
LDG-karttoja , siten että ne toimivat lentäessä, siihen ei taida saada. 
En ole kaivannut niitä koska lentelen vain Etelä-Suomen pikkukentillä ja pidän mukanani paperiversioita LDG-kartoista.
Kukin käyttää mitä haluaa mutta minun pikkutarpeeni tuo on täyttänyt hyvin.
Käyttämäni ACER 7" Android jotakin, hinta taisi olla ~95€, ei ole paras mahdollinen näytön kirkkauden kannalta vaikkakin kooltaan sopii minun kojetauluuni
- tärkeää on että kuvaruutu näkyy myös kirkkaassa auringonpaisteessa eli siihen kannattaa sijoittaa hiukan enemmänkin
Kuvassa navi ei ole valitettavasti virroissa.

     EERO

zuup

Tämä menee nyt off-topic, mutta en kehdannut perustaa uutta säiettä...
FLY is Fun ohjelmassa on oletuksena kaikki TRA/TSA/R/D yms. alueet valittu näkyviin (joita on siis todella paljon Suomessa), mutta onko kukaan keksinyt hyvää tapaa "siistiä näyttöä". Eli saisi näkyviin vain esim. R-alueet. Itse en oikein keksinyt kuin kikkailla Airspace filter-kohdan -> Spesial use airspace valinnan ja zuumauksen kanssa. Jolloin ne joko katoavat näytöstä kaikki tai näkyvät kaikki :yyh:

Jarmo Uusimäki

Minä yksinkertaisesti poistan tarpeettomat. TSA/TRA:ita tosin kertyy muistaakseni 588 kpl.
Nehän löytyy: Menu -> Tools and Information -> Air spaces and patterns -> EF Finland ja
hakukenttään "TRA" niin molemmista ilmestyy kaikki ruutuun peräkkäin. Sitten valitset
poistettavat pyyhkäisemällä vasemmalle ja lopuksi pitkällä klikillä valikko auki ja "Delete
selected items". Poiston joutuu tekemään noin kuukauden välein, eli aina kun tietokanta
päivitetään. Jos haluat poistaa R- tai D-alueita tai lentokenttiä tai mitä tahansa objekteja,
niin samalla kaavalla.
LDG-kartoista joku mainitsi myös. Automaattista LDG-kartan upotustoimintoa en ole
löytänyt, mutta pdf:nä ne saa ruutuun kyllä. Toisaalta taas omia objekteja, laskukierros
patterneja, odotuskuvioita ja mitä tahansa merkintöjä on helppo tehdä Google Earthin
avulla. Tein kokeeksi muutaman laskukierroksen, se ei montaa minuuttia ota, mutta en
lopulta katsonut niitä tarpeelliseksi. Eiköhän Suomen laskukierrokset osaa lentää ilman
navigaattoriakin, kun sen kierroksen on ensin silmiinsä löytänyt  ;D

Toma

#28
Te jotka käytätte skydemonia niin kokeilkaa jos tämä LDG paketti toimii siinä:
SkyDemon LDG kartat
Terveisin
Tom Arppe

tom19

Skydemonissa toimii yksitellen siirtäen, ei pakettina (.zip)

Arto

Neuvokaapas fiksummat, miten saa Air Nav Pron samalla lisenssillä asennettua ipadin lisäksi iphoneen?
Arto

Toma

Lainaus käyttäjältä: ta - syyskuu 16, 2016, 09:22:12
Skydemonissa toimii yksitellen siirtäen, ei pakettina (.zip)
Mutta ymmärtääkseni sen pitäisi tukea ICAO EFxx alkuisia tiedostoja eli jos purat tuon zipin ja siirrät kaikki siihhen hakemistoon missä ne kuuluu olla niin pitäisi näkyä kenttien tiedoissa.
Terveisin
Tom Arppe

Toma

Lainaus käyttäjältä: Arto - syyskuu 16, 2016, 13:47:05
Neuvokaapas fiksummat, miten saa Air Nav Pron samalla lisenssillä asennettua ipadin lisäksi iphoneen?

Senkun asennat, Xample sallii 4 laitetta yhdelle accountille muistaakseni.
Terveisin
Tom Arppe

tom19

Lainaus käyttäjältä: Toma - syyskuu 16, 2016, 15:42:40
Mutta ymmärtääkseni sen pitäisi tukea ICAO EFxx alkuisia tiedostoja eli jos purat tuon zipin ja siirrät kaikki siihhen hakemistoon missä ne kuuluu olla niin pitäisi näkyä kenttien tiedoissa.

Oikeassa olet ja kyllä toimii. Nuo vain piti siirtää iPadille iTunesin kautta jolloin useamman tiedoston siirtäminen onnistuu kerralla.
Kiitos, nyt on kaikki tiedostot tallessa  (guru)

Toma

Hieno homma että toimi.
Tein nyt SkyDemon paketin myös tuonne lentopaikat.fi sivulle ladattavaksi
Ladattavat paketit löytyvät tästä lähtien täältä: http://lentopaikat.fi/lataa-tyokaluja/
Terveisin
Tom Arppe

tom19

Skydemonille nuo Finavian kartat ovat hieman turhaa toistoa, koska tulevat automaagisesti jo softan mukana (poislukien harjoitusalueet).
Tosin ne voi tietysti jättää halutessaan siirtämättä... 

Toma

Se on totta, nyt on paketti siellä samassa paikkaa missä on vain korpikenttien LDG kartat
Terveisin
Tom Arppe

Antsu

Osaisiko kukaan sanoa mikä mättää Easy VFR ohjelmassa, kun ei lataa enää säitä? On toiminut aiemmin. Eli kun painaa d.load METAR ja d.loadTAF painikkeita WX sivulla niin alkaa kyllä punainen palkki liikkumaan metarin ja taffin lataamisen merkiksi, mutta nappula ei muutu koskaan vihreäksi eikä näin ollen säitä saa näkyviin???
Kuinka moneen tablettiin ohjelman voi jakaa samalla lisenssimaksulla?

Esa Harju

Terve Antsu,
tämä jumi korjattiin 17.3. ja se aiheutui säätietojen tarjoajan päivitettyä jakelujärjestelmänsä tietoturvaohjelmiston eri toimittajan tuotteeseen lennossa ilmoittamatta ennakolta siitä yhdellekään asiakkaalle, mm. PocketFMS:lle.
Androidissa menee vähintään 3 laitteeseen ja iOS:ssä kahteen vähintään.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod