Ultralla ulkomaille?

Aloittaja Hanu, elokuu 04, 2005, 22:25:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

TOC

Yksinkertainen vihje koskien ES R 15A ja ES R 15B läpilentämistä.
Ei tarvitse kysellä onko R alueet aktiivisia,niiden läpilentoon tarvitaan AINA lupa,oli aktiivinen tai ei.
Muutos tapahtui muutamia vuosia sitten,taitaa myös poiketa Suomen käytännöstä.

pimattil

Tässä onkin tullut paljon Ruotsiin matkaamisesta, mutta yhtä kullanarvoista löytöä, jonka tein jo vuosia sitten en vielä huomannut täällä. Toma on kovin ihmetellyt niitä "lentosääntöjä" Ruotsiin, vaikka ne kaikki ovat yhdessä hyvässä paikassa. Eli lähdetäänpäs kaivelemaan ensin LFV:n sivuja ja heidän briefingiään:

http://www.lfv.se/templates/LFV_LFIStart____1501.aspx

Ja se hyvä dokumentti löytyy sieltä AIC A -sarjan puolelta IAIP:n alta: VFR Flight in Sweden:

http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/AIC%20A/A2-2008%20VFR%20Flight%20In%20Sweden.pdf

Viime vuosina se on päivittynyt vuosittain. Mitä jostain 2004-versiosta löysin oli Tukholman ATCC:n puhelinnumero, johon lentosuunnitelman voi päättää. Mielenkiintoista kyllä, numeroa ei mielestäni ollut parissa viime vuoden versiossa ollenkaan, mutta tämän vuoden versioon se on taas tullut.

- Pirkka -

kmarkkuvv

Pistän tähän U-käännöksen ja utelen miten käy toisinpäin, eli ulkomaisella ultralla suomessa lentely ja eritoten suomalaisella UPL-B pahvilla?  :crazy2:

M Arkku
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

Samulijp

Lainaus käyttäjältä: kmarkkuvv - kesäkuu 18, 2008, 09:17:28
Pistän tähän U-käännöksen ja utelen miten käy toisinpäin, eli ulkomaisella ultralla suomessa lentely ja eritoten suomalaisella UPL-B pahvilla?  :crazy2:

Tarvitset luvan koneen kotimaan viranomaisilta Suomalaisella luvalla lentämiseen. Luultavasti eivät anna ja joudut konvertoimaan lupasi koneen kotimaan ultralupaan. Näyttävät vielä vaativan PPL -paperia konversioon, koska UL-lupa on kansallinen. Sitten samaan tapaan lupia hakemaan kuten Suomesta ulkomaille lennettäessä.  :uglystupid2:

Markku Koivurova

Lainaus käyttäjältä: Samulijp - kesäkuu 18, 2008, 10:23:13
Tarvitset luvan koneen kotimaan viranomaisilta Suomalaisella luvalla lentämiseen. Luultavasti eivät anna ja joudut konvertoimaan lupasi koneen kotimaan ultralupaan. Näyttävät vielä vaativan PPL -paperia konversioon, koska UL-lupa on kansallinen. Sitten samaan tapaan lupia hakemaan kuten Suomesta ulkomaille lennettäessä.  :uglystupid2:

Tämäpä mielenkiintoista. Täällä pohjoisessa lentelee ruotsalaisessa rekisterissä oleva ultra, jonka omistaja tiedusteli asiaa Ruotsin viranomaiselta. Vastaus oli, että heitä asia ei liikuta, lennä vain suomalaisella lupakirjalla jos Suomen viranomaisella ei ole mitään tätä vastaan, Eikä tietääkseni ole. Olen itse nähnyt tämän kirjeenvaihdon.

Samulijp

Lainaus käyttäjältä: Markku Koivurova - kesäkuu 18, 2008, 16:57:17
Tämäpä mielenkiintoista. Täällä pohjoisessa lentelee ruotsalaisessa rekisterissä oleva ultra, jonka omistaja tiedusteli asiaa Ruotsin viranomaiselta. Vastaus oli, että heitä asia ei liikuta, lennä vain suomalaisella lupakirjalla jos Suomen viranomaisella ei ole mitään tätä vastaan, Eikä tietääkseni ole. Olen itse nähnyt tämän kirjeenvaihdon.

Tämä kokemus on Ranskan viranomaisten kanssa. DynAero MCR on pariviikkoa myöhässä, joten ranskalaiset lainaavat oman esittelykoneensa kunnes meidän MCR on valmis. Ruotsalaiset varmaan katsoo Suomea hieman suopeammin, hyvä näin. No LPL:n myötä tämä ulkomailla/ulkomaisella lentämisen ongelmat poistunevat täysin.

Eli eipä lähdetä yleistämään käytäntöä ollenkaan: Tässä on kaksi täysin päinvastaista esimerkkiä!

Armin Züger

Moi !
esim. Suomalaisella UPL paperilla saa lentää Saksan rekisterissä olevalla Ultralla (ks. viesti 18 tässä ketjussa) -jos UPL-haltijan asuinpaikka ei ole Saksa.
// Armin

Toma

Ohessa hieman tietoa mitä tarvitaan jos haluat lentää Tanskaan ultralla
* vaatimukset.pdf (Filesize: 32.14 kt, Downloads: 733)
kertoo mitä hakemuksessa pitää olla (aika mielenkiintoinen tuo max 30 l polttoainetta sääntö)

* BL 9-6 Chapter 8.pdf (Filesize: 14.77 kt, Downloads: 512)
kertoo muista säännöistä (ja tämä ei mainitse mitään 30 l polttoainemaksimista)

Tässä vielä yleisesimerkki hakemuksesta (modifioitu hieman Milk:in ansiokkaasta esityksestä):

Lainaus käyttäjältä: esimerkkiAPPLICATION FOR PERMISSION TO ENTER [Maa kyseessä] AIRSPACE

1. Name, address and contact data of the operator

Aircraft is privately owned and operated.
Owner and operator:
Paavo Pilotti
Lentokentäntie 1
FIN-12345 ilmailu, FINLAND
tel.  +358 555 123456
fax: +358 555 654321

2. Nationality, type and registration marks of aircraft

Nationality: Finnish
Type: Ultralight aircraft (ULAC), [merkki ja malli]
Registration: OH-UXXX

3. MTOM of the aircraft

Maximum take off mass is 450 kg.

4. Name of the pilot-in-command and size of the crew

Pilot in Command: Paavo Pilotti

5. Purpose and type of the flight

Purpose of flight is sport/leisure aviation and the type of flight General.

6. Sought period of validity of the flight permission

Applying for the permission to fly to [maa kysymyksessä]  within the period of X months, from xx.xx xxxx to xx.xx xxxx

7. Aerodrome of origin

Aerodrome of origin in Finland: EFXX

Also possibly flying through [maa kysymyksessä] airspace to other destinations in Europe.

Dates and times of the flights will be given to appropriate [maa kysymyksessä] authorities with the filed flight plans before each flight

8. Information about radio equipment and frequencies used

The aircraft is equipped with VHF aircraft radio, functional n the frequency range of 118.000 - 136.975 MHz.
Aircraft is also equipped with a Mode A/3 transponder.

9. ATTACHMENTS
Attachment XXX.pdf:
Content:
•   Copy of the insurance documents done for the benefit of the crew, passengers and third persons
•   Copy of Certificate of Registration
•   Copy of Permit to Fly, Airworthiness.
•   Copy of Medical and Pilots certificate

Helsinki, xx.xx.xxxx
Paavo Pilotti

Terveisin
Tom Arppe

Armin Züger

Olen täällä hetkellä selvittelemässä millaisia lupia Itävalta vaatii vierailevasta Ultrasta.
Selvä on täällä hetkellä että lupa koneelle maksaa...köh...sanotaan nyt... maksaisi 250 EUR...
Tämä ei koskee Saksan rekisterissa olevia ultria, koska niiden kanssa on erillissopimus.

Kerron lisää, mm. millä ehdolla UL-lupakirja hyväksytään - kun saa lisätietoa.
// Armin

Raaka

Tässä keskustelussa ei ole taidettu mainita vielä suurta naapurimaatamme Venäjää. Voikohan sinne lentää ultralla? Pietariin? Kaliningradiin?

Toma

Venäjä on vielä hieman haasteellinen, pitänee odotella muutama vuosi niin katsotaan.
Yrityksiä on ollut mm. Kuhmon suunnalta mutta haastavaa on...
Terveisin
Tom Arppe

AaroL

Moi,
Norjaan ultralla lento, ohjeet löytyvät:
https://luftfartstilsynet.no/globalassets/blokker/allmennfly-og-luftsport/pdfer/general-aviation-guide-for-norway-2020v2.pdf
Microlight entering and ying in Norway In order to cross the border and y microlight in Norway, you will need a permission from Civil Aviation Authority – Norway. Permission may be obtained from Civil Aviation Authority, 
traffic@caa.no
Terveisin, Aaro

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod