DV6C

Aloittaja teacdance, tammikuu 21, 2025, 19:57:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

teacdance

Ihan mielenkiinnosta avaan keskustelun DV6C moottorista mitä kasaamme Gazaile koneeseemme mitä keskustelua herättää  ;D saadaanko foorumille säpinää aikaan

Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Gearman

Mielenkiintoista. Siis diesel. Paljonko painaa kuvan kunnossa ilman nesteitä?

teacdance

Ei tullut punnittua ja eipä tuosta paljon vakiota jää kun turbot,pumppu ja startti menee vaihtoon.
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Ansis

Asennuspaino autossa 135 kg kuivana.
My mind is willing, but purse is weak.

Gearman

Onko ajatusta mikä pitäisi olla lopullinen märkäpaino apulaitteineen, pakoputkineen ja jäähdyttimineen? Olen itse joskus miettinyt BMW B37 tai B47 dieselien "avioimista".

teacdance

Lainaus käyttäjältä: Gearman - tammikuu 22, 2025, 13:24:45Onko ajatusta mikä pitäisi olla lopullinen märkäpaino.

Reissussa niin ei muutos manuskaa tässä saatavilla ei ulkoa muista...

Kiinnostaako mitä muutoksia tullut tähän mennessä...

Hmm saako tähän puhelimella liitettyä kuvia

Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Martti Mattila

Ehkä jossain on jo kerrottu tuleeko alennusvaihde mutta teen tyypilliset eli kysyn vaikka informaatiota olisi saanut lukemalla entiset tai Ytubet. Jo Oppimestari Esko sanoi että on toinen mokoma työtä jos vielä tekee Experimentaaliin moottorinkin. Museollisen moottoreita muuttaneena voin tuohon yhtyä. Pelkästään moottorin vaihto toiseen merkkiin lentävästä koneesta on iso homma. Esimerkiksi Volkkarista Jabiruun tai toisinpäin. Tuollainen Dieseli saattaa kulettaa sleekkiä konetta 4,6 litraa tunti, voi syntyä matkantekoihme. Menestystä.

jkarjanl

Kävin lauantaina tuolla Ylivieskan suunnalla tutustumassa aloittajan projektiin. Eipä tule mieleen että kauniimpaa työnjälkeä ja perusteellisempaa rakentamista olisin koskaan ennen nähnyt  (guru)

Ostin itsekin tässä syksyllä nuo piirustukset, sisältää siis ohjeet koko koneen (Gaz'aile 2) + moottorin raketamiseen. Itse koneita lentää toista sataa, ja tuolla moottorillakin jo aika monta kymmentä, ilmeisen onnistunut konversio. Koska kyseessä Ranska, niin englanninkielellä ei internetistä hirveästi tunnut löytyvät tietoa, siksi tämä oli itseltänikin mennyt vähän tutkan alta.

Suunnittelija Serge Pennec mainitsee että tämän moottorin kanssa päästäisiin "maagiseen" 1:1 -suhteeseen painon ja tehon suhteen, eli ilmeisesti noin 100 kg painoon ja 100 hv tehoon. Moottorin modifiointi pitää sisällään mm. ainakin nämä (ulkomuistista, ranskankielisten ohjeiden ja piirustusten lukeminen ainakin itselleni hidasta)
- alennusvaihteen 53 mm leveällä hammashihnalla
- rättinivel -tyyppisen couplerin millä se kytketään vauhtipyörään
- vauhtipyörän kevennyksen (ei liikaa, vauhtipyörän pitää tasata dieselin impulsseja)
- startin vaihdon kevyempään
- dieselpumpun vaihto mekaaniseen + suutinten vaihto
- öljypohja hiilikuidusta
- turbon vaihto kevyempään/sopivampaan + imu/pakosarjat
- uusi venttiilikoppa (levy, korkeutta pois)
- turbon öljyn paluuletkulle uusi reikä lohkon kylkeen
- laturiksi mopon laturin tyyppinen (kevyt)
- nokka-akselin katkaisu (toisen pään turhaksi jäävä hammaspyörä pois)
- venttiilikopan uusi huohotus edellä mainistusta jääneestä reiästä
- jäähdytysnesteen kiertoon ehkä jotain muutoksia (ei muista kaikkea)

Jotain tuosta saattoi jäädä poiskin, ja nuo kaikki eivät suinkaan ole pakollisia. Jos rohkeutta (varmuutta?) riittää, niin lohkoa voi plaanata sileämmäksi sivuilta painonsäästön nimissä, mutta siinä ehkä liikutaan jo siinä rajoilla kannattaako viimeisiä grammoja nipistää?

Suunnitelija kertoi että olisi yli 1000 tuntia muutamalla yksilöllä lennetty, ja huoltoina olisi normaalit öljyt + suodatin 100 h kohdalla sekä alennusvaihteen hihna + mahdollisesti se kuminen rättinivel 400h välein.

Kaiken kaikkiaan noita ranskalaisten foorumeja lukiessa erittäin positiivinen kuva on tullut. Tässä joku netistä löytynyt kuva niin saa vähän käsitystä asiasta, Tero laittanee mahdollisesti heidän projektistaan lisää.

teacdance

#8
Mukava päivä oli kun käväsit siinähän aika meni siivillä 👍

Vauhtipyörästä kaikki kaksoismassa kamat pois ja sileäksi sorvaus 4,5kg painoon sorvaus

Lämmitti mieltä kun sanoit että laatu näytti paremmalta kuin atolin lentokone tehtaalla 😉
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

#9
Turbon öljyn paluulle lohkon kylkeen reikä



Mitoitus oli aika nafti mihin väliin piti osua






Sitten vielä vastaavan nipan sorvaus minkä suunnittelija oli suunnitellut o-rengas uralla
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

jkarjanl

Lainaus käyttäjältä: teacdance - tammikuu 22, 2025, 20:50:43Lämmitti mieltä kun sanoit että laatu näytti paremmalta kuin atolin lentokone tehtaalla 😉

Taisi olla Samin kommentti kyllä se, itsellä ei riitä kokemus erottamaan "erittäin hyvää" ja sitten "vielä parempaa" laatua toisistaan, sen verran komean näköistä oli molemmat  :thumbsup:

Mutta ihan uskomattoman työmäärän olette kyllä tehneet, toivottavasti ensi vuonna pääsette jo sitä ulkoiluttamaan. Itse arvon edelleen kahden vaiheilla että uskallanko edes aloittaa, nostitte riman niin korkealle Pasin kanssa :-)

teacdance

#11
Lainaus käyttäjältä: jkarjanl - tammikuu 22, 2025, 21:55:53
Lainaus käyttäjältä: teacdance - tammikuu 22, 2025, 20:50:43Lämmitti mieltä kun sanoit että laatu näytti paremmalta kuin atolin lentokone tehtaalla 😉

Taisi olla Samin kommentti kyllä se, itsellä ei riitä kokemus erottamaan "erittäin hyvää" ja sitten "vielä parempaa" laatua toisistaan, sen verran komean näköistä oli molemmat  :thumbsup:

Mutta ihan uskomattoman työmäärän olette kyllä tehneet, toivottavasti ensi vuonna pääsette jo sitä ulkoiluttamaan. Itse arvon edelleen kahden vaiheilla että uskallanko edes aloittaa, nostitte riman niin korkealle Pasin kanssa :-)

Kyllä se malli helpottaa mikä Pasi piirteli hän onkin tämän nyky ajan davinci sen sai todeta taas viime maanantaina kun mittoi koneen kohtaa josta ei ole kunnon mallia mutta vaihteiston kohta oli 1mm eri kohdassa mitä 3D mallissa 😂

Nokasta napattiin vähän pois jotta saadaan huohotus pumpun tilalle kun ventiilinkoppa poistetaan ja korvataan levyllä






Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

#12
Seuraavaksi egr ja vesikanavan yhdistäminen eli kannesta reikä toisiinsa.





Levyt päälle ja veden lämpötila anturi myös löysi paikkansa ja ilmaus nipalle myös kierteet ja lähtö korkeimpaan kohtaan. Tässä näkyy myös tuo ventiilikopan huohotin hyvin





Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

#13
Öljypohja 3D skannattiin ja Pasi jälleen näytti taitonsa ja muokkasi sitä oman näköisensä

1.jpg

Etureunaa loivennettu, takaosaan moottoripukin putkelle ohitus, öljyn tyhjennys kuppi toisinpäin niin ei jää litraa öljyä tyhjennyksessä :)
2.jpg

Pohja 3D tulostettu ja esikäsitelty kuidutusta varten
3.jpg

4.jpg

Kuidut välissä ja alipainesteittu
5.jpg

Valmis
6.jpg

7.jpg

8.jpg

Ohitus
9.jpg
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Martti Mattila

Kerro loputkin Öljypohjan syntytekniikasta. Öljypohja skannattiin entäs sitten, tehtiinkö 3D tulostuksella urosplugi minkä päälle hiilikuitu laminoitiin. Alipaine on näköjään käytössä. Entä skannausvehkeet, omat vai ostopalveluna, mikä hartsi. Uskaltaako kysyä paljonko keveni. Aivan mahdottoman työmäärän kaikki tuollainen tarvitsee ja mitään tekemätön voi alatella esimerkiksi että "Tuommoinen raudankappale eihän tuossa nyt ole mitään" mutta ennen kun mitoitus on löydetty ja ainevahvuudet päätetty on jo tehty paljon työtä.

teacdance

Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - tammikuu 26, 2025, 19:13:21Kerro loputkin Öljypohjan syntytekniikasta. Öljypohja skannattiin entäs sitten,
Sitten siitä tehtiin lopullinen 3D malli missä oli tehtynä tarpeelliset muutokset

Lainaatehtiinkö 3D tulostuksella urosplugi minkä päälle hiilikuitu laminoitiin.
Jep edellisessä kuvassa näkyykin tuo sininen möykky minkä päälle laminoitiin

LainaaAlipaine on näköjään käytössä.
Joo käytössä oli normaali ILP alipainestus pumppu johon on modattu alipaine kytkin pitämään haluttu alipaine koska jotain syystä emme ikinä saa pussia niin tiiviiksi että se ei vuotaisi yhtään.

LainaaEntä skannausvehkeet, omat vai ostopalveluna,
Työsuhde etuna

Lainaamikä hartsi.
EL160 Easy compositelta

LainaaUskaltaako kysyä paljonko keveni.
680g
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Hmm näkyykö nuot kuvat muille mitä oon linkittänyt??
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Nyt ainakin pitäisi näkyä
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Ansis

Hyvät kuvat ja selostukset, kiitoksia.
My mind is willing, but purse is weak.

teacdance

Siimapyörä jää pois joten uusi prikka sen tilalle sorvattu

1.jpg

3.jpg

2.jpg
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Moottorin tukirauta valmistuu

Putki ja siihen päähän sorvattu natsat missä sisäkierre tähän tulee moottorin kumit kiinni

IMG_2860.jpg

IMG_2861.jpg

IMG_2862.jpg

Nupit piti vielä hioa kulmaan hyvän sistuvuuden takia koska moottori ei ole suorassa

Näyttökuva 2025-01-27 144902.jpg

IMG_2874.jpg

IMG_2875.jpg

Sitten muutakuin juottaa kiinni nupit
IMG_2919.jpg

IMG_2920.jpg

IMG_2921.jpg

Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Tukirautaa kiinnitykselle

IMG_2930.jpg

IMG_2935.jpg

Kiinni juotettuna
IMG_3044.jpg
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Vähän lisää vauhtipyörästä

Tästä lähtee purkaminen

IMG_2639.jpg

Niitit poraamalla irtoaa osat
IMG_2637.jpg

IMG_2638.jpg

IMG_2636.jpg

Sitten rälläkällä ja sorvilla loput osat irti

IMG_2640.jpg

IMG_2641.jpg

IMG_2642.jpg

74896471671__56EF2BC6-4BF2-4F40-A20F-DF7B45F137CA.jpg

Vielä on osaa jäljellä mutta alkaa siisteytyyn lasikuula puhallus niin näyttää ja on mukavampi käsitellä puhdasta osaa
74896465705__6EC0540D-C39E-4117-BAD3-D9A090FAB78D.jpg

Pinta vielä tasaiseksi ja 4,5Kg paino saavutettu
IMG_2801.jpg

74896495349__76A4D993-B0E2-46F9-9EFF-7D6D796A38F3.jpg

Tämä levy asennetaan tähän ruuveilla ja hitsaamalla kiinni.. tähän tulee sitten se rättinivel kiinni
IMG_2800.jpg

IMG_3098.jpg
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Vesipumpun lähdön suunnittelua jälleen 3D tulosteet on hyviä testi kappaleita tämäkin taitaa olla jo 3 tai 4 malli testauksessa
IMG_2802.jpg

Samaa Turbon lähdolle minkälainen siitä pitäisi sitten sorvailla
IMG_3061.jpg

IMG_3062.jpg

Turbon kellolle kans 3D tulosteella mallata minkälainen pidin pitäisi olla turbo muuten vaihdettiin samalla kiinteä lapaiseen vakiona moottorin mukana tuli vaihtuva lapainen.
IMG_3032.jpg

Samalla katkaistiin lopen ahtoputken lähto turbosta poikki ja käännettiin se oikeaan suuntaan ja hitsattiin kiinni
IMG_3028.jpg

IMG_3029.jpg

IMG_3030.jpg

IMG_3031.jpg
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Tehon testaus potkuri jo työstetty  :2funny: tällä pitäisi saada sitten laskettua moottorin teho kun saadaan se siihen malliin että päästään testaamaan..

IMG_3088.jpg

IMG_2864.jpg

IMG_2863.jpg
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Ansis

Onko moottori tuossa asennuspukissa oikein päin? Edit; näkyy olevan ylösalaisin.

Turbo ei nimittäin toimi oikein, mikäli öljynpaluuputkessa ei ole vapaata kaatoa öljypohjaan/sumppuun, vaan tulvii akselia myöten öljyt sinne minne ne helpoiten pääsee.
My mind is willing, but purse is weak.

teacdance

#26
Lainaus käyttäjältä: Ansis - tammikuu 29, 2025, 12:04:58Onko moottori tuossa asennuspukissa oikein päin? Edit; näkyy olevan ylösalaisin.

Turbo ei nimittäin toimi oikein, mikäli öljynpaluuputkessa ei ole vapaata kaatoa öljypohjaan/sumppuun, vaan tulvii akselia myöten öljyt sinne minne ne helpoiten pääsee.

Joo ei ole oikein päin oikein bogasit että se on pukissa ylösalaisin... ja kaikki ruuvit ja muut on vain asennus mallailua varten joten ei niihinkään vielä kannata kiinnittää kovin huomiota. Lopulliset laitetaan sitten kun homma alkaa oleen sillä mallilla.
Öljyn paluu reikä tehtiin tuohon lohkon kylkeen kuten aijemmissa kuvissa se näkyykin.. Vielä pitäisi löytää hyvää letkua mikä laitettaisiin siihen
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Perinteiset roverin mekaaniset suuttimetkin ollaan saatu hommattua

IMG_3066.jpg

Kaikkiin suuttimiin hommattiin uudet suuttimien kärjet käytetyt vuotivat paineen alasena.

IMG_2876.jpg
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Hmm miksikähän nuot liitekuvat näkyy kans noin isoina??? :tickedoff:
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

#29
Sitten alkaakin tuliseinän kopio jotta päästään kaikki asenteleen jotta se sitten sopii varsinaiseen tuliseinään

IMG.jpg

Auton moottorin kumeista otettiin alumiini runko pois ja sorvattiin vähän ohuemmaksi ja prässättiin nuihin uusiin paikalleen

IMG_3070.jpg

IMG_3069.jpg

Sitten onkin moottorin nosto keulalle mutta vielä pukissa moottori kiinni sitten seuraavana käännetään toisinpäin pukki tuliseinässä kiinni.

IMG_3093.jpg

IMG_3094.jpg

Pakoputken teko alkoi myös vaimentimen kuori pyöräytetty 3d tulosteen päälle

IMG_3110.jpg

Sitten moottori käännetty toisinpäin

IMG_3095.jpg

IMG_3096.jpg


Timelapse 12-14.1.2025
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Vaihteiston rakentamista

Aihiot tuli CSA eli ranskassa tekevät aina aihioita ja niitä saapi ostaa jos ei jaksa kaikkea itse tehdä alusta asti ja aina joitain osia olmme sieltä ottaneet jotta homma vähän helpottuisi mutta ei ne aina häävi laatua ole sielläkään mitä tulee ja välillä tuntuu että olisi pitänyt tehdä itse.

Etu ja takaosa yhteen ja kiinnitys reikien poraus
IMG_3111.jpg

IMG_3112.jpg

3D tulostettuja mallaus osia nämät sorvataan sitten alumiinistä
IMG_3117.jpg

Sitten paras osa jälleen eli mallailua paikalleen
IMG_3113.jpg

IMG_3114.jpg

IMG_3115.jpg

IMG_3116.jpg

Turbon tuen tekoa ja vaihteiston pitimien sorvausta
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Sitten Vähän lisää mallailua  ;D

image.jpg

image1.jpg

Alkaa koroketapit oleen valmiita
IMG_3141.jpg

IMG_3140.jpg


IMG_3153.jpg

IMG_3152.jpg

Sitten alkaa syöttöpumpun metsästäminen mistä löytyy sopeva
Sopivia malleja olisi 0460 414 008. Tai loppuosat 067, 068, 081, 091, 128

Myös pumpun kiinnitys levy pitää jostain kehitellä uusi tai modata tuota vakiota
IMG_3151.jpg

Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Sinne lipsahti potkurin akseli paikalleen.

IMG_3177.JPG

IMG_3182.jpg

Laitettiin oikein japanilaiset laakerit  ;D
IMG_3181.jpg

IMG_3180.jpg
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Moottorin yläpuolisen tankojen etupään alumiinien taivuttaminen

Aihioiden leikkaus ja kovapala terä syö hyvin alumiinia

IMG_3189.jpg

IMG_3195.jpg

Sitten saippuaa indikoimaan oikea lämpötila temperoinnissa.
Tällä saadaan nätisti se tunniksi helpommin taivutettavaan muotoon jotta ei lohkea
IMG_3196.jpg

Lisänä vielä oli apuna yleismittariin kytketty lämpötila anturi mutta saippua indikaattori osottautui taas luotettavimmaksi.. on aika ikävä mitata tuommoista pintalämpötilaa kun pillillä lämmittää altapäin..
IMG_3202.jpg

Värimuuttuu eli ollaan 350 astetta saavutettu ja sen jälkeen vesi astiaan osat vaan
IMG_3203.jpg

Sitten osat vain puristimen alle ja tarkasti linjaus ja painetta

IMG_3208.jpg

IMG_3211.jpg

IMG_3212.jpg

ja sehän sattu viivojen mukaan menemään

IMG_3217.jpg

IMG_3218.jpg

IMG_3219.jpg

IMG_3220.jpg

Sitten isommalle toisen puolen osalle samat hommat

Indikaattori

IMG_3222.jpg

IMG_3221.jpg

Lämmitys ja jäähdytys

IMG_3224.jpg

IMG_3225.jpg

Taivutukseen
IMG_3226.jpg

Done
IMG_3229.jpg

IMG_3230.jpg
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Vähän vauhtipyörää välillä edistää

CSA osassa on näppärä keskitys työkalu kiinni varalta kyllä jätettiin sorvatessa kevyemmäksi niin toinen keskitys varmennus huullos myös tuohon keskelle

Osa kiinni ja reikiä poraamaan ulommat tulee M8 pulteilla ja sisemmät M10
IMG_3235.jpg

Sitten jengojen tekoa
IMG_3238.jpg

Siihenhän ne tuli
IMG_3240.jpg

Sitten voikin keskitys osan poistaa varsinaisesta osasta
IMG_3241.jpg

Siihen se istui vielä pitäisi tuohon akselille tehdä pyällys ennenkuin voi alkaa asenteleen laakereita..
IMG_3242.jpg

Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Näyttää että rattaiden saanti viivästyy joten rattaat 3D tulostettuna että pääseepi mallaileen

IMG_3233.jpg

IMG_3232.jpg
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Hieman kevennystä moottorista

IMG_3261.JPG

IMG_3262.JPG

Tuonne pitäisi saada välijäähdytin mahdutettua ja sille naca aukko koppaan
IMG_3263.JPG
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Välijäähdyttimen asennus jatkuu ja päätimme kääntää toisen päädyn 90 asteen lähdön toisinpäin ja nyt toinen pääty vielä arvoitus että tilataanko toinen samanlainen välijäähy ja otetaan siitä toinen 90 asteenpääty käyttöön vai tulostetaanko 3d tulostimella oma pääty tässä se voisikin kestää kun siitä menee vain ilmaa läpi mitä mieltä raati on?

Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Putkien hahmottelua. Onko kellään kokemusta japp putken tig hitsauksesta onnistuuko?

image.jpg

image1.jpg

image2.jpg

image3.jpg
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Martti Mattila

Olen hankkinut kyseisiä Alumiini kaapelinsuojaputken käyriä katalin aikomuksin ehkä käyttää niitä ilmaaluksen peräsimien nurkissa. En ole ehtinyt kokeilla hitsausta mutta Alumiinit ovat yleensä hyvin hitsautuvia poislukien Sinkkiseosteiset 7000 sarja mitä voi hitsata mutta repeää. Olettaa voi aina että seos on jotain helposti pursotettavaa 6083 tai 6063 tai 5000 sarjaa. Jos materiaalin jäljittäminen ei muuten onnistu voi poiketa nykyaikaisessa romumetallin ostopisteessä missä on Spektrometri mikä lukee materiaalin pinnasta siinä olevat alkuaineet. Jos Sinkkiä löytyy niin hitsaus ei ehkä kannata mutta tuskin näin kuitenkaan on. Valmiiksi eloksoiduissa on myös muistettava poistaa eloksointikerros hitsauskohdista. Jos ajattelet jäähdytusputkien kannakointia hitsaamalla niihin korvakkeita unohda ajatus ja käytä kumitettuja panta kannakkeita. Moisessa tärinäympäristössä tulee syklit täyteen äkkiä ja maa kutsuu turhan pikkuseikan takia. Kumi on hyvä mutta hieman painavaa.

Martti Mattila

Ja vielä jos on tarkoitus tehdä putkenpäihin laajennuksia, klunsseja "beads in english" letkujen paineenkeston lisäämiseksi siihen on useampia konsteja. Yksinkertaisin on pihdit mihin hiottu toiseen leukaan lovi ja toiseen korotus. Myös voi tehdä tyylikkään ammattityökalun missä kartiopuikko työntää ulos laakerikuulaa mikä pyöritettäessä manklaa putken päähän pidäkelaajennuksen. Suosittelen pidäkelaajennuksien (beads)  käyttöä. 

teacdance

Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - helmikuu 21, 2025, 10:33:34Olen hankkinut kyseisiä Alumiini kaapelinsuojaputken käyriä katalin aikomuksin ehkä käyttää niitä ilmaaluksen peräsimien nurkissa. En ole ehtinyt kokeilla hitsausta mutta Alumiinit ovat yleensä hyvin hitsautuvia poislukien Sinkkiseosteiset 7000 sarja mitä voi hitsata mutta repeää. Olettaa voi aina että seos on jotain helposti pursotettavaa 6083 tai 6063 tai 5000 sarjaa. Jos materiaalin jäljittäminen ei muuten onnistu voi poiketa nykyaikaisessa romumetallin ostopisteessä missä on Spektrometri mikä lukee materiaalin pinnasta siinä olevat alkuaineet. Jos Sinkkiä löytyy niin hitsaus ei ehkä kannata mutta tuskin näin kuitenkaan on. Valmiiksi eloksoiduissa on myös muistettava poistaa eloksointikerros hitsauskohdista. Jos ajattelet jäähdytusputkien kannakointia hitsaamalla niihin korvakkeita unohda ajatus ja käytä kumitettuja panta kannakkeita. Moisessa tärinäympäristössä tulee syklit täyteen äkkiä ja maa kutsuu turhan pikkuseikan takia. Kumi on hyvä mutta hieman painavaa.

Joo ei oikein mistään löydy mitä matskua japp oikein on.. tarvisi tehdä pikku pillin lähtö että saapi paisunta astiaan oman putken.. korvakoita ei ole tarkoitus tehdä
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - helmikuu 21, 2025, 10:53:15Ja vielä jos on tarkoitus tehdä putkenpäihin laajennuksia, klunsseja "beads in english" letkujen paineenkeston lisäämiseksi siihen on useampia konsteja. Yksinkertaisin on pihdit mihin hiottu toiseen leukaan lovi ja toiseen korotus. Myös voi tehdä tyylikkään ammattityökalun missä kartiopuikko työntää ulos laakerikuulaa mikä pyöritettäessä manklaa putken päähän pidäkelaajennuksen. Suosittelen pidäkelaajennuksien (beads)  käyttöä.

Sorviin tehtiinkin jo semmoinen että saapi tehtyä noita päätyjä

IMG_3148.JPG
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Martti Mattila

Nättiä klunssia näyttää pukkaavan, en taida kehdata pyytää kuvaa työkalusta, pitää itsekin jotain keksiä. Niin K-Rauta sanoo myyvänsä Purso Japp putkia ja Purson sivulla kerrotaan käytettävän AW 6063 ja 6083 seoksia mitkä taas Google kertoo olevan vallankin hyviä hitsattavia perinteisillä hitsaustavoilla. Käytännössä TIG Argon suojakaasuna. Pursolta voi kysyä kumpaa seosta käyttävät mutta molemmat hitsattavia.

Gearman

Kiinnostaa täälläkin, että minkälaisella työkalulla sorvissa tuon beadin saa putkeen työstettyä.

Perttirin

Varmasti tuo Martin kuvaama pihtivirityskin tekee riittävän olakkeen.
Tiivistäähän tuon ei tarvitse, vaan se toimii luiston estäjänä, kun putkea puristava klemmari pökkää olakkeeseen.
Toki tuollaista tehdastason manklausta on kiva katsella, niin kuin kaikkia tuon projektin kuvia.
Jos kerran lentokonetta tehdään, niin tehdään sitten lentokone (guru)

Seppo Koivisto

Facebookissa tuli vastaan tällainen yksinkertainen työkalu, joka varmaan toimii pienillä läpimitoilla.
https://www.facebook.com/photo?fbid=10230518502404827&set=pcb.1349314102890360

Martti Mattila

Yli kaksikymmentävuotta sitten ameriikan työkomennuksella opin että siellä että 6061 seosalumiini on ihan tyypillinen rautakauppatuote. Soitin silloin Purso nimiseen yritykseen, puhelu yhdistettiin tuotantoon. Kysyin miksi ei tehdä 6061 alumiinista mikä olisi 25-30% vahvempaa. Nuorimies sieltä vastasi "Me ei lähetä seoksilla kikkaileen", se siitä sitten. Toisenkäden tietona kuulin että joku henkilö oli teettänyt työkalut ja ostanut minimi tuotanto kilomäärän pisaraputkea kellukkeiden rikaukseen. Oliko toteutunut vaiko vakavaksi pohdinnaksi jäänyt, en tiedä. Työkalujen teko oli on varmasti huomattava menoerä ja ne saa tilaaja pitää. Kuitenkin harmiksi jää että se on vain EN AW 6063 minimierä 250 kg. tai 6083 minimi 500 kg. laatua.
6061 materiaalin toimittamiseen olisi ollut keino ostaa umpipyöröalumiinia Joseph Fazzio romukaupasta New Yerseystä missä sitä siloin oli paljon ja kaikkia kokoja. En tiedä tilannetta nyt tällä hetkellä. 

Ansis

Luulisi jo pelkän hinnan persusteella lujempaa tavaraa menevän enemmän kaupaksi, mutta tunnemmehan suomalaisen insinööriteeskentelyn laadun jo yli vuosisadan takaa.
Jo 50-luvun maatalouskoneet oli muissa ilmansuunnissa tehty lujemmista metallilaaduista kevyempinä varsinkin sen jälkeen, kun oli opittu sähköhitsaus. Suomipoika luotti vain ainevahvuuteen ja rahaakin oli seteleitten nollista päätellen valtavasti vuoteen 1963 saakka.
My mind is willing, but purse is weak.

teacdance

Pitää napata kuva tuosta työkalusta jossain vaiheessa...

Vesi ja välijäähdyttimien putkien sovittelu jatkuu ja paisunta säiliön suunnittelua kans mihin sopii ja minkälainen, ostonenkin oli vaikka pienin mitä löydettiin ja ohjeisen mukainen mutta eihän se sovi tuonne kumminkaan joten DIY hommiksihan se meni  :rtfm:

Tähän sen pitäisi mahtua
IMG_3311.jpg

Tämän mallista suunnitellaan
IMG_3308.jpg

Ja lähes samana iltana tulikin Pasilta malli minkälainen tehdään

Kiinnitys pisteet semmoisiin kohtiin missä on puuta ja ilmakanava mahtuu menemään myös mikä pitää rakentaa johonain vaiheessa loppuun.
IMG_3206.jpg

Ja on korkeimmassa kohdassa ja asiallisen näköinen
IMG_3203.jpg

Eka kertaa myös yläkoppa paikallaan kun tavaraa enemmän sisässä

Ja onhan se luihakkaan näköinen
IMG_3307.jpg

IMG_3306.jpg

Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod