SUIO konkurssissa, miten teoriat jatkossa?

Aloittaja Ansis, tammikuu 11, 2025, 12:49:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Ansis

My mind is willing, but purse is weak.

Ansis

Facen puolella yritin avata keskustelua aiheesta, mutta siellä paikallinen puuttini lopetti homman alkuunsa. Miten muutama hahmo on saanut diktaattorin aseman ja mellastaa sillä pilaten koko skenen?
https://www.facebook.com/groups/ilmailu/posts/3013945232104239/?comment_id=3014018115430284&notif_id=1736606381956408&notif_t=group_comment
My mind is willing, but purse is weak.

Ansis

Peter Lord kommentoi keskiviikkona flightforumille:

 Muistanette kuinka ex liikenneministeri Merja Kyllönen (vas) vuonna 2016 kertoi, että "Malmin lentokentän voi lakkauttaa - koska se palvelee vain 40 lentäjän eliittiharrastusta."

SIL äskettäin eronnut puheenjohtaja Timo Hyvönen on useissa yhteyksissä kertonut, että "Opisto kannattaa lakkauttaa koska sieltä valmistuu vuodessa vain 30 oppilasta."

Taru on usein totuutta ihmeellisempi. Aivan siltä varalta, että vieläkin Opistosta esitettäisiin (edelleen) tällaista vaihtoehtoista totuutta totean, että viimeisen 4 vuoden aikana opisto on kirjoittanut noin 500 koulutustodistusta. Siis keskimäärin 125 kpl/vuosi.

Se on jossakin määrin enemmän kuin 30.

Nähtävästi erilaiset totuudet riitelevät keskenään.  En tiedä, kuka on Timolle noin karkeasti virheellisen tiedon antanut levitettäväksi.  Ellei sitten Timo ole itse keksinyt tai "selvitellyt" asiaa. Ja päätynyt lukuun, joka ei lainkaan pidä paikkaansa.

PS.  Opiston konkurssipesän hoitaja ja Traficomin ylitarkastaja, toisistaan tietämättä, kumpikin erikseen kysyivät minulta tänään saman kysymyksen:
"Millä ihmeen matematiikalla Ilmailuliitto voi uskoa kykenevänsä tuottamaan saman koulutuksen (kuin Opisto) pienemmin kustannuksin?"
My mind is willing, but purse is weak.

Ansis

My mind is willing, but purse is weak.

Ansis

Facen ilmailuryhmässä, josta porukkaa on paljon bannattu, kirjoitti Jukka Salokannel:

Timo Hyvönen, näyttää siltä, että kun tulit liittoon vuoden 2019 alusta, ei sinulla ollut eikä varmaan voinutkaan olla mitään faktapohjaista tietoa siitä, mitä opistossa todellisuudessa oli ennen sinun kautesi alkua tapahtunut.

Olet useissa eri yhteyksissä esimerkiksi toistanut mantraa että "kukaan opiston muista osakkaista ei ollut rahoittanut Opistoa". Tämä ei ole totta.
Kerron muutaman faktan:

Kun edellisen tj Kuosmasen talousrikosten selvittyä opisto piti pelastaa, myytiin Duo Discus-koneet pois ja vielä senkin jälkeen Opistoon tarvittiin lisää pääomaa. Tähtisen aikaan esitettiin, että osakkaat pääomittavat opistoa 42 500 eurolla. Kaikki osakkaat antoivat opistolle pääomalainaa osakeomistuksensa mukaisessa suhteessa.

Vuonna 2015 SIL antoi, liiton varapuheenjohtaja Tähtisen aloitteesta, Opistolle ns. ATO-lainaa, jotta opisto pystyi tilaamaan ulkopuoliselta konsultilta PPL(A) ja LAPL(A) verkkoteoriat. Se olikin muistaakseni viimeinen kerta, kun SIL oli jotenkin tukenut omista varoistaan opistoa.

Vuonna 2016 OKM muutti avustuksen maksutapaa. Alla Opiston ja SIL:n yhteistiedote asiasta vuodelta 2016:
Tiedote alkaa:

"Suomen Urheiluilmailuopiston hallinto siirtyy Helsinkiin
Suomen Ilmailuliiton (SIL) ylimääräinen kokous on 28.11.2015 vahvistanut liiton strategian, jossa koulutukseen panostaminen on yksi liiton kärkihankkeista. SIL on strategiaa tukien päättänyt organisoida uudelleen Suomen Urheiluilmailuopiston organisaatiota. Vuoden 2016 aikana opiston toimisto integroidaan SIL-toimistoon. Opiston kotipaikaksi tulee Helsinki ja se luopuu Räyskälässä olevasta toimistostaan.

Opisto ei tarvitse jatkossa päätoimista toimitusjohtajaa vaan ennemminkin lisää palkattuja koulutusresursseja. Opistoa vuodesta 2014 johtanut Sakari Pyörre on lopettanut työskentelynsä yhtiössä 30.4.2016.

Synergiaetuja odotetaan saatavan erityisesti suunnitellusta hallinnon ja johtamisen prosessien integraatiosta. Saatavat kustannussäästöt voidaan kanavoida varsinaisen koulutustoiminnan kehittämiseen.

Toimintaa myös Räyskälässä

Opisto omistaa Räyskälässä "SIL-luokan" sekä osuuden Lentolaakso-hallista yhdessä SUIO Oy:n kanssa. Luokkaa ja hallia käytetään myös jatkossa silloin, kun opiston kurssien järjestäminen Räyskälässä on mielekästä.

Opistoon kohdistuvien muutosten merkittävimmät tavoitteet ovat
• Omistajaohjauksen tehostaminen jäsenistön vahvistaman strategian mukaisesti
• Opiston toimintaan nähden kohtuuttoman raskaiden hallintokustannusten vähentäminen
• Hallinnon keventäminen ja SIL:n toimistojärjestelmien hyödyntäminen
• Kurssien määrän lisääminen ja kurssitarjonnan laajentaminen aiempaa tasapuolisemmin mahdollisimman monelle ilmailun harrastelajille

Taustaa

Opiston rahoituksesta noin kaksi kolmasosaa muodostuu opetus- ja kulttuuriministeriön maksamasta valtionavusta. Valtionavun määrä vuodelle 2016 säilyi ennallaan 210 000 eurossa. Aiemmista vuosista poiketen OKM maksaa vuoden 2016 koulutustoiminnan avustuksen SIL:lle. SIL jatkaa aktiivisesti koulutusstrategiansa hiomista ja aikoo lisätä koulutusta palvelevaa henkilökuntaa strategian linjausten mukaisesti. Tästä tiedotetaan myöhemmin erikseen.

SIL omistaa 82 prosenttia Lopen kunnan Räyskälässä sijainneesta Suomen Urheiluilmailuopisto Oy:stä. Muita omistajia ovat Lopen kunta, Räyskälä-Säätiö ja Jämi-Säätiö.

Lisätietoja antavat

Peter Tähtinen, Suomen Urheiluilmailuopiston hallituksen puheenjohtaja
Petteri Tarma, Suomen Ilmailuliiton puheenjohtaja"
Tiedote päättyi.

Näemme siis, että OKM:n raha, 210 000 euroa vuodessa, alkoi vuodesta 2016 tulla "kiertotietä" SIL:n kautta Opistolle. Sekään äskettäinen väitteesi, että Opisto olisi "menettänyt" avustuksensa, ei ole totta.

Vuonna 2016 ei myöskään millään tavoin suunniteltu Opiston (oy) ja SIL:n (ry) "sulauttamista", mikä olisikin ollut juridinen ihme. Ainoastaan toimistoresurssien yhdistämisellä haettiin toiminnan tehostamista. Kävi kuitenkin pian ilmi, että SIL toimistossa ei ollut ketään sellaista henkilöä, jolla olisi ollut asiantuntemusta sijaistaa Opiston koulutushenkilökuntaa.

Myöhemmin sitten Opisto muuttikin Pilvilinnasta Malmin pyöreään, koska itään luonnollista synergiaa ei ollut saavutettu sillä, että koulutuspäällikkö istui samassa talossa kuin SIL toimistohenkilökunta. Opiston toimistosihteeri teki osapäiväistä työtään tehokkaasti etänä kotoaan käsin.

Vuoden 2016 alun jälkeen se "rahoitus" jota SIL on opistolle antanut, on SIL:n tilille valtiolta tulleen avustusrahan edelleen tilittämistä. Se raha ei ole peräisin SIL:n varainhankinnasta eikä varsinaisesta toiminnasta eikä SIL ole nähnyt mitään vaivaa sen rahan saamiseksi.

Petteri Tarman ollessa liiton pj, jokaisessa SIL hallituksen kokouksessa oli pysyvänä asiakohtana Opiston operatiivinen ja taloudellinen katsaus, jonka esitti Tähtinen. Sitten kuukausi kerrallaan SIL totesi, että Opisto toimii kuten pitääkin ja sille taas myönnettiin seuraavan kuukauden määräraha.

Opisto teki Tähtisen aikaan koulutustoiminnalla sen verran tulosta, että useamman kerran, Tähtisen aloitteesta, Opisto kieltäytyi ottamasta vastaan SIL:ltä jonkin kuukauden osuutta sille kuuluvasta avustuksesta vaan jätti sen SIL:n kassaan - jossa sillä rahoitettiin SIL:n toimintaa. Mikä on todettavissa SIL hallituksen pöytäkirjoista.

Pyydän että viimeistään tässä vaiheessa lopetat totuuden vastaisen mantran toistamisen siitä, kuinka SIL on "rahoittanut" opistoa ja muut eivät ole. Kuten edellä kerroin, Opistohan se on ajoittain rahoittanut Liittoa.

Lisäksi totean, että olet vuosien mittaan julkisuudessa useita kertoja viitannut 18 vuoden takaiseen irtisanomiseeni Urheiluilmailuopistosta. Minusta tämä on loukkaavaa ja osoittaa matalamielisyyttäsi.
My mind is willing, but purse is weak.

Ansis

Kuvakaappaus Facesta:

Onhan tuokin ajatus, mutta olisiko tärkeempi kouluttaa mahdollisimman paljon ilmailijoita ja sitten ilmailuliitto voisi omalla toiminnallaan ja käytöksellään osoittaa että SIL:iin kannattaa kuulua.

Kumpi on tärkeämpää ilmailu vai liittoon kuuluminen?

Kaupoissakin ihmiset ovat useammin käyneet ennen, kuin ovat hankkineet jäsenetukortteja.

Pakkoliittäminen liittoon on yhdistymislain vastaista ollut ainakin ennen.

Onko liiton tarkoitus tukea ilmailua vai kerätä jäsenmaksuja joilla riidellä?

Jos ette vielä ole maksaneet liiton jäsenmaksua, niin olisiko korkea aika erota?
My mind is willing, but purse is weak.

Ansis

Tuossa päivällä tuli puheeksi erään vanhemman ilmailuharrastajan kanssa myös SUIO:n konkka ja sen ohessa myös opiston rahankäyttö. Opistossa oli kaksi setämiestason DuoDiskusta, joilla toki peruskurssillakin tehtiin se määräysten vaatima matkalento.

Mutta olivathan ne myös talvet Espanjassa, jossa edelleen nämä setämiehet lentelivät toisten rahoilla, eikä heillä ostovoima laskenut vaikka pitivätkin töistä vapaata harrastusta varten.

Olisko ollut viisasta hankkia maamme liitolentokentille vaikkapa parikymmentä alkeiskonetta, jolla oppilaat harjoittelevat ensimmäisestä lennosta alkaen yksin edes sen toisen Duon sijaan?

Minkä pirun takia volyymiä ei arvosteta? Toisivathan nuo kokemusmahdollisuudet valtavasti jengiä paikalle kokeilemaan ja kenties toisenkin kerran, mikäli änkyrät setämiehet vietäisiin kokeilun ajaksi vaikkapa saunomaan kaljakorin kera pelottelemasta uusia tulokkaita.

My mind is willing, but purse is weak.

Ansis

Flightforumilta lisätietoa:



Suomen Ilmailuliitto omisti 100-%:sesti lentokoulutusorganisaation Suomen Urheiluilmailuopisto Oy.

Opisto on konkurssissa.

Toimin Opiston hallituksen puheenjohtajana ja sen koulutusorganisaatioiden vastuullisena johtajana muistaakseni 7 vuotta vuoden 2021 loppuun. Syystä tai toisesta olen saanut paljon kyselyitä siitä, mitä konkurssin uhriksi jääneet oppilaat voisivat tehdä saadakseen Opistolta todistuksen suorittamistaan, konkurssin vuoksi kesken jääneistä opinnoista.  Pyrin tällä kirjoituksella analysoimaan vallitsevan tilanteen.

SIL:n "konsernisuunnitelma" koulutuksen siirtämisestä Opistosta SIL:iin

Muutaman viime vuoden ajan SIL on koettanut siirtää koulutustoimintoja Opistosta omaan organisaatioonsa, säästääkseen rahaa. SIL on täydellisesti epäonnistunut tässä hankkeessa.  SIL, opiston omistajana, aiheutti Opistolle maksukyvyttömyyden mm. tekemällä uusien "ei-SIL" oppilaiden ottamisen koulutukseen käytännössä mahdottomaksi, jolloin Opiston liikevaihto pieneni merkittävästi.  Samaan aikaan SIL lopetti alun perin opistoa varten saamansa valtionavun (noin 200.000 €/v) välittämisen opistolle.   Kun Opisto oli näin saatettu maksukyvyttömäksi, se haettiin konkurssiin.  Ennen konkurssia SIL toiminnanjohtaja, joka oli toiminut myös opiston toimitusjohtajana, erosi tehtävästään Opistossa 27.12.2024 välttääkseen konkurssista johtuvan henkilökohtaisen mainehaitan eli ns.pelastaakseen oman nahkansa. Täm lienee riittävä osoitus siitä, että Opiston tuleva konkurssihakemus oli varmuudella etukäteen ja hyvissä ajoin SIL johdon tiedossa.

Opiston oppilaat ovat syyttä joutuneet "tyhjän päälle"

Konkurssihetkellä Opistolla oli runsaasti teoriaoppilaita, joilla teoriakurssi (LAPL(A), PPL(A), UPL, SPL, RTF) jäivät kesken.

SIL olisi voinut antaa Opistolle tehtäväksi tulostaa oppilaille välitodistukset ennen konkurssia, jotta nämä olisivat voineet jatkaa kurssinsa loppuun muussa koulutusorganisaatiossa.

SIL:n tavoite koulutuksen aloittamisesta on epäonnistunut

SIL ilmoitti viime syksyn avainhenkilöpäivillään, että sen teoriakoulutus alkaisi SIL:in omissa organisaatioissa marraskuun 2024 alussa.

Opiston konkurssihetkellä SIL ei ollut yrityksistään huolimatta saanut omaa koulutustoimintaansa lainkaan käyntiin. Se oli toki noin 3 vuotta sitten palkannut koulutuspäällikön X, joka erosi koeaikansa päätyttyä ja sen jälkeen koulutuspäällikkö Y:n, joka irtisanoutui helmikuun lopulla niin, että hänen työsuhteensa päättyy maaliskuun 1. viikolla.

Vaikka SIL on ilmoittanut Traficomille aloittavansa kansallisesti säädeltyjen lupakirjojen koulutuksen ja vaikka SIL on samoin ilmoittanut FCL-säädeltyjen lupakirjojen DTO-koulutusorganisaation, eivät nämä organisaatiot ole voineet aloittaa toimintaansa, muun muassa tarvittavan henkilökunnan puutteen vuoksi.

Aviatron

Opiston koulutustoiminta oli organisoitu Blue Skies Aviation Oy (jäljempänä BSA) -nimisen koulutusorganisaation valmistaman ja omistaman, opistolle vuokratun Aviatron-oppimisalustan varaan, jossa on (oli) mm. Opiston oppilasrekisteri (siis tietosoujalainsäädännön tarkoittama henkilörekisteri) - ja opintosuoritusrekisteri.

SIL on puolestaan tilannut (vuokrannut) BSA:lta oman versionsa Aviatronista.

SIL oli tilannut BSA:lta Opiston Aviatroniin tallennettujen, Opiston käyttämien koulutusohjelmien siirron omaan Aviatroniinsa.  Tämä on tapahtunut ja BSA:n tj:n minulle henkilökohtaisesti kertoman mukaan SIL:n ohjelmia ei ole vähäänkään muutettu eikä sopeutettu SIL:n organisaation mukaiseksi vaan ohjelmissa esimerkiksi nimeltä viitataan edelleen Opiston koulutuspäällikköön Matti Huovialaan.

 

Konkurssin jälkeen BSA on sulkenut Opiston käytössä olleen Aviatron-tietokannan.  Se on ainut paikka, jossa on opiston oppilasrekisteri ja tiedot kunkin oppilaan tähänastisista opintosuorituksista.

SIL on nyt joutunut sopimaan BSA:n kanssa, että kaikki Opiston LAPL(A) ja PPL(A) -oppilaat saavat SIL:n kustannuksella aloittaa tyhjästä BSA:ssa vastaavan teoriakurssin.  Käytännössä siis tällä hetkellä kaikki Opistossa suoritetut kesken jääneet kurssit menisivät hukkaan, koska Opiston aikuisia opintosuorituksia ei voida ilman Opiston koulutuspäällikön antamaa todistusta lukea hyväksi oppilaan siirtyessä opiskelemaan muuhun koulutusorganisaatioon.

Jos oppilas on maksanut Opistolle ennakkomaksua koulutuksesta, joka on kokonaan tai osittain jäänyt saamatta, on oppilas nyt konkurssiin menneen opiston velkoja ja oppilaan tulee valvoa saatavansa konkurssimenettelyssä.

Olen 11.2.2025 ehdottanut konkurssipesän hoitaja Aarni Oksaselle, että Opiston aiempi koulutuspäällikkö Matti Huoviala voisi päästä yhä käsiksi Opiston (jo nyt suljettuun) Aviatroniin ja kirjoittaa oppilaille "välitodistukset".  Tällaista velvollisuutta konkurssipesällä ei ole, joten Huovialalle tulisi maksaa korvaus hänen työpanoksestaan muista varoista. 

Ote ehdotuksestani Oksaselle:

Suositukseni vallitsevan ongelman ratkaisemiseksi ja vahingon minimoimiseksi

Suosittelen, että konkurssipesä sopii ensi tilassa Matti Huovialan ja Mari Lehtisen kanssa niistä toimenpiteistä (ja työstä maksettavasta korvauksesta), joita tarvitaan, että Opiston oppilaat saavat Opistossa suorittamistaan opinnoista sellaisen koulutustodistuksen, josta ilmenevin tiedoin muu koulutusorganisaatio kykenee myöhemmin antamassaan täydentävässä koulutuksessa lukemaan oppilaan hyväksi Opistossa saadun koulutuksen.

Tällainen järjestely on käsittääkseni kaikkien osapuolten etu.  Se on kuitenkin toteutettava ensi tilassa, opiskelijoiden edun turvaamiseksi

    konkurssipesä saa kattavan tiedon oppilaista, joilla on saatavaa opistolta
    oppilaat voivat ilman kohtuutonta viivettä saada lupakirjaopintonsa päätökseen
    Ilmailuliitto säästyy merkittävältä mainehaitalta

Selvyyden vuoksi on todettava, että Blue Skies Aviation:illa ei ole tarjolla kursseja UPL- tai SPL -lupakirjoja varten. Siksi niiden oppilaiden, jotka ovat opiskelleet niillä kursseilla Opistossa, on hankkiuduttava täydentävään koulutukseen johonkin muuhun organisaatioon.  Silloinkin opiston myöntämästä koulutustodistuksesta on heille ratkaiseva apu.

Ystävällisin terveisin / with kind regards

Peter Lord
yksityishenkilönä, pro bono
Suomen Urheiluopiston aiempi hallituksen puheenjohtaja ja vastuullinen johtaja

Oksanen oli halukas edistämään asiaa. Aloite kohtasi täystyrmäyksen SIL:n suunnalta. Oksanen kertoi SIL:in todenneen että "he saavat kaiken tarpeellisen BSAlta eivätkä tarvitse apua etenkään Huovialalta."

SIL:n esittämä väite ei ole totta.

SIL ei saa Opiston asioissa mitään apua BSA:lta. BSA on sulkenut Opiston Aviatronin maksamattomien sovellusvuokrien vuoksi.  BSA:n toimitusjohtajan kanssa eilen keskusteltuamme totesimme, että kaikista ihmisistä vain Matti Huovialalla on pätevästi oikeus kirjoittaa Opiston oppilaille "välitodistus" konkurssihetkeen mennessä suorituista opinnoista. 

Lainaus BSA:n koulutspäällikön viestistä: "Ilman välitodistusta ei voi myöntää hyvityksiä. Tähän mennessä on vasta kaksi SUIOn oppilasta aloittanut meillä uuden kurssin"

Ainoastaan Matti Huovialan kirjoittaman todistuksen perusteella voi muu koulutusorganisaatio päevästi lukea hyväksi oppilaan Opistossa jo suorittamat opinnot.  Vaikka Opisto onkin konkurssissa, Traficom hyväksyy Huovialan kirjoittamat konkurssipäivälle päivätyt todistukset, joista käyvät ilmi oppilaan opintosuoritukset Opistossa siihen päivään saakka, jolloin Opiston koulutustoiminta konkurssin vuoksi keskeytyi.

Pahimmassa tapauksessa ilman Huovialan todistusta monien lentäjäoppilaiden lupakirjan saaminen tulisi siirtymään vuodella eteenpäin.

SIL on nyt avainasemassa

Suomen Ilmailuliitto on tässä avainasemassa ja on sen hyvästä tai pahasta tahdosta kiinni, voivatko opiston konkurssin uhreiksi joutuneet opiskelijat saada opistosta todistusta vai ei.

Lienee jo yleisesti tiedossa, että opiston konkurssin syynä oli SIL:n peli, jonka tarkoituksena oli päästä opiston henkilökunnasta eroon.  Sitä taustaa vasten kuulostaa haastavalta, että SIL korvaisi Huovialalle yhtään mitään.  Henkilökohtaisesti toki toivon, että henkilökemialliset esteet voitaisiin laittaa syrjään ja edetä oppilaiden etu edellä.

SIL olisi voinut toimia oppilaiden etu, ei oma etu edellä

Kummalliseksi asian tekee se, että koska konkurssi oli hyvin yksityiskohtaisesti etukäteen suunniteltu ja opiston maksukyvyttömyys yksin SIL:n tarkoituksellisesti aiheuttamaa ja konkurssiin joutuminen hyvin tiedossa ainoana seuraamuksena SIL:n toiminnasta, ei SIL kuitenkaan ohjannut konserniyhtiötään kirjoittamaan opiston oppilaille todistuksia ennen konkurssihakemuksen jättämistä. Konkurssi tuli koulutuspäällikkö Huovialalle tiedoksi jälkikäteen.

Koulutuspäällikön työsuhde jatkui konkurssin jälkeen vielä 2 viikkoa, jona aikana opisto olisi voinut teettää hänellä todistukset kaikille aktiivisille oppilaille.  Näin ei kuitenkaan tehty,.

UPL- ja SPL-oppilailla haaste löytää uusi koulutusorganisaatio

On syytä huomata, että SIL on sopinut maksavansa ainoastaan LAPL(A) ja PPL(A) -lupakirjaoppilaille uuden kurssin BSA:ssa.  Sen sijaan UPL- ja SPL-oppilaat jäisivät enemmän tyhjän päälle jopa todistuksen saatuaankin.

Useat koulutusorganisaatiot olivat konkurssihetkellä Opiston "sateenvarjon" alla

Opiston teoriakursseja on käyttänyt myös esimerkiksi BF-lento Oy. BF-lennon LAPL- ja PPL-oppilaat ovat olleet teorian osalta Opiston DTO:n, ei BF-lennon oppilaita. BF-Lento ei pääse käsiksi Opiston suljettuun Aviatroniin eikä se, vaikka se sinne pääsisikin, voisi kirjoittaa oppilaille mitään todistuksia Opiston koulutusorganisaatiossa saadusta opetuksesta.

Sama pätee kaikkiin muihinkin organisaatioihin (kerhoihin) joiden oppilaita on konkurssihetkellä ollut Opistossa.  Vain Opisto voi kirjoittaa Opistossa annetusta koulutuksesta todistuksia. Ja koska Opisto on konkurssissa, vain Matti Huovialalla on enää Traficomin silmissä pätevyys ja oikeus todistusten kirjoittamiseen.  Velvollisuutta siihen ei hänellä ole.

Yhteenvetona totean, että

1.      1. Kaikkien niiden Opiston oppilaiden, joilla on etukäteen maksettua ennakkomaksua opistolle, tulee kääntyä konkurssipesän hoitajan puoleen ja valvoa saatavansa konkurssissa, saadakseen mahdollisesti joskus jotakin takaisin.

2.      2. Konkurssin uhriksi jääneiden SIL-jäsenkerhojen jäsenten kannattaa pyytää kerhonsa hallitusta vaatimaan SIL:lta ripeitä toimia kurssitodistusten saamiseksi.

3.      3. Sellaisia välitodistuksia, joiden perusteella Opistossa suoritetut opinnot voidaan lukea hyväksi muussa opistossa, voi Opiston oppilaille tässä maassa kirjoittaa ainoastaan Matti Huoviala.

4.      4. Jotta todistuksia voidaan kirjoittaa, on BSA:n kanssa sovittava ehdoista, joilla se avaa todistusten kirjoittamista varten opiston Aviatronin uudelleen ja Huovialalle on korvattava todistusten kirjoitustyö.

5.      5. Omana kantanani ehdotan, että mikäli SIL kieltäytyy tulemasta asiassa vastaan, on vielä jäljellä mahdollisuus, että BSA projektiluonteisesti, rajallisena aikana, voisi palkata Huovialan erikseen sovittavin ehdoin kirjoittamaan todistukset.  Tällöin BSA veloittaisi todistuksesta parhaaksi katsomansa hinnan.

6.     6. SIL:n koulutus- ja kehittämispäällikkö Martti Hernetkosken irtisanouduttua tehtävästään on SIL:n haave teoriakoulutuksen järjestämisestä lykkääntynyt kauas tulevaisuuteen. SIL:lla ei ole kouluttamisen vaatimaa koulutushenkilökuntaa eikä SIL:n äskettäinen julkisuuteen esittämä pyyntö saada lennonopettajia tekemään SIL:n hyväksi palkatonta vapaaehtoistyötä liene erityisen houkuttelevaa kenellekään.

Pesänhoitajan yhteystiedot

Nimi: AA Aarni Oksanen
c/o: Asianajotoimisto Oksanen Oy
Lähiosoite: Holkkitie 14 A
Postinumero: 00880
Postitoimipaikka: HELSINKI
Puhelin: 050 557 1268
Sähköposti: toimisto@aolaki.fi

 

 
Muokattu: 7 tuntia sitten, käyttäjä: Peter Lord
Lisätty Oksaselle tehty ehdotus
My mind is willing, but purse is weak.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod