Punnitus ja massantarkkailu

Aloittaja Ansis, lokakuu 14, 2022, 11:34:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ansis

Morjesta pöytään sanottiin Puuniilossa.

Uskaltaisiko joku laittaa punnitustodistuksen ja punnitusohjeen Rellusta mielellään käytetyillä mitoilla ja koelennoilla tositetuilla massakeskiöasemilla?
Mielellään 912 moottorisesta.

Haluaisin aikuisten oikeasti tehdä rehelliset laskelmat ennen projektin ostamista.

http://www.lightaircraftassociation.co.uk/engineering/TADs/188%20MURPHY%20RENEGADE%20SPIRIT.pdf
My mind is willing, but purse is weak.

Martti Mattila

Moi,
tämä ei ole vinoilua vaan huomio. Kommenteistasi on voinut päätellä että massantarkkailu on mennyt sinulla luihin ja ytimiin. Itsekin olen punnarikurssin käynyt ja tiedän mihin se johtaa jos esimerkiksi massakeskiö on liian edessä ja veto ei pienillä nopeuksilla riitä loppuloivennukseen. Kuitenkin massantarkkailusi perinpohjaisuus saa minut itsetutkisteluun. Onko minulla jokin erityisalue mikä erityisesti saa huomioni hieman niin kuin liiankin kanssa. Ehkä ohjainvälitysten rakenne on intohimojani. Ilma-aluksen omistajanvaihdos on harvinainen tapahtuma ja ostajia on; tosi innokkaita jotka eivät kuule eikä näe ja sitten niitä toisia jotka tinkimismielessä vali vali kaikesta. Ideaalitapaus taitaa olla kunnon kimppa ostajana, syyttelevät sitten toisiaan eikä myyjää jos jotain ilmenee. Kannuspyöräkoneessa päätelineen sijainti suhteessa massakeskiöön on myös asia. Olen päättänyt olla hiljaa mutta taas retkahdin.

Ansis

Kiitos Martti että osallistuit. Kenties suurin syy tähän keinulautailuun on se, että eka koneeni Fox oli rakennettu keulapainoiseksi vain asentamalla sähköstartti ja kyynellevylattia. Sen sai rauhoittumaan vasta siirtämällä akku perästumien eteen.

Tuosta on jo aikaa, samoin siitä kun punnitsin erään kellukkeilta pyörille vaihdetun STOLkoneen ja sain siihen suurimmaksi sallituksi ohjaamokuormaksi massakeskiön suhteen alle 100 kg. Koelensin sen sillä ja olihan se melko neutraalin tuntuinen muttei vaarallinen. Saattoi sen POHissakin olla maininta akun siirrosta versiomuutoksen yhteydessä, mutta kun myyjä oli lentänyt sen pyörillä ostajalle ja lennelleetlin sillä "tyyppilentoja", kuten joku muukin pyrkyri. 

Mainitsin siitä koneporukalle, mutta muutaman päivän päästä tietooni saatettiin koneen menneen pas2 todella lyhyen laskun seurayksella. Kopissa oli ollut kaksi normaalisuomalaista. Näistä ei ole koskaan kiva kuulla.

Samoin kasarilla ja ysärillä oli myönnetty liitolentoliiton seulan läpi aivan mahdottomia rakennuslupia ultriin, esim. Foxiin VW joka ei vissiin koerullauksissa nostanut nokkaansa ja Nieport, jonka massakeskiön max ohjaamokuorma taisi olla jotain 55 kg liian kevyen moottorin vuoksi. Taisipa jälkimmäinen olla myös tsuhnituilla proopuskoillakin vs. jenkkiläiset, jäi sen vuoksi ostamatta.

Kerran otin lekohinauksen Twin Astirilla ketsomatta lisäpainojen asennusta, koska kerhossa niitä käytti vain yksihenkilö ja hänkin laskennallisesti turhaan.

Trimmi take off asennossa ei nokkapyörä kohonnut normaalivedolla ja vedinkin sen taakse ja sekunnin päästä keltaisesta nupista, ei päästy onneksi vielä metriä ylemmäs.

LS4 mulla oli lyijystä tehty takavanne ja aina itse lentäessäni taka-akku sivuvakaajassa, vaikka ilmankin niitä massakeskiö oli sallitulla alueella.

Relluun palatakseni, ton brittilinkin mukaan sallittu takimmainen massakeskiöasema vaihtelee ravakasti, joten oikeasti olisi kiva tietää miten sen sijainti vaikuttaa trimmaamiseen ja kierteisiin.

Tosin en muista, oliko kierteet sallittuja kaksi päällä ja suomessahan noille on vanhojen ilma-alusrekistereiden perusteella Virasto on myöntänyt melkoisia maksimi lentoonlähtömassoja, rakennehan koneessa on todella jampakka apusalkoja lukuunottamatta.
 
My mind is willing, but purse is weak.

Ansis

Veneet ja lentokoneet on tunnetusti nimetty naisten mukaan, mutta aikoinaan ilma-alusrekisterissä ne oli pääsääntöisesti miesten omistuksessa.

Ei se lentsikka lyö ropelilla sormille, vaikka kerrottekin sen painon  (!)
My mind is willing, but purse is weak.

Reijo Österberg

Renegade Spirit, Rotax 912UL, Kiev, akryyli kuomu
m0 = 246,7 kg, x0 = 0,139 m
-Reijo Österberg-

Ansis

Lainaus käyttäjältä: Reijo Österberg - lokakuu 17, 2022, 14:01:00Renegade Spirit, Rotax 912UL, Kiev, akryyli kuomu
m0 = 246,7 kg, x0 = 0,139 m

Suuri kiitos.
My mind is willing, but purse is weak.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod