Tuoreimmat viestit

#31
Rotax / AutoGyron tärkeä tiedote Rotax...
Viimeisin viesti käyttäjältä Dick Gylfe - marraskuu 30, 2024, 15:17:06
Liitteenä AutoGyron tärkeä tiedote tarvittavista toimenpiteistä, mikäli toinen tai molemmat Rotax 915iS tai 916 iS -generaattorit menisivät epäkuntoon.

Tällainen vika pitäisi olla hyvin epätodennäköinen, mutta koska se voi tapahtua, lentäjien pitää olla asiasta tietoisia.


Oy DG-Products Ab/kevytilmailu.com 
Dick Gylfe
#32
Myydään / Myydään Falke SF25C vm.1973
Viimeisin viesti käyttäjältä MatKos - marraskuu 27, 2024, 15:14:12
Falke SF25C OH-637-projekti (viimeksi lentänyt Esko Lammisella Harjavallassa).
Kone lentänyt viimeksi 19.12.2007.  Runko ollut lämpimässä siitä asti (nyt pari viikkoa hallisäilytyksessä, motti säilytysrasvoissa edelleen), siivet hallisäilytyksessä.
Runko vaatii mielellään vähintään verhoilun korjauksen ja varustelun päivityksen. Mieluimmin uusi verhoilu. Siivet käyttökepoisia tuollaisenaan. Runkoputkistossa joissakin kohdin toivomisen varaa esim. vasen astinlenki puuttuu.
Potkuria ei valitettavasti löydy. Radio 25kHz kanavajaolla löytyy.
Lisätty väliaikaiset siirtelypyörät rungon tukipisteisiin.
Rungon tunnit  5288h (vm. 1973)
Laskuja 10113
MTOW 580kg  kuormattavuus 169kg
Moottori lentänyt peruskorjauksesta, 10.06.1999, 515h
Moottori Limbach SL1700EA ser.no. 1224-1)

Kone sijaitsee nyt Kokemäellä Satakunnassa.

hp. 6600€...tarjouksia voi myös tehdä.

#33
Ostetaan / Ostetaan Lycoming o-360 a1a sy...
Viimeisin viesti käyttäjältä BushFlyingCowboy - marraskuu 23, 2024, 13:36:52
Sylinteri hakusessa experimental koneeseen.

osanumero LW-12427 (tai vastaava)

Puh 0400 414 250
#34
Myydään / Myydään Rans 7, OH-U240
Viimeisin viesti käyttäjältä MatKos - marraskuu 23, 2024, 13:03:02
Myydään siis Rans 7, jossa Rotax 503 moottori ja jonka viimeisin huolto tehty Aeroteknossa minkä jälkeen ei lennetty.

Tarkemmat tiedot ja hinta omistajalta Bjarne Blomqist, Parainen p. 0505566317

Kone on Maskussa Martti Mattilan tilan hallissa ja siellä myös nähtävänä. Konetietoa myös Martilta. Martin puh. 0505712431


Toimeksi saaneena Matti T. Koskinen
#35
Myydään / Vs: PIK11 tumppu
Viimeisin viesti käyttäjältä P.Lehtinen - marraskuu 22, 2024, 15:38:02
Kyllä tumppuun sopii isompikin kuski. Itse olen 186cm ja toistasattaakiloa eikä tehnyt heikkoa lentää sillä. Kuormattavuus 141.5kg tässä yksilössä.
#36
Experimental / Saamattomuutta
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - marraskuu 21, 2024, 12:20:12
Saamattomuutta vai osaamattomuutta, myöhemmän iltapäiväruoan jälkeen ei enää paukut riitä etäverstaalle lähtöön. Pienessä kotivertaassa voisi silti puuhata jotain. Kasata auki olevia moottoreita esimerkiksi mutta ei Ytubeen vaan ja siellä palavat illan tunnit ilman kaljottelua. Viimeksi ilmailusta löytynyt aihe on Achim Engelsin Fokker V1 Detail kuuntelukirja mikä ilmaisena saksaksi Enlanninkielinen versio jossain Patreon lahjoitus sivuilla. Videossa paljon kuvia muunmuassa pääsalkojen koekuormituksista. Toni kokeili metalli ja puusalkoja, lopullinen kiertojäykkä laatikko pääsalko mikä tuli Kolmitasoon ja D seiskaan ja kasiin oli vielä keksimättä. Kaikki peräsinpinnat jopa siivekkeet pendelityyppiä. Tyylikkäämmän näköinen kuin laatikkomaiset D sarjan koneet. A. Engels= enkeli eli siivellinen joten voisi sanoa että nimi on enne Nomen ist omen. Kuinka mahtaa olla kaverilla jonka vaimon nimi on Saija tai Anna.
Siihen netissä roikkumiseen taitaa kuitenkin tulla apu valtiollisilta tahoilta kunhan saavat Ankkureilla aurattua kaikki tietoliikenne kaapelit poikki.Screenshot 2024-11-21 at 09-57-06 (26) Fokker V.1 - In Detail (vollständiges Hörbuch auf deutsch) - YouTube.png
#37
Ultrakevyet / Vs: Millikoot
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - marraskuu 19, 2024, 23:37:04
Tuo kuvan Jännelukko pöydälläni sai kiinnostamaan mikä on minimi sisäänkierretty kierrosmäärä minkä jälkeiset kierrokset voidaan käyttää myöhemmin vaijerin kiristämiseen. Australialainen Sopwift Camelin tekijä sanoikin jonkun kierrosmäärän samoin kuin hänellä näytti olevan Baldakiinin sisäpuolisissa vaijereissa näitä halpis venevantteja. Ohimennen btw., Bilteman 6mm. vantin luvattu vetolujuus oli kymmenkertainen Motonetin vastaavaan ja tehty koneistamalla ei hitsattu. Niin alkoi kiinnostamaan virallinen ohje mikä on minimi kierrosmäärä sisään kierrettynä. Hakusanaksi Turnbuckle safety instruction, tuli lukituslanngan nivomisohjeita parikin näkyviin ja kummassakin sanottiin että varmista että maksimissaan kolme kierrosta on ulkona keskikappaleesta (barrel) ennen lukituslangan asennusta. Eli toiveet että Jäänelukkoon jäisi kiristysvaraa vaijerin venymiselle saisi unohtaa. Etsin myös kierteiden vetolujuuksia, tarjottiin taulukkoa asiasta mikä on efektiivinen kantokyky kierroksella, materiaalin lujuudet pitää tietysti tietää. Onko Experimental kansiossa joku kierrosmäärä mainittu, kävin myös HTHn. sivuilla mutta äkkiä en löytänyt.
Tämä tieto on varmasti monelle helppo nakki, itse en ole nyrkkisääntöä kuullut. Tämä on ongelma näissä Eurooppalaisissa Jännelukoissa missä kierre jatkuu silmukkaan asti. Jos sorvaa osan kierteettömäksi jolloin kierteet ovat kokonaisuudessaan keskikappaleen sisällä ongelma poistuu mutta peruskysymys ei poistu. 
#38
Myydään / Vs: PIK11 tumppu
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - marraskuu 19, 2024, 09:44:06
Punnitustodistus olisi kiva nähdä ja millaiset ihmiset sopii sisään? Kai tuo Kylmiksen nuukuusmuseoonkin kelpaisi kuten muutkin taivasalla rotteloituvat vehkeet.
Voisihan sillä lentää reuhottaakkin, mikäli jollakin olis tarjota kustannustehokasta työskentelyä.
#39
Ostetaan / Vs: Jabiru
Viimeisin viesti käyttäjältä Gearman - marraskuu 18, 2024, 21:04:42
Ei kiire ollenkaan. Laita viestiä, kun on ajankohtaista, niin hierotaan kaupat!
#40
Myydään / PIK11 tumppu
Viimeisin viesti käyttäjältä lamsah - marraskuu 18, 2024, 19:09:22
Olen nyt tämän laitteen myymisen kanssa pyöritellyt mielessäni vaikka kuinka ja paljon. Tosiasia on kuitenkinn, että kone ei hallissa lentämättömänä parane ja kone aiheuttaa minulle nyt vain kuluja ilon sijaan. Ehdin lentämään nykyisellään yhden lennon huollon jälkeen, joten tästä olisi jollekin tiimahaukalle tai muuten vaan lentelyyn konetta kerrakseen!

Eli PIK11 tumppu. Klassinen suomalainen kone, valmistunut vuonna 2012. Tiimaa konellee kertynyt noin 200 h valmistumisen jälkeen. Moottorina Continental A65-8. MGL V06 radio ja perusinstrumentit. Katsastus tehty tänä vuonna joten ARC voimassa johonkin kesä/2027

Perus +G temput onnistuu. Koneen pitäisi kestää +5,5 G mutta en ole uskaltanut vetää kuin +4G. Riittää vallan mainiosti mm. nätin silmukan tekemiseen.

Matkavauhti tumpulla 170-220 km/h polttoaineenkulutuksen ollessa 8-15 l/h. Koneessa 50 litran tankki

Minulla koneeseen myös varamoottori, jossa uusi nokka, nostajat, kampiakseli kiillotettu ja särötarkastettu, lohkot särötarkastettu ja runkolaakerit uusittu.

Järkevät tarjoukset huomioidaan, olen myös harkinnut joko koneen purkamista osiin ja siirtämistä varastoon tai lahjoittamista ilmailumuseolle, mutta mieluusti näkisin koneen lentämässä hyvissä käsissä.

Kone nähtävissä @EFLA

esikunta.paallikko(at)gmail.com
044 - kaksiviisikaksi 1012
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod