Relluun jousilaskuteline kumin tilalle.

Aloittaja Teuvo Honkanen, tammikuu 04, 2025, 15:59:40

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Teuvo Honkanen

Katselin tuossa noita kumilenkkejä laskutelineen jousiksi.Aircraft Brucella olisi tarjolla mutta kun ei tiedä mikä olisi oikea koko Relluun.Ajattelin tehdä oikealla jousella toimivan systeemin,sen josta Martti näytti joskus kuvan ja jota piti hieman pähkäillä rakennetta.Nytpä olen miettinyt miten rakennan sen mutta mikähän olisi jousen jäykkyys tuossa rakenteessa.Olisi sellainen 17 cm pitkä ehkä mopon tai m-pyörän jouset varastossa.Lanka n3-4mm vahvuista.Kokeilemallahan sen tietää,mutta mitä luulette onkohan lähellä oikeaa.Kuvahaussa monessa Rellu Spiritissä on tuollainen systeemi.Lisäksi tuo kumi ei kestä öljyä ja polttoainetta eli turvallisuuskin paranisi.Mutta se on kevään hommia sitten.   

vetu

Terve!
Arigoteknikilta Ruotsista saa kumiköyttä metritavarana, kuten Rellussa on alunperinkin.
Meillä on myynnissä laskussa vaurioitunut rellu, joka myydään sopivasti.
vetu

Martti Mattila

Moi taas, kuulostaa hieman löysältä nuo hallussasi olevat mopojouset. Lercheen jouduin kokeilemaan kolmia ehdokkaita ennen kun sain tarpeeksi jäykät. Onneksi jousiliike Lesjon on lähellä ja palvelu pelaa pienasiakkaallekin. Yksi merkittävä suurre on jousen sisähalkaisija että saat sisäkkäisputkien suuremman putken tarpeeksi vahvaksi siihen kun tulee ne pitkittäiset urat kuluttamaan poikkipinta-alaa. Jouset olivat jonkin verran hintavia noin kuusikymppiä pari joten kokeiluun ei ole kiva niitä turhaan ostella. Koko metallityö on vetorasituksessa joten lujuuslasku on helppoa. Aine kestää vetoa saman verran vaikka olisi 20 km. pitkä mutta puristuksessa tulee nurjahduspituudet vastaan ja homma menee vaikeammaksi. Multa saat ne veteläksi osoittautuneet lainaan kokeiluun. Lensin niillä satalaskua nyt ne on modattu niihin suksi telineisiin ja olen takaisin ETRAsta ostamissa itse vääsityissä sandumeissa. ETRE lupaa -40-+70 toiminta alueen. Halpakaupan sandumien pakkaskestosta ei ole takeita. Valmiita Sprucen lenkkejä saa myös kylmänkestävinä, Hyvinkäällä lentää semmoinen missä semmoiset kumit. Se kierrejousi homma on melko työläs tehdä ja ne urat ovat pahoja 4130 teräksessä mikä kuulemma on herkkä poikkipinta-ala muutoksissa. Ehkä St.52 hydrauliikkaputki olisi parempi. Joka tapauksessa teleskoopin sisäputki on hyvä olla paksuseinäisempää kuin pääliputki. James Bond palaa taas seuraavassa jaksossa.

Teuvo Honkanen

https://www.airplane-pictures.net/photo/1098439/ec-zcp-private-murphy-aircraft-renegade-spirit/

Jos tuohon kuvaan vertaan niin minun on hieman isommat halkaisijaltaan.Ajattelin laittaa yläpäähän kierretankoa josta saa säädettyä jousta kireämmälle.Alkukireys pitää olla tietenkin valmiina jo asennettaessa.Painoa on turha pelätä.Jaakko Tepon sanonta että kun vaihtaa puhtaat kalsarit niin heti kevenee 300g.Tuossa kuvassa näyttäisi olevan alkuperäiset putket.

Martti Mattila

Kierretanko kuulostaa idealta sitä kun vielä saa lujempiakin versioita kuin 8.8 ja kasaus on helpompaa. Itse esijännitin kasasin isossa sorvissa kelkkaa siirtämällä.
Palkoille itse tekemällä näyttää pääsevän Wag-Aeron katalogihintoja katsomalla. Samalla opin että Spruce on mennyt sinnekin, kilpailua ei kohta ole.
Raumalaisilta ostamassani 213X lerchessä oli pneumatiikkasylintereistä tehdyt ilmajouset, syy kumi ei silloin vielä toiminut kylmässä.
Poistin ne ja tein sandumeita varten uudet metalliosat St. 37 yhden millin seinämäisestä hydrauliikkaputkesta. Tein viiden millin vaijerista "elämänlangat" jos vaikka kumien tapit repeävät putkesta irti. Sitten kaksimetriä korkean Elvi Rukiin takia tuli telemarkki ja vaijerit katkesivat mutta mun hitsit ja ostokumilenkit säilyivät ehjänä. Se niistä elämänlangoista. Jos käyttää umpikumilenkkejä sivutappien on muodostettava risti mutta jos käyttää vääsittyä metritavaraa tapi voivat olla samassa tasossa ja aerodynaamisesti parempi litteämpi asennus.Screenshot 2025-01-04 at 22-01-41 2022 2023 Wag Aero Catalog PDF.png

Martti Mattila

Tässä tämä omatekemä taas kerran. Sandumihomma 252 lercen alkuperäinen, uusilla ETRAn kumeilla.

Teuvo Honkanen

Hyvä että laitoit kuvan.Noinhan saa nuo liuku-urat piiloon putkessa.Eikös tuo oikea kumiköysi mikä on tarkoitettukin telineisiin, ole eri jäykkää kuin tuo sandumi mitä saa kaupasta.Kumillahan saa pitkän jouston mikä on hyvä ominaisuus jos tulee kova lasku,mutta taas ylinopeudella tehty pomppu lisää pompun voimakkuutta jouston takia.Kuten auto jos iskunvaimentimet on sököt.Vaimentimet olisi varmaan hyvät lentokoneessakin siis pienkoneissa,mutta eipä taida olla missään ultrassa.Toisekseen tilanne on nyt hyvä Rellussa kun on hieman löysät kumit mutta hallissa seistessä on härskisti haarat levällään kuten entisellä tytöllä.Tämä taas aiheuttaa moraalittomia ajatuksia päässäni. ;)

Martti Mattila

Sandumi on ETRAsta eli entinen Teollisuus Etola siellä myydyssä annetaan lämpötilojen toimintaalue. Tuo on 10 mm. myös 12 millistä on tarjolla. On sitä samaa veneliikkeissäkin venehinnoin. Kuvassa kaksi vaihtoehtoa tehdä kumijousituet. Lätyskästä saa aerodynaamisemman paketin mutta ei ehkä toimi yhtä palaa olevalla umpilenkillä mutta kylläkin itse metritavarasta kelaamalla. Kannattaa myös tehdä siten ettei ole ahdistamassa putkurivirtaa olemaala liian lähellä runkoa.
Jousikaupan oikea nimi on Lesjöfors, katalogi löytyy netistä. Noissa Vihreissä langan paksuus 5,5 mm. pituus 150mm. halkaisija 50 mm. liian löysät, nyt on ysimillin suorakaide poikkileikkaus langat, koodiväri Keltainen.

tjh

Lainaus käyttäjältä: vetu - tammikuu 04, 2025, 18:15:34Terve!
Arigoteknikilta Ruotsista saa kumiköyttä metritavarana, kuten Rellussa on alunperinkin.
Meillä on myynnissä laskussa vaurioitunut rellu, joka myydään sopivasti.

Taas vaan osui silmään kiintoisa teksti.
Kerropas vähän vauriorellun nykytilasta ja muusta siihen liittyvästä.
Hallitila alkaa kyllä koneista jo täyttyä, katto on kahdeksassa metrissä että...
Vaikka kuvia vähän: nolla neljäsataa 369254

vetu

terve! löytyy myyntipalstalta, jossa tiedot. kuvia voin lähettää whats apilla
vetu

Teuvo Honkanen

https://www.autonvaraosat24.fi/monroe/12797103#productImageGroup

Mitäs jos tuommoisesta tekisi jousi toimisen.Rälläköi putken yläpään auki ja tarvittaessa vahvistaa mäntärakennetta että kestää jousen jännityksen.Jousi sisään ja hitsaa yläpään kiinni ja varteen rajoitin ja kumi sisään painumista estämään.Kiinnikkeet ylä ja ala päähän.Tuo vaimennin on vaan malli.Taitaa löytyä hyllystä öljytäytteisiä.Saanko vuoden keksijän palkinnon vai meneekö joku asia pieleen.

Martti Mattila


Ansis

Pompautampa jousitusaihetta hieman harhapolulle. Ongelma on monissa telineissä se, että varsinkin metsissä operoitaessa teline ei pääse joustamaan taaksepäin ja kaikki tatit pamauttaa joskus aika lujaa. Vain Vilgassa on kunnollinen tellinki, jossa pyörä joustoliikkeen aikana liikkuu yös mennessä myös taaksepäin.

Minkähän vuoksi puskalentäjätkin laittavat vaan suurempia pallopyöriä jopa itse suunnittelemiinsa koneisiin, eivätkä ota mallia kunnollisesta telineratkaisusta? Hieman lisää ajattelemalla siitä saisi myös aerodynaamisemman, mikäli joustintuki muotoiltaisiin muotosuojaksi ja pyörä vedettäisiin sinään lennolle. Samoin vedettäessä pyörät sisään ei tarvitsisi könytä korkealla olevaan koneeseen maassa ollessa ja pyöräkiilatkin jäisivät tarpeettomaksi.
My mind is willing, but purse is weak.

Martti Mattila

Oppimestari Esko Hietanen sanoi tuota samaa että oikea joustoliike olisi taaksepäin kuten Wilgassa. Mike Patey kuitenkin mainitsi jostain Wilgalle tyypillisestä Wilga tanssista mihin voi laskukiidossa joutua. Saattaa johtua korkealla olevasta massakeskiöstä, en tiedä. Ne Bushwheel renkaat on kyllä mahtava ilmanvastus, Lerchessä huomasin kun vaihdoin 4X8 to 5X8 että nopeussakkoa tuli.

Teuvo Honkanen

Ockelbo kelkoissa oli 80-luvulla tuollainen kumijousitus jossa suksi myötäsi myös taaksepäin.Nopeusero on pyörillä ja suksilla 20km/t suksien hyväksi Rellussa jossa on muotosuojat pyörille.Ja kun suksissa on hieman kohtauskulmaa niin kierroksia saa pudottaa ja hyvin pitää korkeuden.Tietenkin kylmempi ilma on myös tiiviimpää kuin kesällä.Nyt kun ajatus lentää niin tuo systeemi mitä esittelin niin siinähän voisi rakentaa iskunvaimentimen kun kääntää mäntärakenteen toisinpäin että vaimennuksen vastus kääntyisi tuohon käypäseksi.Yleensähän vaimennin vastustaa pituus suuntaan.

Tapani Honkanen

Mielenkiintoisia harhapolkuja. Niistä oppii enemmän kuin suorasta reitistä johonkin triviaaliratkaisuun.
Ensinnäkin tuo esilleotettun PZL-104 Wilga on mielenkiintoinen kehitysmatka.
https://en.wikipedia.org/wiki/PZL-104_Wilga
Vakaan laskutelinekäyttäytymisen vaatimukset määräytyy hyviksi raja-arvoiksi määritellyista suhteista ja joustojen hallinnasta muissakin suunnnissa kuin vertikaalisesti.

Tuo laskutelineoppi on vähän käsitelty oppiaine jopa experimental- ja yleisilmailukoneiden maailmassa. Minula on ihan omia erillisiä kirjojakin noista lentokoneiden laskutelineistä. Toinen on Pazmanyn  opus Landing Gear Design for Light Aircraft Volume 1 (kakkososaa ei tehty)ja toinen saksalaikoeista German Aircraft Landing Gear
Noita Pazmanin kirjoja on kaksikin. Toinen tilattu Ameriikasta ja toin suomalaisesta antikvariaatista. Otin pois, ettei mene vääräuskoiselle. Oli niin halpa hinta. Sääli jos tuommoinen menisi jollekin muulle tollolle.
Nämät voisi myydäkin. Ei tollo näillä mitään tee.

Tapani Honkanen

Onhan Morane-Saulnier Rallye koneessa myös tuon Vilgan tyyppinen laskuteline

Markku N

Terve, onkos kukaan pohtinut vetäviä kaasujousia relluun

tjh

Laskutelineen rakennetta suunnitellut olen mielessäni myös.
Hyvän kannuskoneen muuttamista nokkatelineelle.
Mikäli päätelineen kiinnityskohta pidetään siiven pääsalossa ennallaan, 
pääpyörän akselin siirto taaksepäin on tarpeen, se ehkä onnistuu taakse suunnatuilla pyörän tukivarsilla ja varren siirrolla pääsalon takapuolelle, Jousitus myös helppo rakentaa.
Auttaisikohan jos ihan iskarit olisi hillitsemässä pyöränliikettä laskussa?
Lisähaasteena ajatus siiven jakamisesta kiinteään keskisiipeen ja irroitettaviin kärkiosiin  koneen käsittelyn/säilytyksen helpottamiseksi.
Mielenkiinnosta ihan ajattelin yrittää.
Siis ajattelin.

Ansis

Kaveri tuossa kilautti matkailupuhelimeen ja siinä käsiteltiin monenlaisia asioita.
Mutta tässä nyt ajatukseni lasku- ja nousutelineen jousesta. Tehdäänkin homma turhan monimutkaisesti, mutta kevyesti. Samalla toki saadaan sisäänmenevä ja suhteellisen helposti säädettävä jousitus. Geometrian saa jokainen tehdä tarpeensa mukaan.

Joustoelementiksi otetaan tarkoitukseen sopiva hydraulisylinteri, josta vedetään aerodynaamisen rakenteen suojaan kaksi putkea, Sitikan jousipalloja tarpeen mukaan sopivalla typpipaineella varustettuna. Lisäksi laitetaan sisäänjätettävyyttä tarvittaessa sopiva "tunkkisylinteri" vaikkapa moottoripyörän jarrukahva päsylintereineen, joka varustetaan takaiskuventtiilillä sekä paineenvapautusventtiilillä mikäli olet jo kerran laskeutunut teline sisällä.


My mind is willing, but purse is weak.

Markku N

Moro, ajatuksena olisi laittaa renegadeen vetosuuntaiset kaasujouset sandumien tilalle,onnistuuko,
ja millaisella vetovoimalla kaasujousi olisi 450 kilon koneelle. kuka laskisi.

Tapani Honkanen


Teuvo Honkanen

Kaasujousi toimii kyllä kuten vanhemmissa Ikaruksissa on.Paine jotain 42 baria eli 20 kertaa autonrenkaan ilmanpaine.Vaarana on jos paine pettää niin siiven kärki voi ottaa maahan,ainakin läheltä liippaa.Varmistus vaijeri putken sisällä estää tällaisen.Tai eihän siihen kaasu systeemiin sellaista saa kuin rakentamalla.Alkuperäisessä Rellun sandumi rakenteessa on vaijeri putken sisällä.Tuo Martin rakentama ja minun idea käyttää putki-iskaria tai rakentaa vastaava putkista, puristus jousi systeemissä, on sen suhteen pommin varma.

Markku N

painoa siinä ajattelin,samalla olisi jonkinlainen iskunvaimennus, tuossa jousihommassa on kyllä puolensa,helppo tehdä,ja joustaa heti. mitä jousia ajattelit laittaa.

Teuvo Honkanen

Jousien jäykkyys on melkein aloitettava kokeilemalla jollakin.Ehkä Rellussa voisi moottoripyörän takaiskarin jouset olla aloitus kokeiluna.Niitä voisi löytää hajottamoilta halvalla puretuista pyöristä.Kuten Martti sanoi tuohon tulee vetosuuntainen kuormitus putkille.Eli putki johon jousi tulee sisälle ei tarvitse olla paksu seinämäistä.Alapään kiinnike vaan tanakampi ja hyvin hitsattu.Vaikka ei tuossa ole kuin putkessa reikä ja ohut pultti holkin kera,muistelisin,alkuperäisessä systeemissä.Toinen sisempi putkikin riittää ohuemmasta tavarasta.Kunhan mäntä jota vasten jousi puristuu on riittävän paksua 5mm ehkä.Ja hyvä hitsaus.Alkuun pistehitsaamalla yläpää kiinni ja kokeilu ja jos pitää jousi vaihtaa hitsin rälläköi auki ja uusi kokeilu kunnes sopiva löytyy.Viimeksi sisään painumisen esto lätkä ja uretaanikumit väliin.   

Martti Mattila

Moi vaan,
Markku Niskanen kyllä osaisi kertoa mikä kumilenkki Rellussa toimii jos ei kauhiasti halua askarrella ja muistaa ottaa Talvilaadun.

Teuvo Honkanen

Kiitollinen olisin tuosta tiedosta.Aircraft Bruce sivuilla on numerot eri koolle esim 1080 jne.Riittääkö yksi puolelleen.

Markku N


Teuvo Honkanen

Tilasin AcB:ltä 1280HD kumit.Vaikka mieli olisi tehdä jousi systeemikin.Jousessa vaan on niin monta tekijää huomioitava,että säästää aikaa ja polttoainetta kumisysteemillä.Esimerkiksi esijännitys pitää olla jo sellainen että kone seisoo ryhdikkäästi kuormattuna.Kuitenkin joustovaraa pitää olla riittävästi.Katellaan jos tekee myöhemmin.Nythän on jo sitten vetovoima mitattavissa kunhan kumit saa paikoilleen ja sillä tiedolla osaa joustakin arvioida.   

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod