Akryyli

Aloittaja Martti Mattila, heinäkuu 24, 2023, 07:37:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Opin Jämi Flyinnissä että eräs konekunta mietti vapaastipuhallettavan Plexikuomun puhallusaukon muotoa. Been there done that, pohjalta voisin sanoa että hyvä lähtökohta aukon leveydelle on koneen ohjaamoaukon leveys. Pituus ei enää olekaan niin merkitsevää jos ohjaamo pätkitään erilliseen tuulilasiin ja takaohjaamoon, silloinhan saatu puhallustulos voidaan katkoa halutusta kohdasta.
 Jos tekeillä on yhden palan kuplakuomu pituus on tarkempi mutta siinäkin lujitemuovi raameilla saadaan ihmeitä aikaan sopivuuden kannalta.IMG20230722160331.jpg  Suosittelisin kuitenkin toistuvuuden aikaansaamiseksi naaraspuolen muotin tekemistä mihin lämmitetty Akryyli imaistaan. Muoto, tuloksen varmuus ja toistuvuus on taattumpi.   Naaraspuolen muottin tekeminen vaatii tietysti urospuolen plugin minkä päältä naarasmuotti otetaan. Sitä plukia varten voi puhaltaa harjoitusplexsin aukosta tai tehdä sen vaahtomöhkäleestä muotoilemalla. On hienoa jos on käytössä 3D mallinnus ja kopiointi mutta kun on vain nyrkit ja ky..ä niin kyllä niilläkin pärjää jonkun matkaa.   

Ansis

AT-plexi Kiuruvedellä saattaa olla hyvä yhteistyökumppani kuplautumista valmitellessa, löytyy kokemusta ja vermeet.

https://youtu.be/n-Q0P126yMo
My mind is willing, but purse is weak.

Martti Mattila

Hieno löytö ja hieno yrittäjä, osaa varmasti vaikka mitä jo työkaluista päätellen. On auttanut leipureita, moottoripyöräilijöitä ja auttaa varmasti ilmailijoitakin. Itse kuitenkin olen jo avun ulottumattomissa, ainakin tällä alueella.
Aloitin eilen plugin teon naaraspuolen alipainemuottia varten, käyttäen Styroksia ja harjoitus kuplakuomua. Vielä pitää Styroksi jatkeet kitata ja hioa. En ole vielä itse tehnyt mitään alipainemuottiin, olen ollut apupoikana nostamassa lämmintä Akryylia imumuottiin kun Esko Hietanen teki neljännespallon muotoisen Ilmatyynyaluksen tuulilasin. Saa nähdä mitä tästä tulee vai pysähtyykö projekti ja jatkuu vasta seuraavan inspiraation jälkeen. Tehtävä on tehdä tuulilasi sivuovi Lercheen, voi sitä kuomua käyttää muissakin Lercheissä jos onnistuu. Videosta vielä,IMG20230725081012.jpg olisi mielenkiintoista nähdä minka pinnan päällä läämmittäminen hänellä uunissa tapahtuu. Teflon pinnoitettu alumiinilevy olisi hyvä mutta siihen minulla ei ole varaa, joudun tyytymään tiheään lasikankaaseen.

Martti Mattila

Pluki ja siitä otettu muotti. Eroituskalvona käytin käärintämuovia ja tulos ennustettavissa, nyt taas hiontaa ja hieman kittausta. No olisi se pitänyt karhentaa kankaan liimausta varten joka tapauksessa. Mutta mitä liimaa, Gorilla uretaaniliima ehkä mutta sitä ei sitten saa kuin hiomalla irti. Esko käytti hienojakoista vakosamettia, siinä siirtyi alipine sujuvasti. Ehkä suora sametti myös toimii. Olin kyllästynyt poraijemaan Plexiä vapaastipuhallus sandvitsiin mutta kyllä tämä alipainehommakin koville ottaa ja vielä on epävarmaa optinen lopputulos, monitaholinssiefektejä ei haluta. Onko tämä röyhkeää esitellä projektejaan täällä, toisetkin tekevät sitä linkin takana. 

Erkki T

 (guru) Lisää projekteja ihasteltavaksi, kiitos!

Ansis

Nyt on kunnollista!
My mind is willing, but purse is weak.

Seppo Koivisto

Aika käsityövaltaista on Enstrom helikopterin lasien valmistus.

https://www.facebook.com/enstromHeli/videos/7807758622568926

Ansis

Käsityövaltaisuutta vai mitä, mutta Enstromit on ollut ainakin minun silmiini kauneimpia vispilöitä.
My mind is willing, but purse is weak.

tjh

Komiaa meininkiä!
Itteltä ei löydy kun tuo polttomaalikammio, kaikki muu puuttuu onneksi.
Tieto, taito ja riskit kaverit.
Toki se yksi kuplakin. 

Martti Mattila

No nyt taas Martti näytti kunnottomuutensa sen sijaan että tekisi halliin ulkoseiniä palasin Sivuovilerche projektiin. Kabysiinin pleksi tuli tarpeelliseksi jatkon kannalta. Kuuppa verhottu kankaalla, se liimattu laminointiepoksilla työskentelyajan säätämiseksi, sen jämähtämistä kun voi lämpötilalla säädellä. Murphy on aina kaverina nytkin onnistuin paremmin siltä puolelta mikä leikataan pois ovea varten. Reunatiivisteet mietinnässä, tuo EPDM U-profiilikumi on yksi vaihtoehto. Huono puoli vain 100 astetta C. luvattu lämpötilankestoksi, CRCn. Silikonirasva ehkä auttaa hieman. Halkileikattu Silikoniletku voisi toimia paremmin ETRAsta. Kiinasta saisi myös U-profiili reunanauhaa silikonisena mutta siinä terävät olkapäät. Myös painintalla aiheuttaa mietintää, Plexin pitää asettua tiiviisti alipainepuolelle, vuoto jäähdyttää nopeasti sen kohdan ja jää optisena haittana näkymään. Painintalla saisi olla mukautuva ja liukas, pelkään että joudun hiomaan painiketta väljemmäksi ja kiinnittämään siihen jotain pehmeää, ehkä pyöreäö PVC vaahtotiivistettä ja siihen päälle Polyeteeni kalvoa liukkauteen. Tässä tilassa on tehty Ilmatyynyaluksen neljännepallon muotoinen tuulilasi minkä tekemisessä olin apukäsinä. Kolmen äijän homma, kaksi nosti kuumennetun akryylin uunista ja kolmas sijoitti painintallan jota kaikki sitten painoivat, alipaine oli valmiina varastosäiliössä. Mulla ei ole muita kavereita kuin tämä Murphy joten homma tarttis olla melko automatisoitua. 2 tai 3 millin plexiä muokataan, ohuessa on se haittapuoli että sen lämpömäärä on pieni mutta jäähdyttävä pintaala sama kuin paksummassa 4-6 mm. U muotoon laskemisen jälkeen ainevahvuus ei vielä ole ohentunut, imun jälkeenkin oheneminen on pientä verrattuna suorasta levystä puhaltamiseen ja tietysti ennalta laskettavissa vaipan pidentymän venymän korrelaationa.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod