Silmien laser-leikkaus

Aloittaja Juha Pysäys, joulukuu 16, 2005, 11:08:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Juha Pysäys

Mites se menee, tämä homma, jos käyn leikkuuttamassa silmät haukankatseisiksi , oliko niin, että ei sen jälkeen ole asiaa lentskarin puikkoihin.Tarkoitan siis Ultra B:tä.Ainakin aikaisemmin on mennyt paperit sentien?

Ventti

Ei kai se enää automaatti ole. Viime kesältä muistan kaverin, joka muistaakseni, n.  vuotta aiemmin tehdystä leikkauksesta huolimatta sai harrastelentäjän medikaalin. Eli riippuu... joten etukäteisyhteydenotto laitokseen suuntaan lienee tässäkin viisain ratkaisu.

t: Veli-Matti

jkph

Tieto lisää tuskaa. Onneksi on Buranaa.

Karoliina

Hyvä juttu että tuo ei enää välttämättä ole este, ja vielä parempi jos siitä voi olla jopa hyötyä (riskit tietysti huomioiden).
Itsellä ei ole silmälaseja, mutta eräällä koulukaverillani oli miinusnäköä muistaakseni luokkaa -11 alunperin (=erittäin paljon, melkoiset pullonpohjalinssit). Hän
kävi laserleikkauksessa, yksi silmä operoitiin kerrallaan, toinen silmä muistaakseni pari kertaa että tuli haluttu lopputulos
ja nyt ko. prosessin jälkeen hän ei ole enään sen koommin tarvinnut silmälaseja ja näkö kelvannisi medikaalien saamiseen (jos tuo leikkaus siis ei ole este)
jos vaan häntä lentäminen sattuisi kiinnostamaan. Hän ei ole ilmaissut kiinnostusta lentämiseen, joten se ei ole mikään ongelma
hänen tapauksessa, mutta ajattelinpa vaan todeta että positiivisiakin tuloksia tällä operaatiolla on saavutettu.

Mitenkäs kun em. tuttavalta leikattiin yksi silmä kerrallaan ja muistaakseni medikaalit voidaan yksisilmäiselle pilotille antaa, entäs kun toinen
silmä ei ole kuitenkaan kokonaan pelistä pois vaan hieman heikentyneessä tilassa ko. leikkauksesta johtuen jonkin aikaa, eikös se ole aina parempi kuin
yksisilmäinen pilotti? Ameriikassa kuulemma on vielä vähän löysempää, ainakin kun mitä tuossa kuulin että yksi tyyppi on yksisilmäinen pilotti jolla
on jäljelläolevassa silmässä kaihi ja tyyppi eikun lentää vaan...

Matti Rissanen

Yksisilmäisyys on käsittääkseni este, jos silmät on leikattu. Ja onnistuneella hakijalla ei saa ilmetä leikkauksen jälkisiä komplikaatioita, jos sitä meinaat.
Lisäksi ensi kertaa haettaessa silmien välinen ero ei saane olla yli 2 dioptriaa.

JAR-FCL 3 Muutos 4, katso liitteet.

Karoliina

Mitähän tuo ei saa esiintyä komplikaatioita taas meinaa:
- esim. tuolla tuttavalla ekalla kerralla ei leikkaus onnistunut (olisikohan ollut sitten komplikaatio) tms.
mutta seuraavan korjauksen jälkeen ei ole ollut ongelmia. Eli tulkitaanko tuota niin että jos koskaan on ollut
komplikaatioita vai että ei enään ole komplikaatioita?


jkph

Saattaapi tuolta saada paremman vastauksen kuin täältä:

AMS@fltsafety.fcaa.fi
Tieto lisää tuskaa. Onneksi on Buranaa.

Matti Rissanen

#7
Eipä välttämättä, AMS antaa enemmän tai vähemmän ylimalkaisen vastauksen. Kysymykseni ohjattiin ilmailulääkärille, joka vastatessa antoi samat määräykset kuin JAR-määräyksistä voi jokainen lukea. Vastaus tuli näin: "Lentoturvallisuushallinnossa noudatetaan JAR-FCL 3:n mukaisia kriteereitä suoraan, eli jos ehdot täyttyvät, lääketieteellinen kelpoisuustodistus voidaan myöntää karenssiajan jälkeen (3kk). Lentoyhtiöillä voi kuitenkin olla omia terveysvaatimuksia lentäjilleen. JAR-määräyksen löydät alla olevasta linkistä.

http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/julkaisut/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/jar/m/jarfcl3a3.pdf

Terveisin,

Ilmailulääketieteen jaos - AeroMedical Section "



SITTEN....kannattaa vähän suodattaa, mitä mieltä leikkauksia tekevät tahot ovat. Eräältä lääkäriltä tuli tällainen vastaus: "Likipitäen nollataso on laserilla useimmiten saavutettavissa, mutta ammattilentäjäksi eivät Suomessa sen jälkeen taida valitettavasti hyväksyä."


Lopulta tuli laitoksen asiantuntevalta taholta tällainen vastaus:
"Rissanen, Matti Olavi

Ilmailulaitoksen asiantuntijalääkärin lausunto

Hakija tiedustelee mahdollisuutta taittovirhekirurgisen toimenpiteen jälkeen hakea luokka 1 lääketieteellistä kelpoisuustodistusta.  Hakemus hylätty vuonna 2002 anisometropian ylittäessä 2 D.

Onnistuneen taittovirhekirurgian (laserkeratotomia tai lasik) jälkeen hakija täyttää vaatimukset taittovirheen osalta mikäli alla olevat edellytykset täyttyvät.

6 Taittovirheen korjausleikkauksen jälkeen ilmailulääketieteen jaos voi harkita luokan 1 tai 2 kelpoisuustodistuksen myöntämistä edellyttäen, että:
(a) taittovirhe [kohtien JAR-FCL 3.220(b) ja 3.340(b) mukaisesti määriteltynä] oli ennen leikkausta alle 5 dioptriaa, jos kyseessä on luokan 1 kelpoisuustodistus, tai alle +5/-8 dioptriaa, jos kyseessä on luokan 2 kelpoisuustodistus;
(b) leikkauksella on saavutettu riittävän vakaa taittokyky (päivittäinen vaihtelu alle 0,75 dioptriaa);
(c) silmän tutkimuksessa ei ilmene leikkauksen jälkeisiä komplikaatioita;
(d) häikäistymisherkkyys on normaalilla tasolla; ja
(e) keskeisen näön kontrastiherkkyys ei ole heikentynyt."

Edelleenkään ei otettu kantaa itse leikkaustapahtumaan ja riskeihin.

TÄMÄN jälkeen soitin laitokselle. Tapaukseni oli v.2002 herättänyt vähän keskustelua tuosta ongelmastani(silmien eriparisuus). Puhelimessa ollut lääkäri itse asiassa rivien välistä kehotti harkitsemaan leikkausta ihan itseni takia myöhempää ikää ajatellen. Mutta plusnäköön hän suositteli etsimään maan parhaan kirurgin. Yleisesti hän ei voinut suositella ketään jääviyden vuoksi, eikä muutenkaan alkanut rummuttamaan leikkauksen puolesta. Jos päätös täytyy tehdä, se on henkilökohtainen, ja tulokset harkitaan tapaus kerrallaan.

Klinikoiden välillä taas taas, kuten arvata saattaa, mielipiteet vaihtelee laidasta laitaan. Itselleni on tullut vastauksia " -Totta kai! Meillähän on maan parhaat laitteet ja kokenut kirurgi", " -Valitettavasti ei taida tulla lentäjää", " -On meillä olliut näitä tapauksia. Millainen näkö sinulla on? *hiljaisuus* -Plusnäköhän on toisesta silmästä hoidettavissa, mutta nämä ovat tapauskohtaisia ilmailun saralla. Periaatteessa kyllä. jne jne. Kuinka paljon näkösi on vaihdellut vuoden aikana? " Tässäkin riippuu paljon, puhutko lääkärille itselleen, vaiko vastaanottoapulaisen kanssa. Yleinen hyvä merkki on lääkärin kokemus, ja erikoisalojen asiakkaat, esim. palomiehet, poliisit, merihenkilöstö, ilmailijat, jne. tai niiksi aikovat.

Eräät klinikat antoivat onnistumisprosentteja. Päälle 90-95%, mutta kukaan ei täysiä, varsinkaan +- yhdistelmällä. Muistetaan, että silmillä on tapana muuttua iän ja elimistön muutosten myötä. Tästä on omakohtaisia kokemuksia 21v. ajalta tasaisen näönparanemisen saralta 18 ikävuoteen asti. Nyt on suht. tasainen.

Kannattaa ottaa yhteyttä ensin laitokseen, ja sitten useaan eri klinikkaan.

Mutta ennen kuin harkitsee mitään, pitää muistaa ettei laserleikkaus todellakaan oikeuta medikaaliin automaattisesti. Pahimmassa tapauksessa menettää nykyisenkin, ja ehkä jopa huonontaa elämänlaatua. Mutta ihmisaivot ovat vaan jännät, leikkauksen jälkeen aivoilla ei loppujen lopuksi kestä niin kauan tottua muutokseen, oli sitten millainen lopputulos tahansa. Esimerkiksi jos pienellä lapsella on laiska silmä, hänen aivonsa voi hylätä huonon silmä akkomodaation, ja siten käytännössä sokeuttaa.

Anyway. Kehotan ottamaan yhteyttä niin moneen tahoon, kuin vain voi.

Yleisin epäonnistumisen syyhän on, ettei tavoiteltavaa näöntarkkuutta tavoiteta, tämä vaatii siis uusintaleikkauksen. Silmän taittovoimatuloksen yli- ja alikorjaus, sarveiskalvon muodon odottamaton muuttuminen, tai hoitoalueen epäkeskeisyys ovat käsittääkseni kaikki komplikaatioita. Tässäkin näkökyvyn epävakaus vaikuttaa siten, että tulos loppujen lopuksi ei aina ole haluttu. Joskus näkö voi jopa palautua entiselleen.

http://www.silikonitieto.net/artikkeli.phtml?ID=26 tuossa on hyvä linkki, mutta tiedoiltaan pari-kolme vuotta jäljessä.

Johtopäätös? Periaatteessa kyllä.
Viranomaiset ovat jäykähköjä ihan syystäkin, klinikat myyvät palveluitaan, ja asian oikeasti hallitsevat ovat suoria ja realistisia. Leikkaus ja jatkotoimenpiteet ovat tapauskohtaisia. Se on jokaisen oma päätös, ja jokaisen oma asia selvittää.

Ansis

My mind is willing, but purse is weak.

Matti Rissanen

Termi "sokkolento" lienee tästä peräisin  ;D

Johan Löfgren

Oikein karkeasti sanottuna mitä suurempaa virhettä lähdetään leikkaamaan, sitä suurempi on riski ettei kaikki mene ihan nappiin. Yritin syksyn SILY koulutustilaisuudessa kysellä mitä mieltä nuo ilmailulääkärit ovat silmäleikkauksista ja moni oli aika konservatiivisella kannalla. Ainakaan eivät suositelleet leikkauttamaan mikäli esim PPL ehdot täyttyy laseilla ja haluaa vain laseista eroon.

Johan

Matti Rissanen

No totta eihän sitä suositella tuosta vain. Mutta määräykset on määräyksiä, ja sanoivat mitä tahansa, leikkaus on niiden puolesta mahdollinen. Ilmailulääkärit eivät tahdo yllyttää, kun se ei terveyden kannalta ole aivan välttämätöntä. TOSIN, minun tapausessani(anisometropia) ilmailulääkäri vähän niinkuin suositteli leikkausta myöhempää elämää varten.

Karoliina


Sakke

2006 maaliskuussa tapahtunutta:

Entinen tuleva purjelento-oppilas kävi Oksasella. Hän mainitsi vuonna 1999 tehdystä silmien laserleikkauksesta, jota ei olisi muuten huomannut. Henkilö ei käytä laseja eikä piilareita. Ennen leikkausta käytti, näkö oli hieman -8:n pahemmalla puolella molemmissa silmissä.

Medikaalia ei tullut. Ei ole harkinnan mahdollisuutta.

Minä ehdottomasti en kehota ketään epärehellisyyteen, mutta huomauttaisin, että tietyissä tilanteissa puheliaisuus ei ole etu.

Matti Rissanen

Hänen tapauksessa lienee tuo -8 ollut ratkaiseva. Kakkosmedikaalia kun ei heru, jos leikkaus on tehty tuota huonommilla silmillä.

Lauri

Moi

Mulla oli aikoinaan -5 ja -6 ja A2 on voimassa.

2-medikkaaliin on voimassa edelleen tuo -8

Jenkeistä saa lupakirjan suuremmallakin diopterimäärällä.

Lauri

PS:Kun lupakirja voimassa, huomatkaa karenssiaika ja kun ei vielä lupakirjaa hommattu pitää mittiä kahdesti mitä kertoo...
Lauri

Lauri

Laitan oheen viestit, mitä olen kysynyt mailmalta PRK leikkauksista, kun mullakin oli korjaamista...

Sorry to hear that.
I did Laser Refractive Surgery in Berlin, Germany, back in 1992/1993. My doctor
was the guy who invented it.
If I recall correctly, my pre-operative refractions were -8.0 and -8.5 diopters.
After the surgery, I was down to -0.75 and -1.25 diopters.
I didn't have any problems getting both the German and US 3rd-class medical in
1993.
If it helps any, my doc is now in Zürich, Switzerland
(http://www.unispital.ch/e/standorte/stao-auge.html)

I am a UK private pilot, but do not meet the new JAA standards for JAA Class 2 medical certification (needed to hold a JAA PPL), will I have to stop flying?
No - you will be issued with a JAA Class 2 medical certificate which is valid for flights in UK registered aircraft only.

Ø   >Lauri
> >
> > Had my two month checkup today.  Eyes are doing great.  The right eye is
> > holding rock steady at 20/20 with zero negative side effects.  The left eye
> > has shown significant improvement from 1 month ago when it was approximately
> > 20/50 with 1 diopter of astigmatism.  Now it's about 20/30 with about 1/4
> > diopter of astigmatism with no negative side effects.  I still believe I'll
> > have an enhancement on the left eye but another month or two will tell the
> > tale.  Now my good doctor (I trust him greatly) is talking minor LASIK for
> > the enhancement instead of the limbal corneal relaxing incision we were
> > discussing a month ago.  Like I said, we'll know for sure once we're sure
> > everything has stabilized.  Pre-LASIK was right eye -9.00 +3.75 x 098; left
> > eye -10.5 +3.75 x 093.  Hope everyone is seeing great tonight!
> >
> > Rick Robertson

Ø   Hi Lauri
>
> Just thought I'd let everyone know that its 6 weeks since my LASIK op at
> EyeAcademy in London. Just has a consulation to see how things were and all
> I can say I am walking on air. I have 20/20 in both eyes, after
> being -6.25/-6 pre-op. I have no problems with night vision, nor do I have
> dry eyes etc. Its the best money I every spent.
>
> I just hope it lasts
>
>
> Scott

Lauri:

No I do not.  I did write you that Dr. Christensen at ICAO told me that everything up to -8.0 diopters is OK.
He did say too that Finland was active on the issue and that all doctors there should know what the rules are.

Good luck.

Frank Hofmann


Ø   Lauri
> I'm also a high myope (former, pleased to say) and had LASIK in both eyes a
> little over three weeks ago.  My pre-LASIK numbers were: right -9.00 +3.75 x
> 098  left -10.50 +3.75 x 093 (no bifocal correction, 43 year old male).  The
> day after, I was measured at 20/25 right eye and 20/30 left eye.  However,
> over the next week my left eye quickly regressed to 20/40 while my right eye
> stayed where it was.  My left eye has noticeably fluctuated; one day it will
> seem fairly good and the next day it will seem fairly bad.  This past
> Thursday I was examined again at the three week point.  My right eye was
> plano at 20/20 while my left eye had improved slightly to 20/50.  My left
> eye now measures -0.75 +1.00 x 072.  So my basic problem is now my residual
> astigmatism.  The doctor said that either the eye would continue to improve
> or it would steady out and we would do an enhancement after 3 months.  I
> asked my doctor why one eye would heal differently than the other.  He
> basically said that he sees it all the time and that different eyes, even on
> the same person.
> Hang in there and keep us posted on your progress.
>
> Rick Robertson

Ø   I am a pilot, and I had Photo-Refractive Keratotomy (PRK), not LASIK.
>
> My vision used to be 20/450 uncorrected, now it is 20/15.
>
> I have no problems with night vision.
>
> I had the surgery in September, 1995.  Given the choice, I would still
> pick PRK over LASIK.

Reference         :       T 5/1 - E01-0819.AOP    3 August 2001

Subject:        Medical provisions for licensing
Dear Mr. Mattila,

In reponse to your message (below), I wish to inform you that international rules governing the medical provisions for licensing are contained in Annex 1 "Personnel Licensing" of ICAO.  On this basis, applicable rules are those defined, by the relevant ICAO Contracting State, in national regulations.

Regards,

Christian Eigl
ICAO Regional Director
Europe and North Atlantic
Lauri,

I'm not sure what you're asking, but I just had LASIK done. My pre-op vision
was -6.75 and -7.00. I can now see 20/20.

If I can help you more (I'm not a doctor, just knowing a bit because I'm as well
short-sighted) give me notice.

Yogi
D-EAXH

PS: Will you come to the annual AYA-Meeting in eisenach ?

Try the Gimbel Eye Centre in Calgary Canada as they are a pioneeer in LASIK
and refractive eyw corrections. They have a good website which you should be
able to find by searching.
Gary Watson
Calgary  I had Lasik in 1998 went from  -9 to 20-20 no problem for medical
here but there is a 6 month grounding after surgery.

Lauri,

I had LASIK surgery done on my eyes several years ago when it was still in
the prototype stage here in the US.

My vision prior to the surgery required -5.50 to -5.75 diopters to correct.
After the surgery, my uncorrected vision is approximately 20/15.

Since the surgery was so new at the time, I had my surgeon write a letter to
the FAA Medical office explaining the surgery and my outcome.  I not only
had no problem receiving the medical, but I got a Second Class (Commercial)
Medical with no vision restrictions.

I don't believe that now any type of letter is even required in this country
if you can pass the vision portion of the medical exam.  I think only the
military is still hesitant to accept it for pilots.

My surgery was performed here in Atlanta, Georgia at the Emory Vision
clinic.  They may be able to help you with additional documentation about
what the US is requiring.

My Doctor was Keith Thompson (CEO & Medical Director at Emory Vision).  His
e-mail address is
keiththompson@emoryvision.com.

The address is:  Emory Vision
                             4170 Ashford Dunwoody Road, Suite 300
                             Atlanta, Georgia 30319


> HI Lauri,
> This is from the US Federal Aviation Administration's web site www.faa.gov I
> did a search for LASIK:
> (snipped)
>
> "Civil airmen with refractive surgical procedures, such as PRK and LASIK,
> can obtain a medical certificate without a waiver. They must meet the visual
> acuity standards for the class of medical certificate requested, and an eye
> specialist must verify that surgical healing is complete, visual acuity is
> stable, and no significant glare intolerance is present. Most major air
> carriers allow their pilots to fly after having had refractive surgical
> procedures. However, active duty and reserve military forces consider
> refractive surgery a disqualifying condition for flying. Pilots
> contemplating refractive surgery should consult an eyecare specialist to
> learn how a particular procedure could correct their refractive condition
> and how it may affect their occupational or avocational aeromedical
> certification status."
>
> The entire article is at
> http://www.cami.jccbi.gov/AAM-400A/FASMB/FAS9804/lasik.htm   and it is
> fairly old, being from 1998, but it might be of some use to you.  At least
> as far as what aviation medical requirements are in the United States.
>
> Denise
>
   
     
LASIK Refractive Surgery:
Clinical Considerations for the Pilot
Opthalmology, by Van B. Nakagawara, OD, Kathryn J. Wood,
and Ron W. Montgomery, BS
Lauri

Matti Rissanen

Jees, muistetaan kuitenkin että eletään vuotta 2006, ja kokemuksia on kertynyt eri tavalla kuin esim. 5v. sitten.
Kävin tänään LASIK-leikkauksessa Eiran sairaalassa. Avaruuslasit päässä kirjoittelen nyt. :)Hiukka outo katsella uusin silmin, mutta jo tunnin sisällä leikkauksesta huomasi näöntarkkuuden olevan hyvällä tasolla. Aivan kuin totuttelisi uusiin laseihin. Saas nähdä miten karenssiaika menee, joutuuko pidemmälle kuin 3kk.

Leikkaus meni kuitenkin hyvin, eikä oikeastaan ollut muuta huomattavaa kuin muutaman verisuonen katkeaminen silmän valkuaisen sivusta läpäntekovaiheessa. No, menee ohi sekin. Silmiä kirveli n.pari tuntia tunnin-parin jälkeen, mutta asettui aika pian. Lysti maksoi kolmisen tonnia.

Että tällaista.

Tepsu

Aika jännä juttu nykyaikana, kun tollasia leikkauksia voidaan tehdä..  Onnea vaan toipumiseen!
BTW, Missäs aiot lentää ammatti paprut vai onko sulla ne jo?

Matti Rissanen

Tänään se selvisi. Sain medikaali ykkösen laserleikkauksen jälkeen!!!!!!!!!  ;D ;D ;D ;D B) B) B) B) B)

Sitten ei kun lentämään...tosin, luokkakelpuutus menee 1.7. vanhaksi, ja tiimaa kertynyt lyhyen työttömyysajan ja laitoksen karenssin takia tänä vuonna vasta 6h... tarkkariksi taisi mennä.

masal

Markku Salminen

Karoliina


Juha Pysäys

Tulipa siinä käytyä PRK-leikkauksessa Oulun Diakonissalaitoksella...Alku oli helvettiä...silmät tosi kipeänä, varsinkin suojaavien piilareitten poistamisen jälkeen, mutta asiaan löytyi apu paikallisesta tk:sta...Viikko sitten kävin kontrollissa, ja leikannut lääkäri kertoi, että suunniteltu näkö, on menoossa siihen, mihin pitäisi...Nyt jo tuntuu, että on haukan katse...Mahtava.Vielä pitäisi kuulemma näön parantua.Hämäränäkö ei ole heikennyt ollenkaan.Mahtavalle tuntuu nyt, mutta entä muutaman kk:n päästä, kun pitäisi medikaali uusia... :thumbsup:

sandaali

Nyt kun olen lentämistä ajatellut ruveta harrastamaan (ultrilla), niin kysyisisin että ovatko silmälasit mikään este sille? Ilmailuliiton sivuilla sanovat että ei ole, mutta tämän ketjun keskusteluista alkaa saamaan vähän toisenlaisia mielikuvia.

Toma

Kyselin mielenkiinnosta tuosta Oksasen luona kun kävin viimeksi lääkärintarkastuksessa ja ei ole laserleikkaus eikä silmälasit este harrastelentämiselle. Leikkauksen jälkeen on karenssi-aika (en muista tarkkaan miten pitkä, olikohan pari kuukautta) mutta sitten kun näkö on tarkistettu niin eiku taivaalle.
Terveisin
Tom Arppe

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Toma - lokakuu 27, 2008, 21:11:10
Kyselin mielenkiinnosta tuosta Oksasen luona kun kävin viimeksi lääkärintarkastuksessa ja ei ole laserleikkaus eikä silmälasit este harrastelentämiselle. Leikkauksen jälkeen on karenssi-aika (en muista tarkkaan miten pitkä, olikohan pari kuukautta) mutta sitten kun näkö on tarkistettu niin eiku taivaalle.

Kaveri leikkautti molemmat silmät samalla kertaa ja karenssi oli kuukausi medikaali ykkösellä. Tämä jokunen vuosi sitten... jos pääsee isomman koneen puikkoihin tämän jälkeen, niin tuskin harrastajallekaan ongelmia tulee. Tai sanotaan niin, että jos ongelmia tulee, niin ne ovat yksilöllisiä eivätkä enää nykyisin kiinni säännöistä ja laitoksesta.

Lainaus käyttäjältä: sandaali
ovatko silmälasit mikään este sille?

Mitä tulee sitten silmälaseihin ja muihin medikaali-juttuihin, niin suoran vastauksenhan antaa JAR FCL 3 muutos 5. Tarkemmien ottaen kohdat:

     JAR-FCL 3.215 Silmät 1-B-7
     JAR-FCL 3.220 Näkövaatimukset 1-B-8
     JAR-FCL 3.225 Värinäkö 1-B-9


Itse kysyisin: helpottavatko silmälasit elämää vai olisiko mukavampi elää/lentää ilman niitä?  ;)
- Pirkka -

masal

Itselläni on ollut (ja on edelleen) lasit pikkulapsesta asti. Lentämisen takia ei tarvitse leikkauksiin mennä jos näkökyky laseilla korjattuna riittää (ilmailulääkärillä sekin selviää). Omat lasini ovat luokkaa +4.5 ja mitään ongelmia ei ole ollut. Eli ensimmäiseksi ei kannata leikkaukseen mennä, vaan ihan tavalliselle ilmailulääkärin tarkastukselle lasit mukana.
Markku Salminen

Dragn

#27
Onko viimeaikojen kokemuksia kenelläkään? Varsinkin tämän vuoden puolella kiinnostaisivat? Ja paljonko noissa on lopullinen hinta kela-korvauksien ja jälkitarkastusten jälkeen? Olen yrittänyt eri klinikoiden hintoja vertailla Silmäleikkaus comissa, mutta aika mahdotonta tuntuu olevan. Kiitos etukäteen kaikille vastanneille..

Mikko Kartano

Terve,

Ei ole ihan tältä vuodelta, mutta itse päädyin leikkaukseen vuosien pähkäilyn jälkeen vajaa kolme vuotta sitten. Rillipää olin ollut suurimman osan ikääni, sain ekat miinuslasit muistaakseni joskus ala-asteen kolmannella luokalla eli noin 10-vuotiaana. Sen jälkeen vahvuudet linsseissä vaan kasvoivat ja kasvoivat, kunnes noin 25-vuotiaana näkö oli vakiintunut -4.75:een. Itse siis odottelin rauhassa kahta asiaa ennen leikkauspäätöstä: ensinnäkin rohkeutta mennä puukotettavaksi eli riittävästi hyviä kokemuksia potilailta ja ennenkaikkea tutuilta leikatuilta ja toiseksi silmieni näön vakiintumista. Tuntuisi hölmöltä mennä fiksaamaan silmien taitto johonkin uuteen arvoon pysyvästi leikkauksella, jos muutenkin joutuu vaihtamaan lasien vahvuuksia parin vuoden välein.

Koska arvostan aistejani kovasti, niin en valinnut sairaalaa kilpailuttamalla hintoja, vaan valitsin paikan teknisin perustein. Minua suoraan sanottuna hirvittivät ne mikrohöylät, jolla sarveiskalvoon tehdään läppä, joten halusin femtolasik-leikkaukseen, jossa myös läppä tehdään laserilla. Helsingin Mehiläisessä tuntui olevan viimeisimmät ja tarkimmat laitteet käytössään, sekä kokenut kirurgi Juhani Pietilä. Leikkausaikaa varatessa tuon myös sai huomata, sillä muille kirurgeille olisi päässyt suurinpiirtein samalle viikolle, kun taas Pietilälle oli kolmen kuukauden jono. No, tiedä sitten olisiko kirurgien välillä eroja, sillä konehan sen silmän leikkaa, mutta mulla ei ollut kiire ja edelleen, en halunnut antaa ainoita silmiäni kellekään kokemattomalle kirurgille harjoituskappaleiksi. :P

Päätin hoitaa operaation talven tymäkaudella, jolloin en muutenkaan lennä. Kävin lasik-leikkauksessa tammikuussa 2008, jälkitarkastuksessa helmikuussa ja kakkosluokan medikaalini kävin uusimassa maaliskuussa, jolloin maaliskuun lopulla oli taas paperit kunnossa uuteen lentosesonkiin. Näön tarkkuudeksi tuli oikealla 1.75, vasemmalla 1.50 ja yhteisnäöksi 2.00. Eli rilleistä pääsin eroon ja toipumisajan ongelmien jälkeen näen nyt paremmin ilman laseja kuin ennen laseilla. Ja siis yhä edelleen näin kolme vuotta leikkauksen jälkeen.

Kelalta ei kannata laskelmissaan paljoa korvauksia odottaa, sillä taittovirheleikkaus katsotaan kosmeettiseksi kirurgiaksi eli se on yhtä pinnallista ja turhaa kuin naisten silarit. ;D Muistaakseni lääkärintarkastuksesta myönnettiin mitättömän tuntuiset kelakorvaukset eli käytännössä leikkauksen saa kustantaa lähes kokonaan itse. Mutta ainakin näin omalla kohdalla en kadu päätöstäni lainkaan. :thumbsup:

-m


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod