Tiedoksi ULAC pelastusvarjopakkauksen irtoaminen/liikkuminen

Aloittaja Toma, toukokuu 11, 2017, 14:08:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

 4.5.2017 on vastaanotettu ULAC konetta koskevan lentoturvallisuusilmoitus, jossa raportoidaan huollon aikaisesta havainnosta koneeseen asennetun pelastusvarjopakkauksen kiinnityksen suhteen. Havaintopäivämäärä 3.3.2017.

  • Varjopaketti oli siirtynyt n. 0,5m taaksepäin, kokonaan pois purkausluukun alueelta, kiinnitykseen käytettyjen "nippusiteiden" lukituksen auettua.
  • Raportoija kertoo syyksi vääräntyyppiset, uudelleen käytettävän malliset nippusiteet, joiden lukitus oli jostain syystä auennut.  
Liitteenä kuvia löydöksestä, sekä näkemyksiä tapahtuman syiden ja sen aiheuttamien lentoturvallisuusvaikutusten suhteen.

  • Liitteessä mainittujen riskitekijöiden lisäksi turvallisuus olisi saattanut vaarantua, jos varjo olisi jouduttu pelastautumistarkoituksessa laukaisemaan. (Pilotin tietämättä sen siirtyneen)

  • Tällöin olisi mahdollista, että varjo ei siirtyneestä sijainnistaan johtuen purkautuisi sujuvasti/kokonaan ulos. (Vaikka itse rakettipanoksen asema ei olisi muuttunut, ja sen veto suuntautuisi luukusta ulos)
  • Rakettipanoksen pysyminen suunnitellussa asemassaan on tietysti ensiarvoisen tärkeää joka tilanteessa.
  • Arvioitiin myös mahdolliseksi varjopaketin aukeaminen vetovaijerin kiristyessä paketin liikkuessa taaksepäin, jolloin koneen takarungon sisälle valuisi/purkautuisi n. 100m2 varjokangasta, mahdollisesti haitaten mm. ohjainjärjestelmien toimintaa.  (Kuvassa vetovaijeri näyttäisi jo olevan kireällä, mutta paketti vielä kiinni.)
  • Ilma-alustyypistä riippuen, saattaisi alkuperäisestä kiinnityspisteestään siirtynyt paketti myös osua ohjainjärjestelmän- tai muihin osiin haitaten niiden normaalia toimintaa.
  • Kyseisessä tapauksessa paketti jo nojasi korkeusohjainjärjestelmän tankoon, mutta ei, ainakaan toistaiseksi, ollut haitannut sen liikkumista.    
Muita raportoijan kertomia huomioita pelastusvarjoasennusten suhteen:

  • ensiasennusohjeet ovat monesti aika suurpiirteisiä
  • edellisestä johtuen asennus vaatii suurta huolellisuutta, sekä hyvää ymmärrystä koko järjestelmän toiminnasta
  • varjon päähihnojen reititys koneessa pitää olla sellainen, että kaikki toimii oikein
  • jos koneeseen asennetaan jotain lisäasennuksia/tehdään muutostöitä, on varmistuttava etteivät ne halvaannuta pelastusvarjon toimintaa (vaatii ymmärrystä, huolellisuutta ja hyvää mielikuvitusta)
  • varjon päävaljaat on joissain koneissa suojattu/koteloitu irtoavilla suojilla, jotka on kiinnitetty muoviniiteillä koneen runkoon, saattaa joku ymmärtämätön (pilot owner) korvata muoviniitit metallipoppareilla yms. huomioitavaa

  • tekstiilivaljaat ovat arkoja UV-säteilylle, paljain silmin ongelman voi huomata valjaiden värimuutoksista

Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod