MUT Kentänkorjausvaunu valmis

Aloittaja Toma, kesäkuu 29, 2013, 20:19:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

Noin 8kk sitten sitten MTU:in kokouksessa ihmeteltiin mikä olisi joku yleishyödyllinen asia mihin voisi käyttää muutama roponen joka on jäänyt toimikunnalta säästöön. Aika myöhään venyneen kokouksen päätelmä oli että jotta lentäminen jatkuisi niin on oltava lentokenttiä ja jotkut korpikentät alkavat olemaan aika heikossa kunnossa päällysteiden osalta. Tämän seurauksena alkaa tulemaan napinaa ja jopa ukaaseja viranomaisten suunnalta että hommalle pitäisi tehdä jotain jos halutaan jatkaa lentämistä ko. kentällä.  

Nyt on Moottori ja Ultrakevyt Toimikunnan jäsenet sitten raatanut teidän puolesta, rakkaat ilmailijat. Tällä kertaa sen takia että voisimme tarjota huokean tavan kunnostaa näitä Suomen rapistuvien korpikentien päällysteitä.

Tänään saimme valmiiksi MUT Kentänkorjausvaunun. 

Vaunu sisältää seuraavat härvelit millä saadaan päällysteen viranomaiskelvolliseksi:


  • Polttomoottorikäyttöinen painepesuri, 13 HV, 300bar, 840 L/h, 30m letkulla
  • 500 Litran vesisäiliö pesurille
  • Pikipannu, 110L
  • "Kosaanitohotin" kuivattamaan "railoja" pesurin jäljiltä
  • Kaksi kaasupulloa
  • Palosammuttimet ym. turvavarusteet
  • Ja koko komeus peräkärryllä jossa pressukate

Tätä vaunua voi vuokrata hyvin huokeaan hintaan (vuokralla katetaan ainoastaan ylläpitokustannukset)
Vaunun säilytyspaikka on Vesivehmaa ja sen vuokrausta ja käyttöön liittyvistä asioista voi tiedustella:


  • Jukka Salokannel
  • jukka.salokannel(ät)pp.inet.fi
  • GSM: 040 8255 920


Tässä pieni kuvatarina tänään valmistuneen peräkärryn teosta:



Suunnittelua kaikki vielä levällään, päätettiin että vesisäiliö on hyvä olla kutakuinkin keskellä akselia. Kun vesisäiliö on täynnä niin max nopeus 20 km/h



Pikipannu ja painepesuri



Painepesuri poistettiin kuljetusvaunulta ja pultattiin kumitassuilla ja lattarautavahvistein suoraan kärryyn kiinni



Pikipannu on oltava takana ja alettiin sovitalla sillle hyvää paikkaa



Palosammutin paikoillen sopivasti siellä missä tulta on, toinen löytyy vaunun etuosasta, kierrätettiin vielä SIL:in arkistointihylly tippalevyksi pikipannuun ulostulon alle



Lattiaa vahvistettiin vielä L palkilla sekä ylhäältä että alhaalta, muuten näytti että joustoa oli hieman liikaa



Kasupullot tukevasti paikoillaan, ja tuo laatikko sisältää pikkuosia, ohjekirjoja sekä vaunun rekiteröintipapereita



Kaiki tarvittavat työkalut, sytyttimet ym, ovat kiinni vaijereilla tai rautalangalla, muuten ne kuitenkin hukkuvat.



Painepesurin hydrauliletkun sekä pistoolin paikka on tuossa sivulla



Vaunun etuosa...



...ja takaosa



Viimeisiä säätöjä.



Valojen testausta, ja nehän toimivat kun Jokke teki kaiken uudestaan ja kunnolla...



Ja vaunu matkalla EFLA ensimmäisi "field testejä" varten
Terveisin
Tom Arppe

SamiM

Todella hienoa työtä! Ja tulee tarpeeseen. Onko tuohon olemassa jokin valmis systeemi pien levittämiseen uriin, kastelukannun tapainen tai vastaava?

Toma

Juu, semmoinen tulee kyllä mukaan, nyt ei vaan löydetty muuta kuin muovisia tai tinalla kasattuja jotka kumpikaan eivät oikein toimi ~300 asteisen pien kanssa :)
Terveisin
Tom Arppe

Toma

Koekäytin muuten tuota painepesuria Nummelassa ja se on ihan ...vetin hyvä putsaamaan niitä ruohoisia railoja asfaltissa. Siihen kun laittaa sen pistesuuttimen niin kyllä lähtee, ei tarvitse kykkiä skrapan kanssa vaan voi miehekkäästi seisten ruutata railot puhtaiksi.
Terveisin
Tom Arppe

Kari Talvio

Syksyn puolella etsin itse kanssa samanlaiseen hommaan kastelukannua, ei löytynyt.
Löysin pyöreän 15 litran sinkkiämpärin honkkikonkista jossa muotoilin terävän "nokan" painamalla toisen reunan vähän kasaan ja sain leviteltyä pien oikein hyvin. Tuosta oli helppo annostella. Isompi määrä kerralla on hankalampi ja vaarallisempi noin kuuman tavaran kanssa pelata.
Levittelin pien hangaarin ovelle betonilaatan ja asvaltin saumaan.

Kastelukannulla ongelmaksi muodostuu nokan varsi johon sitä pikeä jää väkisin ja jähmettyessään tukkii sen. Tässä modifioidussa ämpärissä sitä ei pääse tapahtumaan koska nokka on avoin.

Niin ja näitä sinkkiämpäreitäkin löytyy tinalla kasattuna ja sehän ei kestä mitään tässä hommassa
Kari Talvio, Tampere

SamiM

Viime kesänä ihastelin Kauhavalla bitumilla paikattuja saumoja. Käytössä oli jonkinlainen laatikko, johon kuuma bitumi kaadettin ja sitä laatikkoa sitten vedettiin sauman päällä; tuloksena oli siisti ja tasalevyinen sauma joka oli myös samalla tasolla asfaltin kanssa. Harmitti, kun en ymmärtänyt kuvaa ottaa laatikosta mutta pitääpä selvittää menetelmää lisää.

Toma

Tuo kuulostaa mielenkiintoiselta, ota ihmeessä selvää jos semmoisen vaikka voisi rakentaa.
Terveisin
Tom Arppe

kopterikuski

Tuo on kyllä asiaa ja vimpan päälle toteutettu: Omistan tuollaisen pikipannun ja kun viranomainen antoi Kauttuan kentälle korjausmääräyksen ei muuta kuin NOTAMILLA kenttä kiinni ja töihin.  Kuorma-autoni nostolavalla oli kompressori, pikipussit ja peräkärryssä itse pikipannu.  Kastelukannua ei ollut mutta lakki kourassa ja ilmailun nimissä onnistuin sellaisen asfalttifirman miehiltä pummaamaan.  Vinkkinä tälle projektille; hankkikaa myös sammutuspeitteitä
joku sen kumminkin saa syttymään.  Meille kävi niin että jätimme kaluston keskelle kiitotietä ja lähdimme syömään.  Lähtiessä kaikki hyvin jne. Palatessamme oli taivas sakeana savusta ja samassa kentän päällikön kännykkä soi. Ruotsista saapuneen kaksimoottorikesnan kippari oli joutunut laskeutumaan Piikajärvelle tiedustellen; Mitä h..vettiä te touhuutte, savupatsas näkyy melko pitkälle. Pikipannu oli syttynyt itsestään - ei hätää olihan kerholla sammutuspeite millä tukahduttaa.  Vaatii kyllä luontoa paketoida todella mahtavasti savuava/palava pannu, en kyllä pihauttaisi sammutinta sinne - tulee paljon lisätöitä mutta tukahdutettuna homma voi jatkua välittömästi.  Sammutuspeitteitä hankkisin isompia ihan useammankin koska tuo kerhon ainoa paloi todellakin niin karrelle että muuttui jo paikoihin valkoiseksi hiileksi.

Toma

Totta on että pannua ei kannata jättä pöhisemään ruokapaussin ajaksi, siitä seuraa possahdus.
Pistetään sammutuspeitto hankintaan, hyvä neuvo. Entiset halonisammuttimet olivat hyviä, nykyiset pulverivastaavat ei niinkään. Esim jos semmoisella töräytät käyvään moottoriin joka on pienessä tulessa niin se moottori kyllä vaatii isomman rempan kun mitä se tuli aiheutti.

Tuohon on tulossa hyvät käyttöohjeet jota edellytetään että käyttäjät noudattavat ja lukevat (kyllä, vaikka te olette suurin osa miehiä ;-) ), ne tulevat olemaan siellä laatikossa edessä ja/tai, muovitettuna, käyttökohteeseen kiinnitettynä. Tarrat on hyviä, niin kauan kuin ne pysyvät paikoillaan, joka usein on valitettavan lyhyen aikaa.

Tulilupa on oltava, ja sehän riittää että yhdellä käyttäjäporukassa on semmoinen, mutta se ei ole meidän osa sitä valvoa vaan ko. kentän harrastajat huolehtivat siitä. Jos muistan oikein niin tulityölupa kurssi maksoi jotain hieman satasen päälle ja koulutusta löytyy joka puolella suomea.
Terveisin
Tom Arppe

Toma

Niin joo, mutta tuossa ei kuljeteta polttoainetta, kun korkeintaan se 8 litraa mitä siinä painepesurin tankissa on ja mahdollisesti joku 10 litran varakannu sille. Se ei taida riittää vaatimaan varoituksia. Kaasupullojahan on se kaksi kappaletta asuntovaunuissa, eikai niissäkään ole siitä varoitusta?
Terveisin
Tom Arppe

Toma

Kaasujen kuljetukseen liittyvät vapautukset
Näitä säännöksiä ei sovelleta seuraaviin:
(a) Kuljetusta suorittavan ajoneuvon säiliöiden sisältämät kaasut, joita käytetään
ajoneuvon käyttövoimana tai sen minkä tahansa laitteen käyttöön (esim.
kylmäkoneet).
(b) Kuljetettavien ajoneuvojen polttoainesäiliöissä olevat kaasut, kaasusäiliön ja
moottorin välillä oleva hana on oltava suljettu ja sähkövirran katkaistu.
(c) Ryhmiin A ja O (kohdan 2.2.2.1 mukaisesti) kuuluvat kaasut, joiden paine astiassa
tai säiliössä ei ylitä 200 kPa (2 bar) 20 °C lämpötilassa ja jotka eivät ole
nesteytettyjä tai nesteytettyjä jäähdytettyjä kaasuja. Tämä koskee kaikkia astioita tai
säiliöitä, esim. myös koneiden ja laitteiden osia.
15
16 369/2011
(d) Ajoneuvojen käyttöön liittyvissä varusteissa olevat kaasut (esim. sammuttimet)
mukaan lukien varaosien sisältämät kaasut (esim. ilmalla täytetyt renkaat), tätä
vapautusta sovelletaan myös ilmalla täytettyihin renkaisiin kuormana.
(e) Ajoneuvojen erikoisvarusteiden sisältämät kaasut, jotka ovat välttämättömiä näiden
erikoisvarusteiden käyttämiseksi kuljetuksen aikana (jäähdytysjärjestelmät,
kalasäiliöt, lämmittimet jne.), sekä samassa kuljetusyksikössä kuljetettavat tällaisten
varusteiden vara-astiat tai puhdistamattomat tyhjät vaihtoastiat
(f) Elintarvikkeiden sisältämät kaasut (lukuun ottamatta UN 1950) mukaan lukien
hiilihappoa sisältävät juomat.
(g) Urheiluun tarkoitettujen pallojen sisältämät kaasut.
(h) Lamppujen sisältämät kaasut, jos lamput on pakattu siten, että minkä tahansa
lampun rikkoutumisesta aiheutuvat vaikutukset jäävät kollin sisäpuolelle.

1.1.3.3 Polttonesteiden kuljetukseen liittyvät vapautukset
Näitä säännöksiä ei sovelleta seuraaviin:
(a) Kuljetusta suorittavan ajoneuvon tai sen minkä tahansa laitteen käyttämä polttoaine
polttoainesäiliössä.
Polttoainetta saa kuljettaa kiinteässä polttoainesäiliössä, joka on suorassa
yhteydessä ajoneuvon moottoriin ja/tai apulaitteeseen, joka täyttää niitä koskevat
säännökset, taikka irtonaisissa polttoaineastioissa (kuten kanistereissa). Kiinteiden
polttoainesäiliöiden kokonaistilavuus saa olla enintään 1500 l kuljetusyksikköä
kohti ja perävaunuun kiinnitetyn polttoainesäiliön kokonaistilavuus enintään 500 l.
Irtonaisissa polttoaineastioissa saa kuljettaa enintään 60 l kuljetusyksikköä kohti.
Nämä rajoitukset eivät koske pelastuspalveluajoneuvoja.
(b) Kuljetettavana olevan ajoneuvon polttoaine polttoainesäiliössä tai muun
kuljetettavana olevan kuljetusvälineen (esim. veneen) polttoaine polttoainesäiliössä,
kun polttoaine on tarkoitettu käytettäväksi niiden käyttövoimana tai niiden minkä
tahansa laitteiden käyttöön. Moottorin tai erikoislaitteen ja polttoainesäiliön välisten
polttoaineventtiilien on oltava suljettuja kuljetuksen aikana paitsi, jos on
välttämätöntä pitää laite toiminnassa. Ajoneuvot ja muut kuljetusvälineet on
kuormattava ajoneuvoon pystyasentoon ja tuettava niin, että ne eivät pääse
kaatumaan.

Kaasuista on vielä säädetty vapautukselle enimmäismäärä kuljetusyksikköä kohti (luokka 2) joka on 20kg

Pakkausryhmän I aineet, esineet ja välineet, jotka eivät kuulu kuljetuskategoriaan
0, sekä seuraaviin luokkiin kuuluvat aineet, esineet ja välineet:
20
Luokka 1:
Luokka 2:
Luokka 4.1:
Luokka 5.2:
1.1B–1.1J a, 1.2B-1.2J, 1.3C, 1.3G, 1.3H, 1.3J, 1.5D a
Ryhmät T, TC a, TO, TF, TOC a ja TFC,
Aerosolit: ryhmät C, CO, FC, T, TF, TC, TO, TFC ja TOC
UN 3221–3224 ja 3231–3240
UN 3101–3104 ja 3111–3120

Jos joku oikeesti haluaa kahlata tuota  läpi niin koko komeus on tässä liitteenä. aivan karmeeta lakitekstiä...
Terveisin
Tom Arppe

kopterikuski

]
Lainaus käyttäjältä: Toma - kesäkuu 30, 2013, 11:20:00
Totta on että pannua ei kannata jättä pöhisemään ruokapaussin ajaksi, siitä seuraa possahdus.
quote]

Ei jätetty pöhisemään vaan poltin sammutettiin - piellä on taipumus kiehuvana syttyä, leimahtaa itsestään, esim. välillä kun tarkistaa nestemäärän pannussa se saattaa leimahtaa eikä tukahduttaminen ole sammutuspeiteellä helppoa. Varustuksiin tai ohjeisiin kannattaa sisällyttää TODELLA PAKSUT kunnon pitkävartiset kintaat, kumisaappaat ja haalarin lahkeet saappaan päälle - palovammat on sitten karmeet jos lirahtaa.
Lisäksi jos peräkärryssä peitteen alla kuljetetaan kaasupulloa(ja) ne tulee olla sidottuna runkoonsa ja lastin tulee olla muutoinkin kiinnitettynä niin että kärryn kaatuessa lasti ei pomppoile pitkin mäkiä. Ajelin juuri MB 416 umpikuorma-autolla ja kuittasin pikavoiton koska puolillaan ollut 6kg:n komposiittikaasupullo ei ollut köytettynä seinään.

Toma

Kaikki on kiinni tuossa niin että virkavallala ei pitäisi olla valittamista

Terveisin
Tom Arppe

Aki Suokas

Speksiin vielä painotieto.
Eli minkälainen auto tarvitaan vetäjäksi.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Toma

Tuo on jarruton vaunu, ja kokonaispaino on se 750Kg. Punnittu sitä ei olla mutta jos auto saa vetää sen 750Kg jarruttomana niin ollaan turvallisella puolella. Sen voisi tosin jossain vaiheessa punnita niin tiedetään miten monta pikisäkkiä saa laittaa kyytiin laillisesti niin että se 750Kg ei ylity
Terveisin
Tom Arppe

SamiM

Lainaus käyttäjältä: Toma - kesäkuu 29, 2013, 22:41:28
Tuo kuulostaa mielenkiintoiselta, ota ihmeessä selvää jos semmoisen vaikka voisi rakentaa.

Tässä tuo bituminlevityslaatikon kuva kaikessa yksinkertaisuudessaan. Tulee siisitiä saumaa ja säästää kallista bitumia.

Materiaali on 12 millistä plootua että laatikosta on saatu tarpeeksi painava, alareunat kannattaa kuulemma pyöristää hyvin ettei laatikko pöki asfalttiin liikoja. Vetoaisa on n.1.5-1.8m pitkä ja se on saranoitu laatikkoon.

Toisen vetäessä laatikkoa toinen työmies kaataa lisää bitumia laatikkoon, laatikkoa esikuumennetaan kosaanilla ennen bitumin laittamista, näin se pysyy juoksevana kauemmin.

Kiitoksia kuvasta Kauhavan suuntaan Juhani Laurille:thumbsup:

Toma

Kiitoksia Samille selvityksestä ja Juhanille kuvasta. Tuommoisenhan valmistaa nopsaan jokainen jolla hitsi pysyy kädessä välttävästi.
Terveisin
Tom Arppe

kike

Mitähän tuolle vaunulle kuuluu nykyään. Kenttämme kaipaa korjausta.

Toma

Lainaus käyttäjältä: kike - heinäkuu 09, 2020, 22:23:33
Mitähän tuolle vaunulle kuuluu nykyään. Kenttämme kaipaa korjausta.

Morjens Kike,

Vaunu on Nummelassa josta käsin se vuokrataan niille jotka sitä tarvitsevat.
Voit olla minuun yhteydessä asiasta

-Toma
Terveisin
Tom Arppe

Antsu


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod