AD: BRP-Powertrain GmbH & Co KG. Elektronisen yksikön lämpötila

Aloittaja Toma, helmikuu 27, 2013, 16:56:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

Koskee: Kaikkia tyyppihyväksymättömiin ilma-aluksiin asennettuja Rotax 912A-, 912F-, 912S-, 914F-,
912UL-, 912ULS- ja 914UL-moottoreita.

Voimaantulo: 15.3.2013

Viite: Rotax Information 20.1.2013 ja kokemukset Suomessa

Voimassaoloaika: Tämä määräys on voimassa toistaiseksi.

Lentokelpoisuusmääräyksen vaatimat toimenpiteet:
A. Tarkasta moottorin sytytysjärjestelmän elektronisen yksikön lämpötila heti lennon jälkeen oheisen Rotax Information Releasen, päivätty 20.1.2013 ohjeiden mukaisesti:
1. Tarkastus on tehtävä viimeistään 1.8.2013tai 12 kuukauden kuluessa suomalaisen luvan ilmailuun myöntämisestä, kumpi tulee myöhemmin.
2. Kun tarkastus tehdään, on ulkoilman lämpötilan yhden metrin korkeudella maan pinnalta mitattuna oltava vähintään 20C.
3. Mittausta varten elektroniseen yksikköön on kiinnitettävä valmistajalta saatava lämmönmittausliuska osanumero 897140.
B. Jos elektronisen yksikön lämpötila ylittää 80C, vaihda yksikkö lentokelpoiseen ja paranna sen lämmönhallintaa sekä tee kohdan A mukainen mittaus uudestaan ennen lentotoiminnan jatkamista. Tehty toimenpide sekä tämän lentokelpoisuusmääräyksen numero on merkittävä ilma-aluksen teknilliseen kirjanpitoon.
Terveisin
Tom Arppe

Jari Lindevall

Kohta 2., kuuluisiko olla 20 astetta?.
Sekä tuo jälkimmäinen lämpötila 80 astetta.

Toma

Juu copy paste PDF:stä tekee aina kaikkea mielenkiintoista
Terveisin
Tom Arppe

Jari Lindevall

Eli mistä tuon lämpötilan mittausliuskan saa pyydettyä ?.. vai tuleeko se automatic koneen tunnuksen mukaan rekisteriin merkitylle henkilölle?.

P.Lehtinen

Lämpötilan mittausliuskoja tulee mulle varastoon ensiviikolla jonka jälkeen niitä saa meiltä.

Jari Lindevall

Niin , mitataanko lämpötila dual-versiossa siitä päällimmäisestä, vai molemmista erikseen kun ne eroitetaan toisistaan?.

P.Lehtinen


Teuvo Honkanen

http://www.skydrive.co.uk/products.asp?cat=54


Pikkusen hinnakkaita vehkeitä.En tiedä uskallanko sanoa mutta alkaa tuntua että Rotax;t on per...tä.Katsoo bulletiini ja lentokelpoisuus määräyksien listaa niin itku meinaa tulla.Tämä siitä seuraa kun yksi saa monopoli aseman markkinoilla.Ensimmäisen kerran kun sain verrattua Jabirua Rotax:n letkuläjään ihmettelin miksi tuommoinen on uskallettu laittaa lentokoneeseen.Kunhan ollaan syksyssä niin ainakin 4 määräystä tai bulletiinia on tehtävä kesän aikana,veikkaan.
Se on hyvä että nuo määräykset ja bulletiinit laitetaan palstalla näkyviin niin eivät mene ohi silmien.

Jari Lindevall

Niinpä, mutta eikös nämä Bulletiinit kuvasta vastuullista toimintaa Herra Rotaxin verstaalta.
Jaribuun en ota kantaa , mutta Rotaxin tuotteita on ollut kymmeniä ja ovat toimineet siinä missä muutkin ja hommat ovat hoituneet aivan mallikkaasti.;)

Teuvo Honkanen

Totta puhut mutta eikö se osoita että tuote on päästetty markkinoille keskentekoisena kun yhtenään ostaja saa olla räpeltämässä jos jonkun osan kanssa.Onko tuo moottori suunniteltukaan ilmailukäyttöön alunperin.Jostakin syystä tuli mieleen satu " Hiiri Kissalle räätälinä".

Jari Lindevall

Todellisessa elämässä tuotteet testataan ko. valmistajan toimesta. Testaus- / koekäyttö aika on suunniteltu tietyn mittaiseksi ja jossain vaiheessa tuote todetaan valmiiksi , tehtaan omien testien mukaisesti.
Seuraavaksi tuote lähtee loppukäyttäjille ja valmistaja kuuntelee markkinoita korva herkkänä ja kerää sirpaletietoa tuotteestaan ja pyrkii parantamaan sitä omia normejaan vastaavaksi.

Nämä bulletiinit, mielestäni kuvaavat hyvin ko. tuotteen valmistajan vastuullisuudesta.

Usein tuntuu siltä, että auto puolella valmistajat kertovat eri ongelmien kuuluvan normaalin kulumisen piikkiin....ja
artisti maksaa ja vastuuta asioiden hoidosta ei oteta . 

Vaikka toinen valmistaja hoitaa ne mallikkaasti.

:cool:

P.Lehtinen

Tässä tapauksessa haetaan "syyllistä" lentokoneen valmistajan rakennelmista. Monessa koneessa moottoritila on tehty niin ahtaaksi ettei siellä ilma kierrä. Tämän vuoksi boxeja on viottunut. Asennusmanuaali taitaa sanoa maksimilämpötilan boxeille ja jos konehuoneen suunnittelija ei ota tätä huomioon niin ei voi osotella Rotaxia sormella..
On aivan sama minkämerkkinen moottori siellä on jos elektroniikka käy puutteellisen ilmanvaihdon vuoksi liian kuumana.

Toma

Tosin rotaxin tapauksessa asia mikä on kostautunut on ehkä se "nätin" paketin tekeminen. CDI boxin pulttaaminen suoraan moottoriin kiinni ei ole mielestäni kovinkaan järkevää, on tärinää ja lämpöä jotka molemmat ovat huono asia elektroniikalle. Mutta onhan se toki helpompaa asennuksen kannalta.

Parempi olisi jos nuo ilmeisen herkät boxit voisi sijoittaa paikkaan jossa on viileämpää ja vähemmän tärinää aikä lämmönlähdettä suoraan alla.

Monen moottorin asennusohjeissa nimenomaan kielletään Puolien ja CDI boxien asennus lähelle moottoria. Muistaakseni HKS:än CDI boxin maksimi ympäröivä lämpötila oli 60 astetta celsiusta.
Terveisin
Tom Arppe

Jari Lindevall

Tuo kyllä hieman ihmetyttää, ettei Rotax:lta ole annettu pidempää johtosarjaa moottori paketin mukana jotta boxit saisi vaikka tuliseinään kiinni, vaikka (omassani) jännitteensäätäjän läheisyyteen.

No, kyllä ne siellä Rotaxilla ovat tätäkin puntaroinneet tarkasti ja tämä nykyinen on ollut heille se oikea tapa asentaa ne boxit moottorin päälle, konehuoneen viimaan jäähtymään.

Ehkä sieltä Rotaxilta vielä julkaistaan jäähdytysrivalliset versioit joskus, kuten tuo jännitteensäätäjäkin on.:)

Kari Aspiola

Tämä prosessi on saanut alkunsa 2011 sattuneesta moottorin sammumisesta ilmassa ja sitä seuranneesta pakkolaskusta.  Ko asian kanssa on tehty monen ihmisen voimin lujasti töitä reilun vuoden verran ja tulokset alkavat nyt muotoutumaan. Otkes:lla on tutkintaraportti viimeistelyvaiheessa ja kun se ilmestyy se kannattaa jokaisen ketä vähänkin kiinnostaa lukea huolella läpi. Siitä tulee hyvin mielenkiintoinen ja tukeva tietopaketti, joka sisältää runsaasti tutkittua ja testattua tietoa.

 Yksi linja on tämä nyt julkaistu elektroniikkaa koskeva määräys ja toinen tulee olemaan polttoaineen syöttöön liittyvä linja.

jkarjanl

Lainaus käyttäjältä: Teuvo - helmikuu 27, 2013, 21:39:00En tiedä uskallanko sanoa mutta alkaa tuntua että Rotax;t on per...tä.Katsoo bulletiini ja lentokelpoisuus määräyksien listaa niin itku meinaa tulla.Tämä siitä seuraa kun yksi saa monopoli aseman markkinoilla.Ensimmäisen kerran kun sain verrattua Jabirua Rotax:n letkuläjään ihmettelin miksi tuommoinen on uskallettu laittaa lentokoneeseen.Kunhan ollaan syksyssä niin ainakin 4 määräystä tai bulletiinia on tehtävä kesän aikana,veikkaan.

Mielenkiintoista että vertaat nimenomaan Jabiruun. Siellähän puolella on itse moottorin peruskonstruktion kanssa ollut ihan oikeita ongelmia, ja tuote on muuttunut koko ajan. On ollut hydraulista venttiilinnostajaa, ja sitten kiinteää. Pinnapultteja on paukahdellut poikki ja niitä on määräyksillä vaihdatettu. Vanhaa Jabirua (vaikka käyttämätöntä suojavoideltua) on hankala myydä kun uudet on niin erilaisia. Edes pakosarjan kiinitys kanteen ei ole pysynyt samana... Olen siinä kyllä samaa mieltä että Rotaxi ei näytä kovinkaan luotettavalta kaikkine letkuineen ja johtoineen, ja Jabiru taas näyttää päällepäin katsottuna itse varmuudelta yksinkertaisine ja toimivine ratkaisuineen. Oikeassa elämässä sitten meneekin toisinpäin.

Rotax 912 ULS -moottoriin on näemmä tullut valmistajalta yhteensä kokonaista 5 kpl Alert Service Bulletinia, joista niistäkin yksi on peruttu ja loputkin pääosin koskevat vain tiettyjä sarjanumeroita. Että en ihan kamalasti valittaisi... :-)

Teuvo Honkanen

http://www.rotax-owner.com/support-bulletin

Onhan tässä enempi kuin 4 tarkastettavaa kohtaa.Kaikissa kyse samasta peruskonstruktiosta.Tuokin puheena olevan laitteen sijoitus ja vielä selät vastakkain puturaan missä ilma ei kierrä ja oljypumpulta lähtevä liitin joka on niin lyhyt jotta hyvä että yksi klemmari sopii paikoilleen.Ja letkujen sekamelska joihin saa olla laittamassa suojia hankaumien välttämiseksi.Pakoputkesta otettava lämmin ilma.Kun vaippaan tulee reikä niin ohjaamoon on vaara tulla häkää.Starteissa ollut ongelma takaisin potkuineen.Ylihintainen.Sinään ihan sopiva kevytkoneisiin ja mekaanisilta osiltaan kestävä.Hyvää myös että Aero Tecnolla nopea palvelu ja osat nopeasti saatavissa.

Jari Lindevall

Autopuolella on kokemusta vastaavista valmistajan "takaisin kutsuista" ja ne on mennyt kyllä valmistajan piikkiin.


Kari Aspiola

Pitää muistaa, että Rotax Owner:n ohjeet/videot eivät ole valmistajan ohjeita. Olen muutaman heidän työvideon katsellut netistä ja kaikissa niissä oli karkeita työvirheitä. Joten olen jättänyt ne aikalailla omaan arvoonsa, toki niistä joitain  vinkkejä voi saada mutta, mutta.....

Mainitsin edellisessä viestissä mahdollisista uusista huoltovaatimuksista mekaaniseen bensapumppuun liittyen. Nehän on jo olemassa, viime vuoden puolella MML huolto-ohjeita on päivitetty ja nyt pumppu kuuluu 5-vuoden välein vaihdettaviin osiin. Onneksi Lehtisen Pertti huomasi asian ja infosi siitä.

http://www.flyrotax.com/portaldata/5/dokus/d05567.pdf

Teuvo Honkanen

Terve!

Ymmärtääkseni tuo on ASB eli Alert Service Bulletin.En vaan saanut tuota sivua liitettyä keskusteluun.Nyt kuulin jo sellaista että polttoainejärjestelmään tulee muutoksia joihin tarvitsee ehkä muutostyöluvan.Kai viime kesän Lapin FK
onnettomuus olisi johtunut tästä ongelmasta.

Tepi

Jari Lindevall

Oliko tarkempaa tietoa ko. ongelmasta, mikä siinä oli PA-järjestelmässä vikana?. Koskeeko tuo Rotaxia vai FK:ta?.

P.Lehtinen

Katkaistaan huhuilut heti alkuun. Odotellaan virallisia tutkimustuloksia ja mahdollisisa määräyksiä ennekuin tehdään omia päätelmiä....ja ennenkaikkea viritelmiä...

Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: Teuvo - maaliskuu 06, 2013, 16:24:29
Ymmärtääkseni tuo on ASB eli Alert Service Bulletin.

Eikös se ole moottorivalmistaja, joka julkaisee ASB:tä.  Ja Rotaxin sivuilta ei tähän asiaan liittyvää ASB:tä minun silmiin osunut.
Yksi ASB kyllä oli, eilen julkaistu, koskien sylinterinkansia.

Lentokelpoisuusmääräyksiä voi kyllä Trafi julkaista, ja niin ne on nyt tehnyt.  Mutta kun tossa edellytetään ilman lämpötilan olevan 20 C niin ei tässä näillä lumilla kovin kiirus ole. Jollei sitten lennä välimerelle tekemään mittausta.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Jari Lindevall

Niin, aikaa on vielä runsaasati tuohon +20c. tarkkailuun.

Teuvo Honkanen

Kyllä.Tarkoitin juuri tuota sylinterinkansi ASB:tä.Olisi tietenkin voinut aloittaa uuden keskustelun mutta liittyy niin makeasti tähän keskusteluun.Ja toisaalla tästä kansibulletiinista onkin jo tietoa tullutkin.Ja odotellaan rauhassa ohjeita tuohon polttoainejärjestelmä asiaan.

Tepi

Jari Lindevall


P.Lehtinen

Liuskoja on nyt mulla varastossa. Sähköpostilla tilauksia info at aerotecno piste fi

Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: Jari - toukokuu 04, 2013, 20:46:23
Well, kohta kelit sallii boxien lämpöjen mittauksen.

M3151/13  edellyttää että mittaus tehdään sen liittenä olevan RIR ohjeiden mukaisesti.
Ja tuo ohje sanoo muutamassa kohtaa hyvin selkeästi, että mittauksen saa tehdä lentokoneen valmistaja (aircraft manufacturer).  Ja mahdollisen toimenpiteiden osalta sama ohje; vain lentokoneen valmistaja.

Mutta saathan sinä ihan mielenkiinnosta mittailla mitä tahansa lämpötiloja!
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Jari Lindevall

Ok, kyllähän ihan mielenkiinnosta mittaankin.
Mutta jos virallisen mittauksen saa suorittaa vain koneen valmistaja, niin hieman vaikeaksi menee.

Aki Suokas

Yhteys edustajaan vaan.

Eurofoxin osalta asia on jo hoidossa. Tehdas tekee mittaukset meitä varten.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Jari Lindevall

Minkä sortin dokumentti riittää koneen tekniseenkansioon tämän operaation virallisesta suorituksesta?.

jase

Lainaus käyttäjältä: Aki - toukokuu 05, 2013, 19:48:16

M3151/13 edellyttää että mittaus tehdään sen liittenä olevan RIR ohjeiden mukaisesti.
Ja tuo ohje sanoo muutamassa kohtaa hyvin selkeästi, että mittauksen saa tehdä lentokoneen valmistaja (aircraft manufacturer). Ja mahdollisen toimenpiteiden osalta sama ohje; vain lentokoneen valmistaja.

Mutta saathan sinä ihan mielenkiinnosta mittailla mitä tahansa lämpötiloja!

Lainaus käyttäjältä: Aki - toukokuu 05, 2013, 20:17:55
Yhteys edustajaan vaan.

Eurofoxin osalta asia on jo hoidossa. Tehdas tekee mittaukset meitä varten.

Eli Eurofox:n tapauksessa jokaista konetta ei erikseen mitata vaan valmistaja antaa todistuksen että tätä konetyyppiä ei kyseinen ongelma vaivaa? Kuitenkin M3151/13 saa käsityksen että jokainen kone on tarkistettava. Ymmärsinkö nyt ihan väärin?

Onko kellään tietoa Ikarus C42:n tapauksesta?

Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: jase - toukokuu 06, 2013, 08:25:58
... vaan valmistaja antaa todistuksen että tätä konetyyppiä ei kyseinen ongelma vaivaa?

Ei sitä vielä tiedä mikä on mittauksen tulos.  Mutta jos se on negatiivinen, niin sitten AeroPro miettii ratkaisun.
(tämäkin on selvästi ohjeistettu RIR:ssä vain valmistajan tehtäväksi kohta 6.4.)

Mutta jos mittaus antaa positiivisen tuloksen, silloin heidän mittaustulosdokumentti on AD kirjauksen peruste (kohta 6.3).
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

kopterikuski

Lainaus käyttäjältä: Aki - toukokuu 06, 2013, 18:26:02
Lainaus käyttäjältä: jase - toukokuu 06, 2013, 08:25:58
... vaan valmistaja antaa todistuksen että tätä konetyyppiä ei kyseinen ongelma vaivaa?

Special Light Sport Aircraft /EAA puhuu tässä tapauksessa tehaan valmistamista ns. ready to fly koneista kts. lista alla mutta jos olet koneesi itse palikoista kasannut vaikka ns. rakennussarjana tai piirustuksista olet oman onnesi seppä  joten  mittaat vaan moottorisi itse Trafin määräyksen mukaan eller hur?
Special Light-Sport Aircraft
EAA's Listing of Special Light-Sport Aircraft
For the following aircraft, EAA has received a copy of the airworthiness certificate (FAA form 8130-7) verifying that the company has received at least one Special Light-Sport Aircraft (S-LSA) airworthiness certificate.  EAA has not performed any other due diligence on these companies  EAA recommends you do a thorough "preflight" of any company from which you are considering an aircraft purchase.

Airplanes
   
Powered Parachutes
   
Weight Shift Control
   
Glider
Table of Contents   
Balloon
(No S-LSAs have been approved at this time)
Lighter Than Air
(No S-LSAs have been approved at this time)
If you are manufacturer or dealer and would like your S-LSA included, send a copy of your S-LSA airworthiness certificate to:

EAA Aviation Services
PO Box 3086
Oshkosh, WI 54903-3086
info@eaa.org

What is a Special Light-Sport Aircraft
A special light-sport aircraft (S-LSA) is a factory-built, ready-to-fly aircraft designed and construction accordance with the ASTM consensus standards for light-sport aircraft (LSA).

In addition to recreational flying, S-LSA can be rented and used for flight instruction. They must be maintained and inspected by a certification repairman with an LSA maintenance rating, a standard FAA aircraft maintenance rating, known as an airframe and powerplant (A&P) rating, or at an FAA authorized repair station. Pilots can perform preventive maintenance on S-LSA.

Private owners of these aircraft may change an S-LSA's airworthiness certificate to experimental light-sport aircraft status (E-LSA). This allows the owner to perform the annual condition inspection after attending a 16-hour course to obtain a light-sport aircraft repairman's certificate with an inspection rating. However, once an S-LSA is certificated as an E-LSA, it can no longer be used for rental or commercial flight training.

A foreign aircraft sold in the United States as S-LSA must be eligible to operate in its country of origin, which must have a bi-lateral agreement with the FAA.

Why Consensus Standards?


The National Technology Transfer and Advancement Act of 1995 mandated that federal agencies "shall use technical standards that are developed or adopted by voluntary consensus standards bodies" as opposed to rules established by the government. The United States Congress, in a 1996 Federal Law (Public Law 104), further stated, "Federal agencies shall consult with private sector consensus bodies when such participation is in the public interest...."

Accordingly, the FAA mandated in the sport pilot/light-sport aircraft rule, that consensus standards be developed to govern the production of light-sport aircraft (LSA). At the suggestion of EAA, the FAA engaged ASTM International to assist the light-sport aircraft community in the development of those standards.

For more information about the ASTM standards for light-sport aircraft, visit www.astm.org and click on "Technical Committees" and search for "Light-Sport Aircraft" (Committee F-37), or read the following articles:


Related topics: What is a Light-Sport Aircraft? | Special Light-Sport Aircraft listing | Standard Category Aircraft Listing | Experimental Light-Sport Aircraft (E-LSA) | Converting an Ultralight (UL) Aircraft to an E-LSA | E-LSA Conversion Kit | Find a DAR (Designated Airworthiness Representative) | Experimental Amateur-Built Aircraft | Light-Sport Aircraft (LSA) Maintenance Requirements | Sport Pilot/Light-Sport Aircraft Insurance | Light Aircraft and Manufacturer's Association (LAMA)
Lainaus käyttäjältä: Aki - toukokuu 06, 2013, 18:26:02

EAA Aviation Center, 3000 Poberezny Road, Oshkosh, WI 54902
Phone: 920-426-4800

All content, logos, pictures, and videos are the property of EAA Copyright © 2013 - Experimental Aircraft
Lainaus käyttäjältä: Aki - toukokuu 06, 2013, 18:26:02

Mikhou

Itse tehdään kun listasta ei löydy;

Evektor Eurostar EV-97 ?

- Mikko

kopterikuski

#36
Ihmetellessäni määritelmää Special Light Sport Aircraft / EAA löytyi tietysti vastaus mutta kyllä tuosta samasta asiasta pitäisi löytyä eurooppalainenkin lista, samoin perustein mitä Rotax Information Release antaa ymmärtää. Lisäksi ihmettelin mistä Trafin M3151/13 liitteenä oleva Rotax Information release on peräisin - siinä kun on asiaa aika paljon mutta ei mitään asiakirjatunnisteita, muuta kuin päivämäärä??? Mihin se perustuu, kuka sen loi, kirjoitti???Tuo ylläolevakone lista on jenkkien???? Kyllä minä kirjoittaisin Evektorin tehtaille ja kysyisin mikä meininki??

Mikhou

Lainaus käyttäjältä: kopterikuski - toukokuu 08, 2013, 17:47:29
Kyllä minä kirjoittaisin Evektorin tehtaille ja kysyisin mikä meininki??

Samaa pohdin, tästä on jo Evektorin kanssa (tai maahantuojan) keskusteltu. Ei vielä tietoa sen enempää...
Odotellaan..

Jari Lindevall

Niin ja onhan tässä aikaa vielä elokuuhun, joten sitä ennen suoritetaan omat kenttätestit kun kerta lämpötilatkin alkaa olla kohdillaan .

Jari Lindevall

Nyt on parina päivänä lämpötilaa mitattu ja Skylarkissa ei päällimmäisessä boxissa lämpötila nouse edes liuskan asteikolle. Boxin lämpötila tuntuu hieman kättäni lämpöisemmälle, joten mittaampa sen vielä laserilla erikseen kun ehdin.

Jari Lindevall

Noniin, tulipas eilen mittailtua Skylarkin boxien lämpötiloja.
Ulkolämpötilan ollessa +33 C. EFLA:n tornin mittarin mukaan ja testilennon jälkeen kummassakaan boxin liuskassa ei ollut lämpö noussut edes asteikolle, joten mittasin lämmöt digitaalilla ja alemmassa boxissa lämpöä oli +42 C. ja ylemmässä +37,8 C. ja lennon aikana lämmöt olivat hieman alempia .:thumbsup:

Aki Suokas

EuroFOXin osalta asia loppuunkäsitelty. Tehdas mitannut, ei toimenpiteitä.
Omistajille jaettu Huoltotiedote SL003 asiasta.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: Mikhou - toukokuu 08, 2013, 17:17:26
Itse tehdään kun listasta ei löydy;
Evektor Eurostar EV-97 ?

En nyt ymmärrä logiikkaa.  Miten tuo vain USA lista liittyy valmistajaan?
Valmistaja (aircraft manufacturer) on se joka on tehnyt pääosan koneesta.
Harrasterakenteisissa koneissa se on se harrastaja joka on tehnyt >51% koneesta.
Kaupallisesti valmistetuissa valmistaja on valmistaja.

Suomen Eurostareilla on kaksi valmistajaa:
U494 (meniköhän oikein)  on valmistanut TAMK
ja kaikki muut on Evektorin valmistamia.



Mutta 1.8.2013  on lähellä, ja jos lentokelpoisuusmääräystä ei ole tehty, kone on lentokelvoton.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

juhan

Mites tämä nyt menee... Katsastaja vaati kyseisen bulletiinin kuittaamaan eilen ilman toimenpiteitä heti ja nyt vain odotellaan jos vaikka evektorilta tulee asiasta lisää tietoa/ tuloksia. Jos nyt asian ymmärsin oikein.

Aki Suokas

#44
M3151/13 Lentokelpoisuusmääräys. (löytyy Toman viestissä ihan ketjun alussa). Pienellä tekstillä siinä lentokelpoisuusmääräyksen alussa.
"Lentokelpoisuusmääräyksen noudattaminen on ilma-aluksen jatkuvan lentokelpoisuuden edellytyksenä. "

Kohta A. 1. Kertoo määräajan, eli 1.8.2013 mennessä tai 12 kk luvan ilmailuun myöntämisestä. Sen jälkeen, jos tätä lentokelpoisuusmääräystä ei ole tehty, koneella ei ole lentokelpoisuutta.  Ts sillä ei saa lentää.
Ilmailulaki edellyttää että lentäessä kone on lentokelpoinen. Tämä LKM on §22 kolmannen momentin asia. Myös useimmat vakuutusehdot edellyttää että ilma-alus on lentokelpoinen, jotta vakuutus olisi voimassa.

Jos tehdasvalmisteisen koneesi edustaja (eli hänen takana tehdas) ei ole asiaa hoitanut, niin tee ihmeessä ne mittaukset koelennoilla. Mutta silloin et mielestäni voi käyttää kaverin tekemiä mittauksia, vaan teet sen omalla koneellasi. Valmistajan tekeminä ne kelpaa kaikille samantyyppisille koneille. Ja kun tuo LKM on noin laadittu, kirjaa koelennon (lentojen) päiväys (jotta se ulkoilman lämpötilaraja voidaan todentaa). Ja mittaliuskan tulos. Olettaen tietenkin että lämmöt ei ole liian suuria, niinkuin Jari tässä ketjussa on OH-U560 osalta kertoillut (paitsi että se Vesiksen tornin mittari näyttää aivan liian suuria arvoja).
Jos taas lämmöt on suuria, olet pulassa. Sillä aivan pieniä muutoksia lukuunottamatta tarvitset rakennusluvan jo pelkkiä kokeiluja varten.

Entä miten katsastaja suhtautuu: Katsastaja joutuu toteamaan että pakollinen lentokelpoisuusmääräys M3151 on tekemättä ja lopettaa katsastuksen tai tekee asiasta D huomautuksen. Sama tulos; eli silloin ei voida kirjoittaa ARC:a, kunnes puute korjattu. (ja se edellinen ARC lopettaa myös voimassaolon samaan hetkeen) Siinä tilanteessa joudut hakemaan lupaa ilmailuun, jotta pääset tekemään ne koelennot. Ja pääset mahdollisesti kirjeenvaihtoon Trafin kanssa, miksi on lennetty lentokelvottomalla koneella. Siis älä päästä tilannetta niin pitkälle.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

juhan


ultra59

Vain EuroFOX:llako on tehdas ollut aktiivinen? Enää viikko aikaa.
Täytyy kai sitten itse mitata vaikka tuo BRP:n ohje viittaa valmistajaan.

wasq

Kyselin tuota Evektorilta pari viikkoa sitten, ja valittelivat että lomien takia eivät tähän voineet tässä vaiheessa ottaa kantaa. Niinpä me päädyttiin tekemään tuo mittaus omalle Eurostarille viikonloppuna itse, etteivät lennot lopu tähän päivään.

Tänään tuli Evektorilta tämmöistä tietoa:
We are going to perform temperature tests (according to Rotax SI) on our demonstrator on Monday next week.

Eli maanantaina lähtevät tekemään testit. Ilmeisesti olisi vähän aikaisemmin kannattanut kysellä tehtaan edustajilta että olisivat ehtineet ennen tuota 1.8. määräaikaa nuo testit tehdä.

wasq

Lainaus käyttäjältä: wasq - elokuu 01, 2013, 11:02:21
Eli maanantaina lähtevät tekemään testit. Ilmeisesti olisi vähän aikaisemmin kannattanut kysellä tehtaan edustajilta että olisivat ehtineet ennen tuota 1.8. määräaikaa nuo testit tehdä.
No, eivät sitten lentäneet maanantaina, mutta tänään oli ollut sopivat kelit ja testit on nyt suoritettu Eurostarin osalta (ei aiheuta toimenpiteitä, arvot olivat rajoissa). Tehtaan miehet tekevät kirjalliset työt ja toimittavat dokumentit viranomaisille.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod