Alumiinin kiilloitus?

Aloittaja Reijo Österberg, toukokuu 23, 2011, 22:49:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reijo Österberg

Bingo on maalaamatta, jospa sen kiilloittaisi!
Millainen prosessi on 6061 levyllä pinnoitetun koneen kiilloittaminen, mitä aineita ja työkaluja tarvitaan?
löysin netistä kuvan norjalaisesta Bingosta, joka oli kiilloitettu.

http://icpbingo.blogspot.com/
-Reijo Österberg-

4trade

Voisin epäillä että puuhaa piisaa. Kokemusta jonkinverran alun kiilloituksesta ja vaikka metalli on melkoisen pehmeää teräksiin verrattuna, on siinä silti riittävästi puuhasteltavaa. Laitan tähän jotain yleistä kiilloituksesta myös, mikäli joku haluaa kiilloittaa vaikka valupintaa.

Homma toimii samoin kuin muidenkin metallien kanssa. Mitä karkeampi aloituspinta, sitä karkeammat hiomapaperit. Karkean valupinnan voi hyvinkin aloittaa 60-80 hiomapaperi karkeudella jolla saa (valun laadusta) nopeasti pinnan siloitettua valujäljestä tasaiseksi. Hienommilla tarkkuusvalupinnoilla riittää hienompikin heti alkuhiontaan. Tärkeää on saada pinta tasaiseksi ennenkuin sen varsinainen työstäminen alkaa. Hiomakone missä saa reilusti kierroksia nopeuttaa hommaa kautta linjan.

Työtä jatketaan hienommilla karkeuksilla, aineesta riippuen esim  120....240...360 ja mikäli aine on seostettu kovaksi, jopa siitäkin hienommalla kunnes saadaan tasaisen himmeä pinta. On tärkeää jatkaa hiomista niin kauan kunnes edellisen hiomakerran jäljet on hiottu kaikki pois, muuten aineeseen jää naarmuja joita on työläs hioa pois. Esimerkiksi hiottu 120....hiottu huonosti 240 ja kun jatkat 360 tai 400 karkeudella huomaat pieniä naarmuja hiomasi pinnan alla. Noilla hienoilla karkeuksilla tuon 120 karkeuden naarmut jo erittäin hankala poistaa= palaa askel taaksepäin ja aloita alusta.

Alumiini alkaa olla valmis kiilloitukseen. Tarvitaan rättilaikka ja hiomakone. Pieniä rättilaikkoja saa jopa rälläkkään tai porakoneeseen. Smirgeliin saa jo kunnollisia leveitä laikkoja joilla irtokappaleen saa kiilloitettua hyvin. n 3000 kiertävä kone isolla laikalla mainio. Pienemmilläkin kierroksilla onnistuu kyllä, vie hieman enemmän aikaa. Hiomavahaa tässä vaiheessa alumiinille 2 karkeutta. Saa isoissa tangoissa ja sitä on syytä myös käyttää jonkinverran. Laikassa pitää olla aina vahaa hiottaessa.

Aloitetaan karkeammalla vahalla kunnes saadaan paras pinta tuolla karkeudella ja jatketaan hienommalla kunnes pinnasta ajaa parran tai rouva meikkaa itsensä.

Tuo lentokoneen pinta on jo huomattavan hankala koska siinä on saumoja mihin hiomapaperit ja rättilaikat niin mielellään haukkaa. Kohtuullisen kiilon saa siihen nopeasti mutta peilipinta vie viikkoja. Koita johonkin hukkapalaan alottaen 360, 400 tai 600 paperilla ja kiilloitusta päälle, koita myös pelkällä vahalla ilman hiontaa. Näkemättä aloituspintaa/ kokeilematta hankala sanoa täältä kaukaa mutta parilla kokeilupalalla huomaat sen nopeasti. Tuossa hommassa silmä tottuu nopeasti ja se rupeaa käymään ennenkuin huomaakaan. Suurin virhe monilla on aloittaa karkealle pinnalle liian hienoilla hiomapapereilla ja siihen tuhraantuu aikaa. Hiomakoneiden on myös syytä kiertää reippaanlaisesti...

Edit: Huomasin kuvalinkin vasta kun olin kirjoittanut ylläolevan. Uskoakseni tuohon kiiltoasteelle pääset varsin nopeasti jo autotarvike vahoilla ja välineillä. Voit kokeilla myös oikeita metallinkiiloitus vahoja. Kaikki tuollaiset laajat pinnat tarvitsee tasossa hiovan/kiilloittavan koneen joten porakoneiden laikolla pilaa helposti pinnan eikä siitä saa tasaista jälkeä. Lähtisin liikkeelle autoihin tarkoitetuilla koneilla.

Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

taotao

Kyllä alumiinin kiillotusvahaa saa suomestakin :)
Ei hiontaa vaan suoraan vaha pintaan ja rätillä kiiltäväksi....pinta on sitten lakattava muuten tummuu puolessa vuodessa!
Isompia alueita kiilottaa koneellakin kunhan on varovainen!

pimattil

Välineurheiluahan tämä on, mutta aikaa siihen saa varmasti kulumaan silti aivan tuhottomasti. Joka tapauksessa, en myöskään sanoisi tuota blogin konetta "kiillotetuksi", siinä mielessä kuin itse sen ymmärrän. Vähän pyyhkäisty...  :angel:

Koneet:

http://www.cyclotoolmakers.com/polishers.php

Kemikaalit:

http://www.nuvitechemical.com/

Nuviten sivuilla voi valita sieltä lentokone-valikon alimmalta riviltä vielä procedures, jossa ohjeistusta. Merkittävin ero on se, että suositellut kierrosnopeudet ovat merkittävästi pienempiä kuin Vesa tuossa ehdotteli. Itse ainakin voisin perustella asiaa siten, ettei alumiiniä turhaan saisi lämmittää, koska mikäli on mahdollista, että sen ominaisuudet muuttuvat, niin tällöinhän se ei enää vastaa alkuperäistä speksiä. Lisäksi eihän sitä hiomatahnaakaan haluta siihen pintaan polttaa. Lähes jokaisessa lähteessä kehoitetaan juurikin aloittamaan riittävän karkeilla aineilla ensin ja siirtymällä sitten vaiheittain hienompiin hioma-aineisiin. Mitään absoluuttisia rajoja kun ei anneta, niin noviisin on varmaan paras harjoitella jollekin turhille palasille sopivan ajankäytön ja lopputuloksen saamiseksi. Siinä koneessa sitä pintaa kuitenkin riittää.

Cyclon laitteilla oli muistaakseni joku edustaja Suomessakin ja Nuviten kemikaaleja löytyy jossain määrin myös Sprucen valikoimasta eli nekin saa helpohkosti Suomesta. Toisaalta on aina mahdollista käyttää II-luokan tavaraa. Näillä, kuten webbiä selaamalla on mahdollista todeta, on kiillotettu peltiä ja paljon... ;)


Nopeasti etsien löysin jonkin sortin referenssin mitä itse tarkoitan kiillotetulla:
- Pirkka -

4trade

Tuo mitä Pirkka tarkoitti kiillotetulla on kiilloitettu. Samaa mieltä että se esimerkin kone on enemmänlin pyyhkäisty. Pirkka on myös oikeassa kertoessaan noista kierrosnopeuksista. Selitin asian hieman vajaasti, siis: Nopeasti kiertävät laitteet helpottaa/nopeuttaa hommaa kun on kyse kappaleista jotka ovat paksuja, sietävät sitä lämpöä jonkinverran. Kyllä se kiillottaja sitten osaa siitä otteensa irroittaa kun mennään liian pitkälle  ;D. Hiomisessa sama homma. Ripeät liikkeet ja hyvin kiertävät laitteet nopeuttavat hommaa. Siinä on kuitenkin vaaransa ohuilla aineilla, venyminen. Tarjosin tuon koneen pintakiilloitukseen autotarvike laitteita, ne kiertävät vähän ja on helppoja hallita sitä lämmöntuottoa.

Itse en lakkaisi pintoja mitenkään. Lakoilla on taipumus irrota alumiinin pinnasta lähes aina aikaa myöten. Usein myös kellastua. Pelkkä hyvä autovaha (Simonitz tms kovavaha) riittää sulkemaan pinnan. Kiiloitus sulkee pinnan muutenkin luonnollisesti. Yleesä seostetut alumiinit kestää melko hyvin kiilloitettuna ilmankin.




Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Markku Koivurova

Alclad- levyt on pinnoitettu ohuella puhtaalla alumiinikerroksella. Kiillotuksessa on syytä varoa, että ei hio tuota kerrosta puhki, alla oleva seostettu alumiini on erinväristä eikä kiillotu läheskään yhtä kiiltäväksi kuin silaus.

mattir

#6
Venepuolella harrastavat suuressa maailmassa myös alupaattien kiilloitusta (=joillain on ilmeisesti sielläkin liikaa vapa-aikaa ja rahaaa ;-)).
Suolavesi syö pinnan alta-aikayksikön harmaaksi, joten jos nämä aineet kestävät Miamissa meriolosuhteissa, niin luulisi kestävän Suomessakin:

http://www.nyalic.com/about.html

http://www.sharkhide.com/mpinfo.html

Nämä aineet siis suojaavat kiilloitetun pinnan hapettumiselta.

Bensaa eivä kaiketi ihan tolkuttomia määriä kestä nuokaan.

Halvin ja kohtuulisen kestävä tapa on hinkata WD40 öljyllä ja puuvillarätillä kiillotettu kone kuukausittain. Kyllä se hapettuu harmaaksi ajan myötä mutta 10 kertaa hitaammin kuin ilman öljyä.

pimattil

Muistakaa kiillottaa myös tuliseinät, silloin kun se on vielä helppoa. Tuliseinän tapauksessa homma on siinä mielessä mielekkäämpi, että se pysyy kiiltävänä eikä vaadi uudelleenkiillotusta. Tässä yksi netistä kaivettu kiillotettu tuliseinä:



Työmääräksi arvioitiin 40 tuntia eli siinä saa jotain referenssiä kiillotukseen käytettävään aikaan.  :uglystupid2:
- Pirkka -

4trade

Tuo tuliseinä on todennäköisesti ruostumatonta, joten tunteja menee 10 kertaa enemmän kuin alumiiniin. Kävin ottamassa kuvan pyöräni keulasta. Kiilloitin tuon alaputken vuonna -93, joten siitä saa jotain osviittaa pinnan säilymisestä. Tuota ei tavitsisi kuin kevyesti pyyhkäistä kiiloituslaikalla saadakseen peilipinnan takaisin. Tuon voisi jo tehdä käsipelilläkin koska pinta on tehty aikoinaan kunnolla.

Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod