Lyhyt lähtökiito.

Aloittaja Martti Mattila, joulukuu 24, 2024, 11:32:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Tämä äärimmäisyyteenkin viety STOL vimma tietysti hyödyntää Ylätasokoneita joissa varmasti määrä hyviä puolia tehtävään liittyen. Mutta kyllä Alatasokoneessakin on yksi oivallinen ominaisuus mikä saattaa tehdä siitä hyvän nousijan. Eli tämä patosiipi ilmiö mikä syntyy siiven jättöreunan ollessa melkein maassa kiinni maakiidon alkaessa ja mikä potkurivirran avulla keventää painoa pois telineeltä, huomattava helpotus etenkin suksikäytössä. Huomasin tämän harrastaessani korvikeilmailua TRabantoned koneella mikä hyppäsi ilmaan verrattuna saman painoiseen ja tehoiseen C22 teen.  TRabantonedin siipiprofiili kopsattu Erkki Lempisen kirjasta Lennokkitietoa Rakentajille, siinäkin vain katsomalla mustetahra kuvia vaikka koordinaatitkin oli takasivulla. Lisänä vielä Golfpallo efektin lommot etureunassa. Joku on sanonut että patopuolella eli etupuolella muoto ei ole niin nokonnuukaa sillä ilma itse pyrkii korjaamaan epäpuhtaudet. Kun taas jättöreunapuolella pitäisi yrittää tosissan yrittää välttämään pyörteilyä. Nyt mietin kaunista ratkaisua sivuovilerchen oven saranoiden
hätälaukaisuun, hieman paha homma koska ylempi sarana koneen "ulkopuolella" syy saranalinjan saaminen symmetriatasoon.

Ansis

Johtoreuna kannattaa aina tehdä laminaariseksi ja sen jälkeen liimata vortexgenerraattorit tai vetää karhunkielellä koko siipi himmeäksi PIK20 tyyliin parantamaan keskimääräisiä ominaisuuksia.
Samalla saadaan kunniaa ja mainetta, koska aikaa ja rahaa on saatu kulumaan valtavia määriä hieouden aikaansaamiseksi.

Kieltämättä Eurostarin laipoilla sai matalalla aikaan huomattavasti enemmän kuin Ikaruksella ja Hinua ei saanut käynnistää laipat alhaalla ettei pystö nousisi hallitsemattomasti ilmaan.

Miksi Lerhe muuten tarvitsee hätäsaranat? Ei kai sillä temppua ole tarkoitus vääntää?
My mind is willing, but purse is weak.

Martti Mattila

Turun seudulla oli pieniä nakkikioskeja mistä myytiin Höyrytettyjä nakkeja ja lihapiirakoita. Väritys Beige sama kuin Tandefeltiltä ostetussa Rhönlerchessä mitä sentähden kutsuivat nakkikioskiksi. Esko Hietanen kertoi että kabysiinin auetessa lennolla se menee yli niskojen rungon päälle aiheuttamatta suurta lentojarrua. En tiedä kuinka olisi Motolerchen lyhennetyssä kabiinissa. Mutta tämä sarananoista hätälaukaisu on tarkoitettu siihen sivuoveen. Moisen oven kääntyminen streevaa vasten aihettaisi kamalia, saranat oven etureunassa joten oikeastan edesautan sellaisen tapahtumista. Toisaalta olisi ehkä mukavaa jos moisen luukun saisi kokonaan edestään pois jossain pienessä vahinkotilanteessa.















Ansis

Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - joulukuu 24, 2024, 14:38:42olisi ehkä mukavaa jos moisen luukun saisi kokonaan edestään pois jossain pienessä vahinkotilanteessa.

Laittaa saranat pianosta kuten aeropaattisessnassa. Nykäistään tarvittaessa saranalanka vaijerilla irti niin ovi pääsee nauttimaan vapaasta pudotuksesta.
My mind is willing, but purse is weak.

Martti Mattila

Hyvä idea pitää tutkia jos saan saranalinjan suoraksi, koneen kylkiviivaa seuraava ovenpinta tekee mutkan mutta jos saranan laittaa suoraan. Tai jos se pienosarana pelkästään irroittaa käyttösaranan, kannattaa pitää konstiluettelossa. Ostin kallista Alumiinipienosaranaa Nummelasta, osoitetta katsoessa ajoin siihen harjun päällä olevaan kuudenkympin kameraan 170 E. penalti.

Ansis

Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - joulukuu 24, 2024, 20:56:26Hyvä idea pitää tutkia jos saan saranalinjan suoraksi, koneen kylkiviivaa seuraava ovenpinta tekee mutkan mutta jos saranan laittaa suoraan. Tai jos se pienosarana pelkästään irroittaa käyttösaranan, kannattaa pitää konstiluettelossa.

Tuo olikin hyvä idea tehdä saranan kiinnike kahdella pianolangalla, jotka voi vetästä noeasti pois. Eli periaatteessa neljän millin alumiinilatta, johon poraa kolme millin reikää joista yksi toimii saranatappina ja kaksi pitää saranan kiinni rungon rakenteessa. Latan leveydeksi piisannee 35 milliä.
My mind is willing, but purse is weak.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod