Matkakertomus: Baltian maat, Bunge/Gotlanti (kesä 2009)

Aloittaja Armin Züger, helmikuu 22, 2010, 03:02:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Armin Züger

Alkuperäinen tarkoitus oli päästä Baltian maiden kautta Puolaan. Vähän eri tavalla meni muttä hieno reissu oli kuten aina.
Pahoittelut rumasta punaisesta päivämäärästä kaikissa kuvissa (iso lupaus että ei toistu tulevaisuudessa).


Päivä 1: EFHF-EEVI-EVCA-EVAD-EYPI-EYKS  (Malmi-Viljansi-Cesis-Adazi-Istra-
Kaunas/Aleksotas)
Päivä 2: EYKS-EYKL  (Kaunas/Aleksotas-
Klaipeda)
Päivä 3: EYKL-ESSB  (Klaipeda-
Bunge)
Päivä 4: ESSB-EEKA-EFHN-EFHF  (Bunge-
Kärdla-Hanko-Malmi)


EFHF-EEVI (Malmi-Viljandi)
Aamulla lähtö Malmilta, torni oli vielä suljettu. Lentosuunnitelma soitettu Tallinnaan ARO:lle, nyt aktivoitu puhelimitse (Tampere EFES ACC). Aamulla Viron mannermaalla oli viel pilvisyys. Yritimme Viljandin lähellä alaraja oli niin matala että oli pakko jäädä yläpuolella. Jatkettiin vielä 10min ihan kentän päälle. Kentän etelässä pilvisyys vähenee ja pääsemme helposti alas. Kenttä itse on hiljainen. Pienen tauon jäkeen jatkettaan, aurinko on nyt lämmittämässä ja pilvipeitto on hävinnyt lähes kokonaan.

Meren yli Viroon

Viron mannermaa


EEVI-EVCA (Viljandi-Cesis)
Ensimmäinen vierailu Cesiksen kentällä. Kiitotie (860m ruoho) todella hyvässä kunnossa, uusi rakennus ja hallit. Ei kukaan paikalla paitsi valvoja(?) pienessä kopissa hallin vieressä. Ei ottanut laskeutumismaksua.

Cesis EVCA


EVCA-EVAD (Cesis-Adazi)
Tuttu kenttä edellisestä vuodesta. Lento ilman lentosuunnitelma. Matkareitin varrella on nyt huomioitava muutama uusi vaara-alue/rajoitusalue.
Kentällä saa hyviä neuvoja ja kahvia baarista. Paikalla on UL ja PPL-koulutusta. Majoitus kentällä on mahdollinen.

Adazi EVAD

Adazi EVAD

Adazi EVAD


EVAD-EYPI (Adazi-Panevezys/Istra)
Uusi lentosuunnitelma aktivoitu radiolla ilmassa (ollaan Rigan CTR:n vieressä). Emme pääse heti haluttuun matkakorkeuteen muun liikkenteen takia.
Nyt lounaan jälkeen ilman lämpötilä on aika korkealla, ja me lennetään edelleen aurinkoa vastaan. Eli ohjamossakin on aika lämmintä.
Rajanylityksen (Latvia-Liettua) jälkeen yhteydenotto Siauliai ACC:en (jonka taajuus oli NOTAM:illa tilapäisesti muutettu).
Istran kentällä on kahvila, mutta koko kenttä on valitettavasti jo kesätauolla ja kahvila/baari suljettu.
Otetaan omista pulloista ja eväistä ja katsellaan kentällä olevan konekokoelman.

Riga taustalla

Nyt jo Liettuassa (Birzain EYBI kenttä edessä)

EYPI Istra

EYPI Istra, Ercoupe

EYPI Istra

EYPI Istra

EYPI Istra

EYPI Istra


EYPI-EYKS (Panevezys/Istra-Kaunas/Aleksotas)
Lentoonlähdön jälkeen yhteydenotto Siauliai ACC:en, lentosuunnitelman aktivointi.
Myöhemmin yhteydenotto Kaunas ACC:en. Kaunaksen lähellä ACC tarjoaa suoran reitin TMA:n läpi (Kaunas on suljettu kiitotietöiden takia). Me jatketaan kutenkin suunnitelman mukaisesti. ACC hyväksyy ja pyytää "report 10 miles from Aleksotas", joten jälkeen vaihdetaan EYKS:n taajuuteen. EYKS on Kaunaksen yleisilmailukenttä, tuttu nimellä Kaunas/Aleksotas (kaupunkiosan mukaan) tai myös Kaunas\Dariaus ir Gireno (ilmailusankareiden mukaan).
Laskun jälkeen rullataan ensin tornirakennuksen eteen - suljettu. Sen jälkeen rullaustiellä takaisin sinne, missä oli hallit ja säiliöautot. Saamme bensaa ja hallipaikan.
Kentällä on baari/terrassi/ravintola. Muutama polttariporukka on paikalla, tytöt lentävät ultralla, pojat Yak:illa. Kentän työntekijä tarjoaa myöhemmin kyydin kaupunkiin. Kaunaksessa on kansainvälinen urheilutapahtuma, hotellit ovat aika täynniä. Varattiin viimeisen hotellihuoneen isosta hotellista etukäteen.
Sää illalla on edelleen todella lämminta, syödään ulkona. Ennuste on että huomenna päivän aikana saapuu säärintaama (se rintama joka aiheutti tuhoja ja tulvia Itäeurooppassa). Viimeistään nyt on selvä että Puolaan me emme pääse.

Kaunaksen kaupunki edessä, kenttä on (Nemunas-) joen toisella puolella.
(google maps)

Kiitotien 09 kynnys kuvan vasemmalla reunalla

Yakit. Taitolento oli tarjolla. Länteen katsottuna.

Experimental, hollantilaisomistaja oli paikalla

Jonot Kaunaksessa (tässä vaiheessa JOKAINEN haluaisi olla Ultralentäjä :-) )

Kaunas kävelykatu

Kentän itäiset portit. Edessä oleva seisontapaikan itäinen osa on eristetty, karting-käytössä.

Museokone


EYKS-EYKL (Kaunas/Aleksotas-Klaipeda)
Säärintama on odotettu klo 15 aikana. Me lennetään rannikkolle, Klaipedaan.
Sää on edelleen lämmintä ja kostea, näkyvyys ei kovin hyvä. Rakkikolla Klaipedan lähellä vähän huonompi, välillä sataa. Kentällä (tuttu edellisvuoden vierailusta) saadaan hallipaikka. Taksi vie keskustaan, ja me löydetään korttelin jossa söimme hyvin jo viime vuonna.

Kaunaksen jälkeen, Nemunas-joki


Klaipeda edessä. Kenttä löytyy helposti ihan moottoritien vieressä.

EYKL, An-2

Klaipeda, laiva Meridianas

Klaipeda, vanhat ja uudet rakennukset

Klaipeda, lautta Kuurin niemelle

nami ruoka


EYKL-ESSB (Klaipeda-Bunge)
Säärintama on liikunut pohjoiseen, nyt odotettavissa puolen päivän aikana Klaipedaan. Myös Virossa ja Suomessa on huono sää. Vaihtoehtoja: Gotlannissa on tuulen huolimatta hyvä sää. Lennetään sinne!
Plaanin aktivointi tapahtuu heti lentoonlähdön jälkeen radiolla, pääsemme Palangan TMA:n sisään ja melkein kentän yli. Pilvisyys on runsasti, me nousemme ylös 6500 jalkaan ja kierretään isot pilvet. Rajanylityksen jälkeen odotetusti yhteydenotto Liepajan torniin. Tässä vaiheessa sama ongelma kuin viime vuonna- tutka ei näy meidät kaikkien yrityksien ("squawk ident" jne.) huolimatta. Ventspils VOR:in lähellä kaarretaan länteen-merenylitys alkaa.
Bunge on kenttä sodan ajalta, nykyisin yksityisomistuksessa. Kolme kiitotietä
Hallin seinällä on mielenkiintoisia vanhoja kuvia.
Paikalla voi vuokrata vanhan Saaabiin. Bensa saa periaatteessa kylän bensa-asemalta, MUTTA valitettavasti korttiautomaatti ei hyväksy ulkomaalaisia kortteja, ja kioskilla itse ei ole mitään yhteys korttiautomaattiin,  joten bensan takia on ajettava vähän etelään (Lärbron kylään). Tai sitten tehdä diilin paikallisten kanssa. Ohjelmassa on siis kruisailu Saapilla. Myös edullinen majotus löytyy, retkeilymaja kiitotien toisella puolella.


Bunge google maps
Saab ja Zephyr

Varoitusmerkki

Saabin näkövinkkeli

Saabin näkövinkkeli

Bunge, retkeilymaja kiitotien takana

Lautta Färösundin yli

Maisemia

Bunge ESSB, hallirakennus taustalla

Bunge ESSB, retkeilymaja taustalla

Bunge ESSB[/url]


ESSB-EEKA (Bunge-Kärdla)
Kärdla on lounastauolla kun saavumme. Tuuli on kova ja tulee ihan sivulta. Idässä iso pelottava ukkonen liikkuu poihjoiseen. Me muutetaan lähtöajan (lentosuunnitelman muutos Tallinn ARO:lle) ja lähdemme mahdollisimman pian.


Kärdla EEKA

Kärdla EEKA

Kärdla EEKA


EEKA-EFHN-EFHF (Kärdla-Hanko-Malmi)
Hangossa on hyppykone ilmassa, sää on edelleen tuulinen. Me jutellaan laskun jälkeen Uffen kanssa ja kävellään sitten laskuvarjoleirille josta ostamme kahvia ja pullaa.
Yleiskuva

// Armin

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod