Lentoturvallisuusriski !

Aloittaja Asteroid, maaliskuu 11, 2009, 00:10:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Asteroid

Lentoturvallisuusriski !
Ylpeänä esittelen itseni pahana lentoturvallisuusriskinä Suomen harrasteilmailulle sekä lentopaikoille. Näin mallikkaasti edistetään EFPK:lla harrasteilmailua sekä sen toimintaedellytyksiä. Eiköhän laiteta Sammon Haarikka uudelleenjakoon ko. lentopaikan vastaavalle vuosisadan merkittävimmästä ilmailuteosta.
Perustelut: Joku oli kuulemma kesällä 2008 hinauttanut itsensä ja purjekoneensa ilmaan vintturia käyttäen, vieläpä kahdesti, kaikkia määräyksiä ja lupiakin oli jopa noudatettu, ottaen huomioon muukin toiminta jota ei kentällä edes ollut.
Näin kauhiasti oli lentopaikan vastaava asiaa säikähtänyt kun oli moisesta tapauksesta kuullut.
Bulletin: Finland FIR (VFR) 10.3.2009
Lentopaikat EFPA - EFYL
EFPK/PIEKSÄMÄKI
AGA
    LENTOPAIKALLA EI OLE TALVIKUNNOSSAPITOA.
    12NOV08 1510 - 30APR09 2359 (EFHK/1/K6237/08)

    VINTTURIHINAUS KIELLETTY TURVALLISUUSSYISTÄ.
    13FEB09 1200 - 30OCT09 1000 EST (EFHK/1/K0601/09)

Seitsemän kuukautta asiaa mietittyään ja ketään kuulematta, lentopaikasta vastaava julkaisi kyseisen tiedotteen.

Vuosisadan suorituksesta ylpeä paha turvallisuusriski purjekoneen päällikkö Pekka K.
Kommentoikaa ihmeellä ?

Tommi K

Hmm... Kun ei mitään tee, niin ei voi vahinkojakaan sattua. Olisi kiinnostavaa tietää päätöksen taustalla olevat asiat - eli kenen toiminnalle ja turvallisuudelle vintturi on riski. Vinttaajan, vintattavien, muiden ilmailijoiden, poliisien ajoharjoittelun, ympäristön maanviljelijöiden, metsähallituksen vai kenttää hallinnoivan säätiön?

Toma

Eikö kukaan ole tiedottanut syytä moiseen kieltoon!?
Kai nyt tämänlaatuisen, suoraan kentän toimintaan vaikuttavaan kieltoon, pitää olla joku syy, perusteluineen. Vai voiko kenttäpäällikkö tai kentän organisaatio mielivaltaisesti valita heidän mielestään "sopivia" kieltoja.
Terveisin
Tom Arppe

kmarkkuvv

Lainaus käyttäjältä: Toma - maaliskuu 11, 2009, 09:34:41
Eikö kukaan ole tiedottanut syytä moiseen kieltoon!?
Kai nyt tämänlaatuisen, suoraan kentän toimintaan vaikuttavaan kieltoon, pitää olla joku syy, perusteluineen. Vai voiko kenttäpäällikkö tai kentän organisaatio mielivaltaisesti valita heidän mielestään "sopivia" kieltoja.

Tiedotettu ei asiasta ole. Suoraan kysymykseen syystä, vastasi kentän päälikkö että kenttäalue on liian lyhyt.

M Arkku
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

Toma

Lainaus käyttäjältä: kmarkkuvv - maaliskuu 11, 2009, 10:39:22

Tiedotettu ei asiasta ole. Suoraan kysymykseen syystä, vastasi kentän päälikkö että kenttäalue on liian lyhyt.

M Arkku

Mielenkiintoista, en löytänyt mistään säädöstä mikä määrittelisi kentän minimipituutta vintturihinaukselle...
Tosin en etsinyt kuin 20 minuuttia mutta ilmailuhallinnon tietopalvelun tarkennettu haku, joka on aika kattava, ei palauttanut kuin 9 osumaa sanalle "vintturi" ja missään näistä osumista ei moista ole määritelty.

Luulisi että 740 metriä plus päällystetyn alueen ulkopuolinen pituus riittäisi hyvin turvallisen korkeuden saavuttamiseksi.
Terveisin
Tom Arppe

kmarkkuvv

Lainaus käyttäjältä: Toma - maaliskuu 11, 2009, 11:12:11

Luulisi että 740 metriä plus päällystetyn alueen ulkopuolinen pituus riittäisi hyvin turvallisen korkeuden saavuttamiseksi.

Itse asiassa asfalttia on 900m ja päätyalueet lisäksi.

Tästä vintturisekoilusta on juttua myös tuolla  http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,85922.0.html

M Arkku
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

Asteroid

Pahus kun en ole tiennyt että lentopaikan ylläpitäjä on myös lentotapahtumassa mukana, olen aina luullut että vastuu on lentokoneen päälliköllä. Oli kyseessä sitten mikä tahansa lentopaikka, lentokone tai lentoonlähtötapa niin aina lentokoneen päällikkö ratkaisee asian ilma-aluksen lento-ohjekirjan, määräyksien ja lakien mukaan sekä toimien vallitsevien sääolosuhteiden sekä kiitoradanpituuksien, suuntien, reunaesteiden ym. mukaan. Ei näihin ole ennenkään tarvittu lentopaikasta vastuussa olevan hyväksyntää ennen jokaista lentotapahtumaa. Etenkään jos lentopaikalla ei ole mitään erityismääräyksiä tai ohjeita näistä. Älkää siis laskeutuko EFPK:lle ennen kuin olette hyväksyttäneet mahdolliset tulevat toimenpiteet lentopaikan vastaavalla ettei vaan tule lisää Notameja.
Notamin mukaan muutamana talvikuukautena vintturihinaus näyttäisi olevan turvallista muttei enää kun termiikkikausi lähestyy.
Olen yrittänyt tehdä vaaratilanneraporttia ko. lennoista mutten ole siihen mitään järjellistä syytä keksinyt, eikä minuun ole mitään yhteyttä otettu miltään taholta moisesta lentoturvallisuuden vaarantamisesta, vintturinomistaja ja vinttaaja ovat myös yhtä ihmeissään ? Voisikohan joku auttaa kun pitäisi päästä purtsikalla ilmaan ?

Lennellään Notameitta Terveisin Pekka K.

Tapani mukaan liitekuva aiheeseen, kuinkahan kentän ylläpitäjä nämä laski kyseisille lennoille suhteutettuna kiitoradanpituuteen, hinauspituuteen, nopeuteen ja vallitseviin sääolosuhteisiin (seitsemän kuukauden jälkeen) ?

Asteroid

Notamia muutettu. Minulta evättiin Suomen lentoturvallisuusriski no: 1 oikeudet. Turvallisuuteen Notami ei enää perustu vain johonkin aivan muuhun jota ei ole ilmoitettu. Pelkästään vintturihinaus kielletty EFPK:lla.
Naapurifoorumi kertoo enemmän     http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,85922.40.html

Liitekuvaa oli vaikea keksiä joten saanen lainata naapurifoorumista:
Vinttauksen turvallisuuden maksimoimiseksi on kaikkien Suomen vinttureiden kampiakselit lähetettävä kesäsäilöön Kölniin Notamin määrämäksi ajanjaksoksi ettei vain luvattomia vinttauksia tapahdu ja näin viranomaisetkin pystyvät tätä valvomaan. Siellä ovat jo muutkin kampurat, Kiteen kampuraa en vielä joukosta tunnistanut ?
Terveisin vintturilentosoppaan jostain syystä mukaan joutunut Pekka K.

jkettu

Lainaus käyttäjältä: Asteroid - maaliskuu 15, 2009, 01:42:48
...Kiteen kampuraa en vielä joukosta tunnistanut ?

Johtuu siitä että se on täsmälleen siellä missä pitääkin: Deutzin petilaakereilla.  Tapelkoot muut keskenään, me lennetään heti kun kenttä kuivuu.  Evakkojakin mahtuu vielä sekaan jos ovat kotonaan joutuneet joutavanpäiväisen politiikan uhreiksi.

kmarkkuvv

Lainaus käyttäjältä: jkettu - maaliskuu 15, 2009, 15:06:37
Evakkojakin mahtuu vielä sekaan jos ovat kotonaan joutuneet joutavanpäiväisen politiikan uhreiksi.

Voishan sitä evakkoon sinnenniin vuan hiittäkö ootta nii syrjässä ::)
Kiitos kuitenkin kutsusta.

M Arkku
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

Andrei Simonievits

Lainaus käyttäjältä: kmarkkuvv - maaliskuu 15, 2009, 19:40:27
Lainaus käyttäjältä: jkettu - maaliskuu 15, 2009, 15:06:37
Evakkojakin mahtuu vielä sekaan jos ovat kotonaan joutuneet joutavanpäiväisen politiikan uhreiksi.

Voishan sitä evakkoon sinnenniin vuan hiittäkö ootta nii syrjässä ::)
Kiitos kuitenkin kutsusta.

M Arkku
Kittee on nykysin mualiman napa. Kaksi kilometriä lankaa suoraksi ja vintturilla kilometriin...

kmarkkuvv

EFPK/PIEKSÄMÄKI

AGA
    LENTOPAIKALLA EI OLE TALVIKUNNOSSAPITOA.
    12NOV08 1510 - 30APR09 2359 (EFHK/1/K6237/08)

+   VINTTURIHINAUS KIELLETTY.
    17MAR09 0805 - 30APR09 2359 (EFHK/1/K1080/09)

:thumbsup: *0*

Lienee alunperinkin ollut vain painovirhe tuo loppumisajankohta, nythän se täsmää tuon talvikunnossapidottomuuden kanssa. :P

M Arkku
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

Toma

Lainaus käyttäjältä: kmarkkuvv - maaliskuu 18, 2009, 12:53:34

Lienee alunperinkin ollut vain painovirhe tuo loppumisajankohta, nythän se täsmää tuon talvikunnossapidottomuuden kanssa. :P

M Arkku


...vai onko yleinen "painostus" tuottanut toivottua tulosta ;-)
Joka tapauksessa, loistavaa että homma selvisi!  :thumbsup:
Harrasteilmailua on ihan tarpeeksi haastavaa harrastaa, ilman sisäisten riitojen lisäämää vaikeusastetta...
Terveisin
Tom Arppe

Asteroid

Uusia lentokokemuksia kaipaavalle tämä turvallisuus, termiikki ja routimisnotami ei aivan selvinnyt !

Katso viimeisimmät  http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,85922.100.html

Terveisin Pekka K

Liitekuvana: Pelkoa herättävä Hitscokin lintu ( pitäisikö siirtää jo OffTopiciin)

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod