Vanhan liiton koneet

Aloittaja Teuvo Honkanen, elokuu 02, 2008, 08:18:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Teuvo Honkanen

Tuolla toisella foorumilla on ilmailuvalokuvia osastolla muutama kuva uudestisyntyneestä OH-U253:sta.Renegade Spirit otsikolla.
Kone on vuoden 1990 vuosimallia ja lennetty tätä ennen viimeksi 7.6.1992.Koneella oli lennetty kaikkiaan vain 11 tuntia.Eli oli maassa 16 vuotta.Sattuman kautta sain tiedon että kone olisi ostettavissa.
Ja niin kaupat syntyi nähtyäni koneen.Mutta itse asiaan.
Kuinkahan paljon näitä vanhoja hyväkuntoisia ultria on Suomessa seisomassa hallien nurkissa.Eikös nämä vanhukset olisi saatava taivaalle,jonne ne on tarkoitettu.Monet vanhan polven lentäjät ovat jo
ankkuroitu,mutta koneet ovat lennettävässä kunnossa.Omistajat eivät kuitenkaan raaski ilmoittaa koneita myyntiin ehkä tunne syistä ja ajatuksella että kuka näitä vanhoja romuja kaipaakaan kun uudet ovat
kiiltäviä muovi- ja hiilikuitu ohjuksia.Mutta tämmöstä tällä kertaa.
Kiitokset Heikki Linnemaalle Kauttuaan.Teki Rellun ilmaan saattamiseksi suuren työn.Kiitokset Ilmailuhallinnolle nopeasta ja joustavasta toiminnasta.     
   

viper

Lainaus käyttäjältä: Teuvo Honkanen - elokuu 02, 2008, 08:18:21
Tuolla toisella foorumilla on ilmailuvalokuvia osastolla muutama kuva uudestisyntyneestä OH-U253:sta.Renegade Spirit otsikolla.
Kone on vuoden 1990 vuosimallia ja lennetty tätä ennen viimeksi 7.6.1992.Koneella oli lennetty kaikkiaan vain 11 tuntia.Eli oli maassa 16 vuotta.Sattuman kautta sain tiedon että kone olisi ostettavissa.
Ja niin kaupat syntyi nähtyäni koneen.Mutta itse asiaan.
Kuinkahan paljon näitä vanhoja hyväkuntoisia ultria on Suomessa seisomassa hallien nurkissa.Eikös nämä vanhukset olisi saatava taivaalle,jonne ne on tarkoitettu.Monet vanhan polven lentäjät ovat jo
ankkuroitu,mutta koneet ovat lennettävässä kunnossa.Omistajat eivät kuitenkaan raaski ilmoittaa koneita myyntiin ehkä tunne syistä ja ajatuksella että kuka näitä vanhoja romuja kaipaakaan kun uudet ovat
kiiltäviä muovi- ja hiilikuitu ohjuksia.Mutta tämmöstä tällä kertaa.
Kiitokset Heikki Linnemaalle Kauttuaan.Teki Rellun ilmaan saattamiseksi suuren työn.Kiitokset Ilmailuhallinnolle nopeasta ja joustavasta toiminnasta.     
   

Itse tiedän ainakin yhden huonokuntoisen projekti renegaden, joka tosin ei ainakaan viimeksi kysyttäessä ollut myynnissä.

Toma

Lainaus käyttäjältä: Teuvo Honkanen - elokuu 02, 2008, 08:18:21
Tuolla toisella foorumilla on ilmailuvalokuvia osastolla muutama kuva uudestisyntyneestä OH-U253:sta.Renegade Spirit otsikolla.
Kone on vuoden 1990 vuosimallia ja lennetty tätä ennen viimeksi 7.6.1992.Koneella oli lennetty kaikkiaan vain 11 tuntia.Eli oli maassa 16 vuotta.Sattuman kautta sain tiedon että kone olisi ostettavissa.
Ja niin kaupat syntyi nähtyäni koneen...
   

Oliko tuo sattumalta se punainen yksilö mikä oli EFEU (eura) kentän hallissa? Oli meinaan hienossa kunnossa...
Terveisin
Tom Arppe

Teuvo Honkanen

Sehän se juuri on sieltä Eurasta.On säilynyt hyväkuntoisena kun on ollut
kokoajan hallin sisällä.Moottori tarkastettiin Aerotec:llä ja todettiin
aivan terveeksi,vaidettiin vain kaasuttimen kurkut ja tietenkin tiivisteet.Kulkee kuin kiskoilla ja puuska kelissäkin on yllätyksetön
ja tulee laskuun pehmeästi.Moottorissa saisi olla enempi voimaa joissakin tilanteissa,mutta kyllä tälläkin pärjää.   

Jarmo Ollikainen

Tässä lisää valokuvia Renegadesta Lapinlahden taivaalla:
http://www.flickr.com/photos/jarmo_ollikainen/sets/72157606630590800/show

Sunnuntaina pääsin Teuvon kyytiin pienelle kierrokselle. Jos joskus hurahdan B-luokkaan, jollain tämän tyyppisellä koneella haluaisin lentää. Siinä on vanhan ajan ilmailuhenkeä ja tunnelma avo-ohjaamossa on minun mieleen.
blogi: Taivaalle!  |  valokuvat | videot

mikaha


Toma

Todella asiallisia kuvia!

Sitten kun moottorinvaihto joskus tulee eteen niin tässä olisi ehdotus  :thumbsup:




Tässä vielä ääninäyte:


http://www.youtube.com/watch?v=eGukSzokTBo
Terveisin
Tom Arppe

Teuvo Honkanen

Rotec on kyllä hyvän näköinen ja sopii hyvin Rellun nokalle.
Tuo koneyksilö on muuten myynnissä skysupermarket sivuilla.
On vaan aika arvokas(65000E).582:lla on lennetty vasta 40 tuntia,joten vaihto ei ole ihan piakkoin.Ajattelin Simonini Victor 2 moottoria,102hv,kulutus 8L/tunti.Ja käy suoraan Rotax:n pukkiin .Onko kellään kokemuksia. 

Markku Koivurova

Lainaus käyttäjältä: Teuvo Honkanen - tammikuu 26, 2009, 21:11:51
Rotec on kyllä hyvän näköinen ja sopii hyvin Rellun nokalle.
Tuo koneyksilö on muuten myynnissä skysupermarket sivuilla.
On vaan aika arvokas(65000E).582:lla on lennetty vasta 40 tuntia,joten vaihto ei ole ihan piakkoin.Ajattelin Simonini Victor 2 moottoria,102hv,kulutus 8L/tunti.Ja käy suoraan Rotax:n pukkiin .Onko kellään kokemuksia. 
Tuo kulutuslukema toteutuu vajaan 20 hv teholla. Jos olisi nelitahtinen (tai viimeisintä 2-t ruiskuteknologiaa) niin voisi tehdä lähes 30 hv. Ominaispolttoaineenkulutus kaasuttimilla varustetulla kaksitahtisella on n. 300 g/hvh (sallitakoon vanhanaikaiset yksiköt). Jos tällaisen moottorin myyjä väittää, että kulutus olisi esim. 50% teholla 8l/tunti, syyllistyisi hän karkeaan petokseen (ominaispolttoaineenkulutus olisi silloin n. 113 g/hvh).

Teuvo Honkanen

Onpa mukava kuulla että Veikko on laittamassa Rellua kuntoon.Eikä ole tarvinnut rassata johtoja U-253:ssa.Tulivat kerralla kuntoon.Luullakseni Murphyn tehdas oli myynnissä ja nykyinen omistaja jatkaa entiseen malliin.Tiedän täällä Suomessa yhden mahdollisen Rellun
joka voisi olla myynnissä.On se vaan niin hyvän näköinen kone että kerää katsojia pilvin pimein,menet minne vaan.
Tilasin USA:sta uuden kokopuisen potkurin 68"x38",joka tuntuisi toimivan mukavasti.Entisen kalenteriaika meni vanhaksi vaikka sillä on lennetty vasta 40 tuntia.Pitäisiköhän järjestää ensi kesänä Lapinlahdelle Rellu tapaaminen lisättynä muilla Vanhan liiton koneilla.
Saas nähdä miten asiassa käy.Mutta nyt lopetan kehumisen Rellun ja lähden syöttämään Ellun.(16v Kissa)

Tepi   

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod